با درگیری نظامی هند و پاکستان/

مسیر پروازهای جهانی طولانی‌ تر شد

1404/02/18 - 14:15 - کد خبر: 135981
مسیر هوایی

نصر: شرکت‌های هواپیمایی خارجی، با درگیری نظامی میان هند و پاکستان، از حریم هوایی دو کشور همسایه اجتناب کرده و مجبور شده‌اند مسیرهای طولانی‌تری انتخاب کرده یا پروازها را لغو کنند.

به گزارش نصر، شرکت‌های هواپیمایی از جمله یونایتد ایرلاینز و کورین ایرلاینز، پروازهای خود را تغییر داده یا لغو کردند و حدود ۱۲ فرودگاه هند، روز چهارشنبه، پس از حمله هند به ۹ نقطه در پاکستان که نگرانی از تشدید تنش را افزایش داد، بسته شدند. 
هند به کشمیر پاکستان حمله کرد و پاکستان اعلام کرد که پنج جت جنگنده هندی را سرنگون کرده است. هند اعلام کرد که به زیرساختهای تروریستی مرتبط با کشتار گردشگران ضربه زده است. اما پاکستان وجود چنین اردوگاههایی را در خاک خود رد می کند.
تصاویری از وب‌سایت‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهد که صف طولانی ایرلاین‌ها، پس از حمله بر فراز عمان، امارات و کویت عبور می‌کنند که احتمال ازدحام فضای هوایی را افزایش می‌دهد. 
مقامات پاکستانی اعلام کردند که هنگام حمله هند، ۵۷ پرواز بین المللی در حریم هوایی این کشور بودند. 
دفتر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد اقدام هند، خطر جدی برای خطوط هوایی تجاری متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کرده و جان اف  راد را به خطر انداخته است.
هند و پاکستان، در چند روز گذشته، حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی یکدیگر بسته بودند. خطوط هوایی جهانی مانند لوفت هانزا نیز از حریم هوایی پاکستان اجتناب کرده اند.
سازمان مشاوره هوانوردی «اوپس گروپ» (OPSGROUP) در یک پست وبلاگی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد اگر درگیری ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که پاکستان، همانطور که از فوریه تا اوت ۲۰۱۹ در شرایط مشابه انجام داد، بتواند فضای هوایی را به طور کامل ببندد. 
پروازهای داخلی در هر دو کشور نیز مختل شد. طبق گزارش «فلایت رادار ۲۴» (Flightradar۲۴)، سه درصد از پروازهای برنامه ریزی شده در هند و ۱۷ درصد از پروازهای برنامه ریزی شده در پاکستان، تا اواسط روز پنجشنبه لغو شدند.
شرکت هواپیمایی هندی «ایندی گو» (IndiGo) اعلام کرد که ۱۶۵ پرواز خود را تا صبح شنبه لغو کرده است. سهام این شرکت، ۱.۱ درصد کاهش یافت. پروازهای متعلق به ایر ایندیا، اسپایس جت و آکاسا ایر نیز لغو شد.
پاکستان اعلام کرد حریم هوایی این کشور پس از بسته شدن پس از حملات، باز بوده و فرودگاههای این کشور کاملا فعال هستند.
تصاویر «فلایت رادار ۲۴»، برخی از جت‌های غیرنظامی را در حال پرواز بر فراز حریم هوایی پاکستان نشان می‌دهد، اما فضای شمال غرب هند، همچنان خالی است.
تغییر برنامه پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی
سخنگوی شرکت هواپیمایی هلندی «کی ال ام» (KLM) گفت که این شرکت تا اطلاع ثانوی، بر فراز پاکستان پرواز نمی‌کند. 
خطوط هوایی سنگاپور اعلام کرد از روز سه شنبه ۶ مه، پرواز بر فراز حریم هوایی پاکستان را متوقف کرده است. 
شرکت «کورین ایر» اعلام کرد که از روز چهارشنبه، تغییر مسیر پروازهای سئول اینچئون-دبی خود را آغاز کرده و به جای مسیر قبلی از حریم هوایی پاکستان، مسیر جنوبی را انتخاب کرده که از میانمار، بنگلادش و هند می‌گذرد. 
یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که پرواز خود به دهلی را به دلیل بخشی از «محدودیت فضای هوایی» لغو کرده است. این شرکت آمریکایی، یک پرواز مستقیم از نیوآرک به دهلی نو انجام می‌دهد.
امریکن ایرلاینز اعلام کرد تغییراتی را در پرواز خود به دهلی نو انجام داده و به مشتریانی که تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند، اجازه می‌دهد برنامه های خود را بدون هزینه تغییر دهند.
شرکت «تای ایرویز» اعلام کرد پروازها به مقاصد اروپا و جنوب آسیا، از اوایل صبح چهارشنبه، تغییر مسیر خواهند داد، در حالی که شرکت «چاینا ایرلاینز» تایوان اعلام کرد پروازهای متعدد از مبدا و به مقصد شهرهایی از جمله لندن، فرانکفورت و رم، مختل شده است.
پروازهای هند به اروپا نیز مسیرهای طولانی‌تری داشتند. طبق گزارش «فلایت رادار ۲۴»، پرواز LH۷۶۱ لوفت هانزا از دهلی به فرانکفورت، در مقایسه با روز سه شنبه، حدود نیم ساعت بیشتر طول کشید تا به مقصد برسد.
انجمن خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه نسبت به تاثیر درگیری‌های نظامی بر فعالیت خطوط هوایی، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه این انجمن آمده است: علاوه بر هزینه و اختلال در عملیات، نگرانی‌های ایمنی نیز وجود دارد، زیرا جعل جی پی اس که در عملیات پرواز بر فراز مناطق درگیری، تداخل ایجاد می‌کند، یکی از بالاترین خطراتی است که صنعت هواپیمایی با آن مواجه است.
بر اساس گزارش رویترز، جعل جی پی اس، یک تکنیک مخرب است که داده‌های سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) را دستکاری می‌کند و می‌تواند هواپیماهای مسافربری تجاری را از مسیر خارج کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار