خبر/

آیین اختتامیه جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهوری آغاز شد

1398/11/16 - 16:12 - کد خبر: 13939
رئیس جمهور

نصر: آیین اختتامیه سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال و اعطای جوایز برگزیدگان و تقدیرشدگان این رویداد فرهنگی با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی آغاز شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، تالار وحدت عصر امروز (چهارشنبه، ۱۶ بهمن) میزبان آیین اختتامیه و اعطای جوایز برگزیدگان سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی این جایزه همچنین شماری از اصحاب قلم و اندیشه در تالار وحدت است.
جایزه کتاب سال از سال ۱۳۶۱ به شکل مستمر و با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت برگزار می شود. آثار برای شرکت در این جایزه باید برای نخستین‌بار در سال گذشته منتشر شده باشند، جزء کتاب‌های کمک درسی و عکس برداری شده نباشد و کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد.
جایزه کتاب سال بخش های مختلفی را دربر می گیرد و شامل کتاب های منتشرشده در حوزه کلیات، ادبیات، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی، مهندسی، علوم کاربردی، علوم خالص، دین، هنر، تاریخ، زبان و جغرافیاست. اما کتاب‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر در جایزه کتاب سال داوری و بررسی نمی‌شوند.
بر اساس آمار طی سی‌و شش دوره برگزاری جایزه کتاب سال ۳۰۰ هزار و ۱۵۷ عنوان کتاب داوری شده اند که از این تعداد یکهزار و ۶۴۲ عنوان به ‌عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند، همچنین ۶۴۶ عنوان اثر برگزیده، ۹۹۶ اثر شایسته تقدیر معرفی و صاحبان این آثار تقدیر شده‌اند.
موضوع ادبیات با ۴۰۷ هزار و ۶۴ عنوان از نظر موضوعی، بیشترین آثار برگزیده جایزه کتاب‌سال است. کتاب‌های گروه کودک، دین، علوم کاربردی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه، روانشناسی، علوم خاص و کلیات در ردیف‌های بعدی قرار دارند. از ۶۴۶ اثر برگزیده ۱۲۱ عنوان در حوزه علوم کاربردی بوده اند. کتاب‌های حوزه دین و ادبیات با ۶۴ عنوان در ردیف‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۹۹۶ عنوان کتاب در این سال‌ها به‌ عنوان آثار تقدیری معرفی شدند که در حوزه علوم کاربردی ۲۳۳ عنوان، در حوزه دین ۱۴۰ عنوان و در حوزه علوم اجتماعی ۱۰۸ عنوان کتاب قرار دارد.
در طول ادوار جایزه کتاب سال، در بخش تألیف غلامحسین ابراهیمی‌دینانی با چهار کتاب، حسن ابراهیم‌زاده با سه کتاب و محمدباقر وثوقی، محمد حسن‌دوست، امیرمحمد طباطبایی و شاپور طاحونی با دو کتاب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در بخش ترجمه نیز آذرتاش آذرنوش، عبدالله کوثری و حسین ابراهیمی‌اِلوند با سه کتاب بیشترین کتاب برگزیده را داشته‌اند. در بخش تصحیح و تحقیق مؤسسة آل البیت (ع) الإحیاء التراث با ۶ کتاب، رضا مختاری با سه کتاب، نجفقلی حبیبی و علی‌اوسط ناطقی با دو کتاب، بیشترین آثار برگزیده را در این بخش دارا هستند.
در این دوره که دوره سی و هفتم است ۱۳ اثر برگزیده و ۴۱ اثر شایسته تقدیر از سوی هیات داوران انتخاب شده‌اند، همچنین ۶ اثر در بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال از کشورهای چین، فنلاند، روسیه، آلمان برگزیده شده اند که همزمان با برگزیدگان جایزه کتاب سال از آنها تقدیر می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار