گزارش اختصاصی نصر از خانه به دوشی هنرمندان تبریز/

انتقال شورا به خانه هنر، در حد یک پیشنهاد

1398/11/14 - 15:23 - کد خبر: 13707
خانه هنر تبریز

نصر: چند روزی است که زمزمه های تغییر کاربری "خانه هنر" یا بنای کتابخانه ملی تبریز در ضلع شمالی بوستان تاریخی "گولوستان باغی" که ظرفیت هایی نظیر موزه های کارتون و بهتونی، کتابخانه هنر و ادبیات، جلسات مولانا و شمس پژوهی، اجرای تئاتر و کنسرت های تبریز نیز در دل خود جای داده است، از فضای فرهنگی- تاریخی به اداری، به گوش می رسد.

به گزارش نصر، این بنا در اوایل دهه ۶۰ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار شد و به همت این اداره مورد احیا و بازسازی قرار گرفت، همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ نخستین موزه کاریکاتور آسیا و پنجمین موزه این هنر در سطح دنیا در این بنا تاسیس شد.

"خانه هنر تبریز" با امکاناتی نظیر؛ سه سالن جهت نگارخانه و برپائی نمایشگاه‌های هنری با ظرفیت ۱۵۰ تابلو، سالن آمفی تئاتر با معماری قدیمی و گچبری‌های منحصربه‌فرد جهت اجرای تئاتر، موسیقی و همایش‌های فرهنگی و هنری با ظرفیت بیش از ۳۵۰ نفر، سالن ویدئو آرت و نقد و بررسی با ظرفیت هرکدام ۶۰ نفر در زیر زمین، همواره مورد استقبال علاقه‌مندان علم و دانش، فرهنگ دوستان و هنرمندان قرار گرفته است.

این بنا علاوه بر اینکه قدمت تاریخی دارد، در بین هنرمندان شهر نیز دارای جایگاه ویژه ای است و به این دلیل که سازمان فعالیت‌های فرهنگی یونسکو این کتابخانه را به عنوان کتابخانه امانت‌دار خود معرفی کرده و محل استقرار تنها موزه كاریكاتور ایران در آن، یک وجهه فراملی دارد.

اما متاسفانه شهرداری تبریز بر ظرفیت هایی که در چند سال اخیر در خانه هنر ایجاد شده است چشم بسته است و تصمیم به ایجاد تغییر کاربری در آن گرفته است که این موضوع نه تنها موجب آزردگی حامیان این مکان و ایجاد شکاف بیش از پیش بین هنرمندان و شهرداری را به همراه خواهد شد، سبب بی خانمانی انجمن های پژوهشی و موزه های مستقر در این محلمی شود.

این گزارش می افزاید، زمزمه های تغییر کاربری "خانه هنر" از جایی شدت گرفت که، طبق جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه ۹۸ که به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی برگزار شد، لزوم تخلیه عمارت ساعت و تبدیل آن به موزه توسط مدیر کل این اداره مطرح شد و بعد از جلسه پیشنهاد استقرار شورای اسلامی این کلانشهر در "خانه هنر" توسط شهرداری به گوش خورد.

البته پیش از این نیز، لزوم تخلیه عمارت ساعت و تبدیل آن به موزه بارها به شورا و شهرداری داده شده بود و بناهای دیگری نیز برای انتقال شورا معرفی شده بود، اما اینکه چرا شورای اسلامی این کلانشهر از بنای تاریخی که می بایست پیش از اینها به موزه تغییر کاربری می داد، به بنای تاریخی دیگری که ثبت ملی است و با کاربری فرهنگی و هنری شناخته می شود، انتقال می یابد، جای سوال دارد.

در ظاهر این بنا با اراده مدیریت شهری برای استقرار شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این محل مواجه شده است، اما از طرفی نظرهای مختلف از اعضای شورا و مسئولان شهرداری شنیده می شود، برخی نظرها گویای این است که هنوز تصمیم جدی در خصوص انتقال شورای اسلامی کلانشهر تبریز اتخاذ نشده است و در دست بررسی است، برخی نیز عزم خود را جزم کرده اند که شورا را از عمارت ساعت به خانه هنر انتقال دهند.
 
 انتقال شورا به خانه هنر، فعلا در حد یک پیشنهاد است
این گزارش حاکی است، شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز و عضو کمیسیون فرهنگی این شورا در گفتگو با خبرنگار نصر در خصوص نقل مکان به خانه هنر، گفت: موضوع ترک عمارت ساعت و تبدیل آن به موزه مطرح است اما اعضای شورا هنوز مکانی جدید برای استقرار انتخاب نکرده اند.
وی افزود: خانه هنر به عنوان یکی از مکان هایی که شورا می تواند به آن منتقل شود، پیشنهادات شد اما هنوز هیچ بررسی برای موافقت یا عدم موافقت با استقرار در این بنا توسط اعضا شورا انجام نگرفته است و در حد یک پیشنهاد باقیست.
 
