با آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری ارس صورت می گیرد؛

تسهیل روند رشد شرکت های دانش بنیان در آذربایجان شرقی

1398/11/08 - 18:56 - کد خبر: 13332
پریسا بهلولی، صندوق پژوهش و فناوری ارس

نصر: صندوق پژوهش و فناوری ارس با سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، پارک علم و فناوری استان و صندوق شکوفایی و یک شرکت دانش بنیان با هدف ارائه‌ی تسهیلات کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، با سرمایه 30 میلیارد ریالی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش نصر، پریسا بهلولی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس از جمله مناطقی است که حمایت‌های بسیار خوبی را در زمینه رشد اکوسیستم فناوری و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان انجام می دهد، گفت: مرکز رشد ارس نیز جهت ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی متنوع به واحدهای فناور، استارت‌آپی و دانش‌بنیان راه اندازی شده بود تا زمینه رشد و توسعه فعالیت آنها را برای تجاری‌سازی ایده‌ها، بازاریابی و فروش محصولات در فضاهای نمایشگاهی منطقه، داخل و خارج کشور فراهم کند.
وی با اشاره به مشوق های ارائه شده به شرکت های فناور، دانش بنیان و استارتاپ ها توسط این مرکز، افزود: در منطقه آزاد ارس علاوه بر مزایای قانونی تعریف شده برای تمام فعالان اقتصادی و صنعتی، مشوق های جدیدی نیز برای شرکت های فناور و دانش بنیان تعریف شده است تا این افراد خلاق، بیش از پیش برای حضور در ارس علاقمند شوند.
وی اذعان داشت: هم اکنون ۷۰ شرکت فناور و دانش بنیان صنعتی و ۳۴ شرکت فناور نوپا، در مرکز رشد منطقه آزاد ارس فعالیت می کنند.
وی در ادامه به آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری ارس در کنار مجموعه مرکز رشد این منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: این صندوق برای اولین بار در شمالغرب کشور و در بین مناطق آزاد ایران تاسیس شد که همزمان با نمایشگاه رینوتکس 2019 تبریز فعالیت خود را با پرداخت تسهیلات تصویب شده به شرکت های دانش بنیان مستقر در منطقه آزاد ارس کلید زد.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ارس
با اشاره به نیازهای اعتباری شرکت‌های دانش بنیان استان، اضافه کرد: با تزریق این اعتبار به صندوق بخشی از نیازهای شرکت های فناور استان مرتفع شود.
وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس، اولین منطقه آزاد کشور است که صندوق پژوهش و فناوری را در بین این مناطق تشکیل داده است، اظهار داشت: این صندوق با مشارکت‌ ۳۵ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۳۴ درصدی سازمان منطقه آزاد ارس، ۱۵ درصدی پارک علم و فناوری و ۱۷ درصدی شرکت دانش بنیان همگامان فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی ادامه داد:صندوق پژوهشی و فناوری غیر دولتی ارس در 3 قالب اعطای تسهیلات 4 تا 11 درصد ، سرمایه‌گذاری خطر پذیر و صدور ضمانت نامه از فعالان فناوری حمایت خواهد کرد.
بهلولی در شرح وظایف این صندوق گفت: شرکت‌هایی که از منابع مالی ضعیفی برخوردارند می‌توانند از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی منطقه آزاد ارس بهره‌مند شوند تا بتوانند ایده‌های فناورانه خود را به محصول تبدیل کرده و سپس به دنبال تجاری سازی آن باشند.

وی افزود: صدور ضمانت نامه برای این‌ شرکت ها در قالب ضمانت نامه شرکت در مناقصه،مزایده، تعهد در پرداخت پیش پرداخت به بانک ها و حسن انجام کار خواهد بود و همچنین سرمایه گذاری خطر پذیر نیز به صورت تزریق سرمایه به شکل نقدی با ارزیابی فنی و خدمات مشاوره ای به شرکت هایی خواهد بود که مورد تایید قرار گیرند.
مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ماموریت صندوق ارائه خدمات مالی و تسهیل روند تجاری سازی محصول به منظور کمک به رشد و توسعه صنایع خلاق است، گفت: این مجموعه فعالیت خود را به صورت غیر دولتی پیش خواهد برد و برای تحقق اهداف مذکور نیاز به افزایش منابع مالی دارد، از این رو همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی با صندوق قطعا در توسعه فعالیت های آن تاثیر خواهد گذاشت.
بهلولی در خاتمه با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت ثبت نام در صندوق حمایت با شرکت های فناور واقع در آذربایجان شرقی است، خاطرنشان کرد: شرکت هایی که در مراکز رشد استانی یا پارک علم و فناوری عضو هستند و همچنین شرکت هایی که بتوانند تاییده پارک علم و فناوری استان را اخذ کنند می توانند در صندوق ثبت نام کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار