معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

آغاز به کار فعالیت تیم نظارت آنلاین اتوبوسی

1398/11/15 - 10:15 - کد خبر: 13767
محمد تیموری

نصر: معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پس از دو تصادف اخیر اتوبوس تاکید کرد: فعالیت تیم نظارت آنلاین اتوبوسی در ستاد سازمان راهداری مستقر و فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محمد تیموری شامگاه دیروز در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در خصوص دو تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی که اخیرا در استان زنجان رخ داده است، اظهار کرد: این تصادف‌ها عمدتا ناشی از عامل انسانی بوده و برای کاهش تصادفات، تلفات و خسارت‌های آن پیشنهاداتی را در جلسه امروز مطرح می‌کنیم.
وی یادآور شد: به استناد تصاویر لحظه‌ای دریافتی از سامانه سپهتن، علت تصادف اتوبوس در روز ۱۴ بهمن‌ماه در آزادراه زنجان - قزوین ناشی از خواب‌آلودگی راننده بوده است و سرعت اتوبوس ۱۰۹ کیلومتر بر ساعت برآورد شده که سرعت مجاز در این محور محسوب می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در تصادف چند روز گذشته نیز عامل انسانی و کنترل نکردن وسیله نقلیه در بروز حادثه نقش داشته است‌. در همین راستا تحلیلی با همکاران در اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان داشتیم تا علل را بیابیم و برای کاهش تصادفات جاده‌ای، راهکار ارائه دهیم.
این مسئول با اشاره به اینکه زنجان در مسیر ارتباطی چند استان از جمله آذربایجان‌شرقی، اردبیل، همدان، کردستان و ... به مرکز کشور قرار دارد، عنوان کرد: عموما رانندگان بعد چند ساعت رانندگی و در زمان خستگی و خواب‌آلودگی، در ساعات بین ۱۲ شب تا چهار بامداد به زنجان می‌رسند و باید در مسیر از خودرو پیاده و از حالت خواب‌آلودگی خارج شوند.
وی پلیس‌راه و راهداری را دو بازوی اجرایی در نظارت، گشت‌های مشترک در جاده‌ها و ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای دانست و افزود: از فرمانده پلیس‌راه کشور درخواست کردیم که ثبت ساعت در پلیس‌راه‌های کشور از ساعت ۱۰ شب تا هفت صبح را اجباری کنند تا این کار باعث توقف رانندگان در طول مسیر، پیاده شدن از خودرو و رفع خواب‌آلودگی شود و گشت‌های راهداری نیز در نقاطی که مقدور است، نظارت شبانه را انجام می‌دهند.
تیموری به نقش عامل جاده در بروز حوادث رانندگی اشاره کرد و افزود: آزادراه زنجان تبریز با مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی اجرا شده و طرف مشارکت‌کننده اجرای این آزادراه باید نسبت به بهسازی مسیر اقدام کند که البته ۳۰ کیلومتر این محور از سمت تبریز بهسازی شده و تقاضا داریم که سمت زنجان را نیز مورد توجه قرار دهند. راهداری هم کمک‌هایی را در این محور انجام داده و این روال را ادامه می‌دهیم.
وی تصریح کرد: در باند شمالی آزادراه زنجان - قزوین نیز اقدامات خوبی از جمله نصب حفاظ میانی انجام شده و باید سرعت بیشتری به ایجاد بلوک‌های مصلی و حفاظ میانی ببخشند. در باند جنوبی نیز بهسازی‌ها آغاز شده اما به دلیل سرمای هوا اکنون فصل مناسبی برای کار نیست ولی در اسرع وقت برای بهسازی مسیر اقدام می‌شود.
این مسئول، مشکل ترافیک در آزادراه زنجان - قزوین را یکی از چالش‌ها در اجرای پروژه‌های روکش آسفالت برشمرد و گفت: ضریب ترافیکی در این آزادراه کار بهسازی را کند می‌کند. پروژه‌ها باید در شرایطی انجام شود که مباحث ایمنی رعایت شده و در عبور و مرور خللی ایجاد نشود.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد روشنایی آزادراه‌ها و محورهای مواصلاتی، عنوان کرد: رویکرد ما در این امر تامین روشنایی به شکل لکه‌ای است؛ چراکه نگه‌داری روشنایی هزینه بالایی دارد و در نقاط پرخطر به شکل لکه‌ای روشنایی ایجاد می‌کنیم تا موقعیت آشکارسازی شود.
وی با اشاره به اینکه شمار تصادفات ناوگان عمومی و تلفات ناشی از آن در مقایسه با کل حوادث جاده‌ای و خودروهای شخصی اندک بوده و شاید یک درصد تصادفات را به خود اختصاص دهد، تصریح کرد: با این حال حوادث ناوگان عمومی، بار روانی بالایی در جامعه دارد و باید همین مقدار نیز کاهش یابد.
تیموری خاطرنشان کرد: تیم نظارت آنلاین خودروهای اتوبوسی از امروز فعالیت خود را در سطح جاده‌ها آغاز کرده و نیز گشت‌های مشترک راهداری و پلیس شدت می‌یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار