شهرداری تبریز در مسیر عدالت آموزشی/
گام بلند در نهضت ملی توسعه فضاهای تعلیم و تربیت
1404/03/26 - 15:36 - کد خبر: 138645
نصر: در دویستوهفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز، لایحهای با محوریت همکاری شهرداری با آموزش و پرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی و توسعه زیرساختهای مدارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این طرح، با تأکید رئیسجمهور و در قالب تهاتر با املاک آموزش و پرورش، واکنشهای مختلفی از اعضای شورا را به همراه داشت.
به گزارش نصر، در ادامه نشست شورای اسلامی شهر تبریز، دستور دوم جلسه به بررسی لایحهای از سوی شهرداری اختصاص داشت؛ لایحهای که به همکاری شهرداری کلانشهر تبریز در «نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای تعلیم و تربیت» میپردازد. این طرح با هدف افزایش سرانه آموزشی و بازسازی مدارس، در قالب تفاهمنامهای با ادارهکل آموزش و پرورش استان و با محوریت تهاتر املاک دنبال میشود.
"روحالله رشیدی" عضو شورای شهر، با تأکید بر لزوم اجرای عدالت آموزشی گفت: مهمترین اقدام آقای پزشکیان، تحقق عدالت در مدارس است. ساخت و بازسازی مدارس دولتی یک ضرورت است که باید با جدیت دنبال شود.
او در ادامه خواستار شفافیت در نحوه اجرای طرح شد و افزود: تا زمانی که مشخص نشود منابع مالی از کجا تأمین میشود و شهرداری چگونه میخواهد تعهدات خود را اجرا کند، این لایحه نیاز به اصلاح دارد. هنوز تفاهمنامهای امضا نشده و شورا باید از جزئیات قرارداد مطلع باشد.
"حکیمه غفوری" دیگر عضو شورا، بر ضرورت رعایت استانداردها در ساختوسازهای آموزشی تأکید کرد و هشدار داد: سرانه آموزش در تبریز پایین است، اما نباید اقدامات فعلی به بدعتهای غیرقابلمدیریت در آینده تبدیل شوند. تمرکز ساخت مدارس باید در مناطقی با تراکم پایین باشد، نه در مناطقی مانند اطراف فرزانگان و ولیعصر که با مشکل ترافیک مواجه هستند.
"سید کاظم زعفرانچیلر" نیز با نگاهی فرهنگیتر به موضوع پرداخت و گفت: در این لایحه تهاتر مطرح است، اما باید اهداف فرهنگی و اجتماعی نیز مد نظر باشد. به عنوان مثال، ملک مدرسه مموریال هم قابلیت تهاتر دارد و هم میتواند ظرفیتهای گردشگری ایجاد کند.
"اسفندیار صادقی" با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی استان گفت: در شهرهای مختلف، شهرداریها بهویژه شهرداریهای کلانشهر وارد این پروژه ملی شدهاند. دکتر پزشکیان نیز تاکنون بیش از ۳۰ جلسه کاری با آموزش و پرورش داشتهاند.
وی همچنین با اشاره به ۲۳۱ پروژه تعریفشده در سطح استان افزود: تا پایان شهریورماه باید ۵۰ درصد این پروژهها به پیشرفت فیزیکی برسند. مدارس سنگی و قدیمی در اولویت هستند و حمایتهای مالی از دولت و خیرین در حال انجام است.
صادقی به کمبود فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: وجود کلاسهایی با بیش از ۴۰ دانشآموز نشاندهنده وضعیت بحرانی سرانه آموزشی است. مناطق جدیدی همچون شهرک خاوران هنوز فاقد مدرسه هستند و این فشار مضاعفی بر مدارس تبریز وارد کرده است.
وی افزود: در ناحیه ۳ تبریز، یکی از خیرین در حال ساخت مدرسهای ۳۶ کلاسه است که از بزرگترین پروژههای آموزشی استان خواهد بود.
انتهای پیام/