کانون وکلای آذربایجان‌شرقی؛

توهین‌های نژادی مصداق انکار جامعه چندزبانی است

1398/11/10 - 14:00 - کد خبر: 13390
هواداران تراکتور

نصر: کمیسیون حقوق‌ بشر و حقوق‌ شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی با صدوری بیانه‌ای در محکومیت توهین‌های دامنه‌دار در ورزشگاه‌های کشور علیه شهروندان ترک ایران، اعلام کرده است: این توهین‌ها مصداق بارزی از نتیجه انکار جامعه چندزبانی و چندفرهنگی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، در این بیانیه با اشاره به اینکه ذات ورزش و هدف غایی آن در نزدیکی انسان‌ها و اتحاد و اتفاقی که به وجود می‌آورد تبلور داشته و بروز رفتارهای خارج از اخلاق و قانون و شنیده شدن شعارهای نژادپرستانه در ورزشگاه های‌ کشور بر طبل اختلاف و انشقاق می‌کوبد، آمده است: بروز توهینات قومی و نژادی در ورزشگاه‌های کشور علیه شهروندان ترک ایران به خصوص در مسابقه فوتبال اخیر بین تیم‌های تراکتور و پرسپولیس موجبات تاسف و تاثر بوده و لزوم توجه جدی جهت جلوگیری از تکرار رفتارهای مشابه را می‌طلبد.
کمیسیون حقوق‌بشر و حقوق‌شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز به جهت اعلام جرم علیه برخی از توهین کنندگان و با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با عوامل توهین و اهانت‌ها، موارد ذیل را اعلام می‌دارد:
الف) از آنجا که مخارج و هزینه‌های برخی از تیم‌های پایتخت علیرغم ورود انتقادات فراوان از محل بودجه عمومی تامین می‌گردد، شایسته است که این هزینه‌ها صرفا" به خرید بازیکن و یا مربی اختصاص نیافته و وزارت ورزش و جوانان جهت فرهنگ‌سازی در میان هواداران این تیم‌ها نیز تمهیداتی بیاندیشند.
ب) وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از نهادهای متولی ورزش در کشور از حمایت‌های تبعیض‌آمیز و سلیقه‌ای اجتناب نموده و با نگاه ملی به تمامی مناطق کشور، موجبات توسعه متوازن کشور را در زمینه‌های ورزشی فراهم نماید.
ج) صدا و سیما به عنوان رسانه ملی با نگاه یکسان به تمامی نقاط کشور از مجریان و گزارشگرانی که حب و بغض‌ها و علایق شخصی را با وظیفه حرفه‌ای خویش خلط می‌نمایند، استفاده نکند.
د) مجلس شورای اسلامی جهت تصویب، نهایی و اجرایی شدن قوانین مرتبط با مجازات توهین کنندگان به اقوام و نژادها، اقدامات مقتضی را به انجام رسانند.
هـ) انتشار رفتار توهین‌آمیز چند جوان در فضای مجازی مصداق بارزی از نتیجه انکار جامعه چند زبانی و چند فرهنگی ایران است. لذا وقتی نظام آموزشی ما بر انکار و نادیده گرفتن حقوق سایر اقوام و انحصارطلبی در حوزه های فرهنگی و زبانی مصر باشد و از اجرای اصول قانون اساسی کشور در زمینه حقوق زبانی شانه خالی کند، این امر موجبات اختلاف و انشقاق را به وجود خواهد آورد.
در پایان این بیانیه آمده است: کمیسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی بر خود وظیفه می‌داند که با برگزاری نشست‌های تخصصی نسبت به آسیب‌شناسی حقوقی و اجتماعی اتفاقات صورت گرفته پرداخته و نتایج آن را در اختیار افکار عمومی و نهادهای مرتبط قرار دهد.
بنا به این گزارش، بازی دو تیم پرسپولیس و تراکتور به دلیل حساسیت و  سوابق بازی های گذشته دو تیم، با حاشیه هایی همراه بود و تعدادی از هواداران دو تیم به دلیل سنگ پرانی مصدوم شدند.
تیم تراکتور در بازی حساس یکشنبه گذشته مقابل پرسپولیس تن به شکست دو بر صفر داد که به اعتقاد تعدادی از کارشناشان، استراتژی غلط و اشتباه کادر فنی تراکتور عامل اصلی این باخت بود تا با این شکست همچنان با ۳۰ امتیاز در رده سوم باقی ماند و فرصت ارتقا به رتبه دوم را از دست داد.
این تیم در هفته ۱۸ فردا جمعه ۱۱ بهمن در تبریز میزبان ذوب آهن اصفهان است.
انتهای پیام/

پژوهشیار