تصمیمی برای جابه جایی شورای شهر به خانه هنر در باغ گلستان گرفته نشده است
شکور اکبر نژاد رِئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در گفتگوی خود با ایرنا موضوع انتقال شورای اسلامی کلانشهر تبریز به خانه هنر را رد کرده است، این عضو شورا با تاکید بر اینکه جستجوی مکانی برای انتقال شورای شهر تبریز همچنان مطرح است، ادامه داد: تحقیق برای انتقال شورای شهر به منظور حفظ کاربری موزه برای عمارت شهرداری وجود دارد اما تصمیمی برای جابه جایی شورای شهر به خانه هنر در باغ گلستان گرفته نشده است.
 
تصمیم در خصوص خانه هنر در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تبریز بررسی خواهد شد 
سعید نیکوخصلت دبیر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفته است: در موضوع های فرهنگی علاقمند به همکاری بین بخشی هستیم و باید بخش ها با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه باشند، در سال های اخیر تعامل مناسبی بین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مشاهده شده است،ما نیز خواستار این هستیم که همکاری های مشترک و تعامل ها بین ۲ نهاد بیش از پیش افزایش یابد و خانه هنر هم سالیان متمادی در اختیار فرهنگ و ارشاد بوده و تلاش کرده اند اقدامات فرهنگی مناسبی در آن آنجا انجام شود.  
وی افزود: به هر حال باید روندهای قانونی انجام شده در این خصوص بررسی شود و از نزدیک نشست مشترک در کمیسیون فرهنگی برگزار و برنامه ها، هدف ها، چالش ها بررسی و بهترین تصمیمی که به نفع شهر تبریز و در حد شان و قامت این کلانشهر است اتخاذ شود. 
 
طبق تاریخ، خانه هنر پیش از اینکه کتابخانه ملی تبریز شود، محل استقرار انجمن شهر تبریز بود
محمدباقر بهشتی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در گفتگوی خود با آناج در خصوص انتقال ساختمان شورا به بنای فرهنگی و تاریخی خانه هنر آورده است: مصوبه‌ای داریم که شهرداری باید برای شورا ساختمان دیگری در نظر بگیرد، که در حال حاظر بهترین مکان این ساختمان است چراکه اولین انجمن شهر تبریز یا همان شورای شهر در آنجا مستقر بود، آنجا هم بنا و هم کتابخانه بسیار خوبی دارد که اگر شهرداری آن را در اختیار شورا قرار دهد، بسیار عالی خواهد شد.

تاکید اسحقی بر احیای فضای این منطقه تاریخی با حضور فیزیکی شورای اسلامی کلانشهر تبریز
این گزارش حاکی است، محمدحسین اسحقی معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، تاکید بر احیای فضای این منطقه تاریخی با حضور فیزیکی شورای اسلامی کلانشهر تبریز دارد و در حالی که اعضای این شورا در مصاحبه های خود از در دست بررسی بودن این پیشنهاد سخن می گویند، وی در گفتگو با شهریار نیوز، خود به تحویل ساختمان خانه هنر باغ گلستان به شهرداری تبریز، اشاره کرده است و گفته است: این ساختمان با کمک استانداری و اعضای محترم شورا و همچنین تلاش های شهردار محترم تبریز به شهرداری تحویل داده شد.

وی که معتقد است  این ساختمان از لحاظ بنا و کیفیت زیربنایی و همچنین زیبایی های بصری داخل و خارج آن، اهمیت خاصی دارد و با گذشت سال ها همچنان از استحکام و پایداری فوق العاده ای برخوردار است ، می گوید: از طرفی جلسه نخستین انجمن شهر تبریز که به نوعی نخستین انجمن ایران بود، در همین ساختمان برگزار شده است , حضور فیزیکی شهرداری و شورای شهر تبریز در این محل، فضایی اداری در آنجا ایجاد می کند.

اسحقی همچنین معتقد است، بازدید از موزه کاریکاتور و موزه استاد بهتونی، شاید روزانه به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد اما انتقال این موزه ها از خانه هنر به موزه شهرداری موجب می شود تا میزان استقبال شهروندان و گردشگران افزایش یافته و این موزه ها دوباره احیا شود.

این گزارش می افزاید، رسانه های استان همواره پیگیر امور فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... تبریز بوده و خواهند بود و در صورت مشاهده هرگونه اقدامی که موجب تعدی در حقوق فرهنگی، تاریخی، هنری، اجتماعی و ... شود واکنش خود را جهت حمایت از حقوق مذکور و همچنین حمایت از فعالان این عرصه نشان می دهد، همچنین تمامی عرصه ‌های هنری و فرهنگی تبریز که در سال های اخیر توسط انجمن ها و فعالان این حوزه توسعه یافته اند نیازمند حمایت هستند، باور اینکه کرسی نشینان دستگاه ها و ادارات این شهر بر ارزش ظرفیت های بوجود آمده توسط هنرمندان و پژوهشگران چشم بسته و بطور جد بر خواسته خود پافشاری می کنند، مسئله ای تامل برانگیز است.

شایان ذکر است، تصمیم گیری  خصوص تغییر کاربری بنای فرهنگی و تاریخی به فضایی اداری نباید به این راحتی باشد و باید حیثیت فرهنگی استان و تنها موزه كاریكاتور كشور در نظر گرفته شود؛ از طرفی كاربری این ساختمان، كتابخانه تعریف شده و مخزن كتابخانه ملی در این بنا قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار