زالی خبر داد:

افتتاح نخستین بیمارستان هوشمند کشور در سال ۹۹

1398/11/14 - 17:19 - کد خبر: 13743
علیرضا زالی

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی از سال ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان‌های زیرمجموعه آن کلید خورد. بر این اساس نخستین بیمارستان هوشمند توسط این دانشگاه تا زمستان سال ۹۹ افتتاح خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز دوشنبه در نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور و رونمایی از سامانه بیمارستان بهره ور اظهار داشت: در هفته آینده تفاهم نامه ای با موضوع اینترنت اشیا منعقد خواهد شد و تا پایان سال آینده نیز شاهد افتتاح نخستین بیمارستان هوشمند خواهیم بود.
وی در این مراسم که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به موضوع بهره وری اشاره کرد و گفت: بهره وری امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورتی اجتناب ناپذیر در حوزه سلامت است. از این رو این دانشگاه در تلاش است تا بهره وری را به صورت جدی پیگیری کند. نتیجه این تلاش نیز اجرای مدل تازه ای از بهره وری عملیاتی با نگاهی درون زا و بومی، در مسیر اعتلای دانشگاه است که تاکنون در پیش گرفته شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فرهنگ بهره وری در کشور پایین است؛ در حالی که در کره جنوبی میزان کار مفید ۵۴ ساعت و در ژاپن ۴۹ ساعت در هفته است، در ایران میزان کار مفید کسری از ۹۰ دقیقه است. ایران در پایین ترین میزان از نظام های بهره وری خدماتی پس از بنگلادش قرار دارد. این چالش بزرگ در بیمارستان ها نیز وجود دارد و معدل بهره وری در این حوزه ها پایین است.
زالی گفت: مدیریت بیمارستان ها از پیچیده ترین مدیریت ها است و پنجمین جایگاه مدیریت نهاد و سازمان های مدیریتی به بیمارستان ها اختصاص یافته است. این در حالی است که در یک دوره گذار مدیریت بیمارستانی در کشور هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: باید از وجود خدمات مقطعی به سوی استمرار خدمات حرکت کرد و به جای بحث های ساختاری به سوی ارائه خدمات ارزشمند گام برداشت. مدیریت بیمارستانی باید شفاف، پاسخگو، مسئولیت پذیر و پویا باشد.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۹۹۰ هزار ویزیت سرپایی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. همینطور بیش از ۱۱۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان های تابعه صورت گرفته است.
زالی اظهار داشت: بیش از ۱۶۲ هزار درمان مداخله ای در دانشگاه صورت گرفته است. همچنین ۸۷۰ هزار نفر تاکنون در اورژانس های ۲۰ گانه دانشگاه مورد پذیرش قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه بالاترین میزان تولید خدمات حوزه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص دارد، تصریح کرد: ۲۵ درصد در زمینه اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی صرفه جویی شده است و همچنین افزایش ۹ درصدی در ارائه خدمات هوشمند را داشتیم. پیش بینی می کنیم در حوزه خدمات در زمینه ارجاع نیز شاهد ۷۲ درصد کاهش هزینه باشیم که به کاهش پرداخت از جیب مردم منجر می شود.

۶۹ درصد تخت‌های بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
زالی در ادامه افزود: در حال حاضر یکهزار و دو بیمارستان در کشور داریم و سهم دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از مجموع تخت های بیمارستانی ۶۹.۱ درصد است. به عبارت دیگر حدود ۹۸ هزار تخت بیمارستانی در ناوگان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند.
وی تصریح کرد: پس از دانشگاه شهید بهشتی، بخش خصوصی با ۱۷.۱ درصد سهم تخت های بیمارستانی را به خود اختصاص داده و سپس تامین اجتماعی با ۸.۶ درصد سهم تخت های بیمارستان را دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از این رو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین سهم وزنی در بازتوزیع تخت های بیمارستانی در کشور را برعهده دارد. در این دانشگاه نیز ۲۰ دانشگاه مشغول خدمات رسانی هستند.
وی ادامه داد: حدود ۴۰۰ عضو غیرهیات علمی در بیمارستان ها فعالیت می کنند و در مجموع حدود ۷۵۰ عضو هیات علمی بالینی در بیمارستان ها خدمات ارائه می دهند.

نسخه چهارم سامانه هوشمند بیمارستانی؛ نسخه ای تکمیلی
زالی گفت: امروز شاهد رونمایی نسخه چهارم سامانه هوشمند بیمارستانی هستیم و تفاوت آن با نسخه های قبلی در تکامل داشبوردهای مدیریتی و به هنگام سازی آن ها در لحظه است.
وی ادامه داد: رضایتمندی بیماران در این نسخه لحاظ شده است. همچنین، بازتوزیع بیماران، نوع ارجاع خدمات اورژانس، خدمات الکترونیک و ... در این نسخه دیده شده است.

افزایش بهره وری در سایه سامانه هوشمند بیمارستانی
در ادامه این مراسم محمود خدادوست معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش بیمارستان ها به عنوان مراکز اصلی ارائه دهنده خدمات سلامت، عنوان داشت: باید پذیرفت که ارائه خدمات مطلوب، موثر و مفید نیازمند توانایی در مدیریت بهره ور است.
وی ادامه داد: بخش مدیریت بیمارستان ها و سیاستگذاران در این حوزه نیازمند اطلاعات به روز و مستند هستند تا آن را در اختیار حوزه های تصمیم ساز قرار دهند؛ از این رو این اطلاعات مستند و به روز نیاز به یک سامانه یکپارچه دارد.
وی تصریح کرد: در تحلیل جامعی که در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت، مشخص شد که بهره وری در بیمارستان ها از سطح مطلوبی برخوردار نیست. مشکلاتی در حوزه منابع انسانی، استفاده ناکافی از تخت های بیمارستانی، استفاده محدود از تجهیزات پزشکی و نبود اطلاعات جامع در بیمارستان ها وجود داشت. از این رو کمیته بهره وری شکل گرفت و ۱۳ سامانه بیمارستانی یکپارچه سازی شدند و سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی شکل گرفت.
خدادوست گفت: این سامانه سبب به اشتراک گذاری ظرفیت های موجود بیمارستانی می شود و در نتیجه می توان هزینه ها را مدیریت کرد، بهره وری و کارایی را افزایش و خدمات مطلوبی به بیماران ارائه داد.
در این مراسم از سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان و جمعی از روسای بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد.
سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، سامانه یکپارچه است که توسط دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان های تابعه این دانشگاه و از تجمیع ۱۳ سامانه بیمارستانی اجرا شده است.این سامانه اهدافی چون ترویج فرهنگ بهره وری و ایجاد بستر تبادل تجربیات، تجلیل از دستاوردهای بیمارستان، جریان سازی در سلامت کشور و نتیجه بخشی به دستاوردها اجرا شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار