معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

بیش از ۲۳ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می شود

1398/11/08 - 14:26 - کد خبر: 13299
سورنا ستاری

نصر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: بیش از ٢٣ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می شود در حالی که کشورهای همسایه مانند ترکیه حتی یک نمونه از این داروها را تولید نمی کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز سه شنبه در آیین رونمایی از پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادرخاکی  و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در استان البرز  افزود: ایران، در بسیاری از شاخص های نیروی انسانی در جهان رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی شهرک صنعتی تحقیقاتی«کاوش» در استان البرز با همکاری استانداری تصریح کرد: این شهرک قابلیت تبدیل شدن به قطب فناوری استان و حتی کشور را دارد.
ستاری گفت: امیدواریم تا هفته آینده با انعقاد تفاهم نامه بتوانیم شاهد حضور استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان در این شهرک باشیم، انتظارمان از استاندار البرز نیز این است که زیر ساخت های شهرک را فراهم کند.
وی به ساخت کارخانه نوآور در البرز و اینکه قطب بیوتکنولوژی کشور در این استان است ،اشاره کرد و گفت: در آسیا در این بخش جز قدرت های بزرگ هستیم و در خاورمیانه نیز، هیچ کشوری مانند ایران قطب بیوتک را ندارد.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت عناصر نادر خاکی را خاطرنشان کرد و افزود : هم اکنون واردات عناصر خاکی و دیگر  عناصر ١٨٠ تا ٢٠٠تن است که در حال افزایش بوده و در حوزه هایی از جمله باطری سازی برای تولید خودرو و موتور برقی در آینده به مقدار قابل توجهی از این عناصر نیاز داریم، این در حالی است که در آن زمان ارزش افزوده هزار تا پنج هزار برابری از نظر قیمتی نیز برای کشور ایجاد می کند.
وی در ادامه به توسعه پژوهش توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: استارتاپ ها هفته ای ١٠ تا ٣٠ درصد رشد دارند که نیاز است سرمایه گذاری های بیشتری در این بخش با توجه به توسعه آن از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گیرد.
ستاری با بیان اینکه با خام فروشی معدن به جایی نمی رسیم گفت: امیدواریم با عزمی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان این حوزه وجود دارد با توجه به نیاز کشور، این پایلوت به کارخانه ای صنعتی تبدیل شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار