خبر/

از علاقه خارجی‌‌ها به موسیقی‌ سنتی تا شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا

1398/11/08 - 11:28 - کد خبر: 13264
گردشگری

نصر: بسیاری از توریست‌ها در سفر به ایران و با اشتراک عکس‌ها و تصاویر خود از حضور در کشورمان، گام مهمی را در راستای واقع‌نمایی از فضای کشور برداشته‌اند که نشان می‌دهد ایران نه تنها امنیت دارد بلکه مردمان آن با مهمان‌نوازی ویژه خود خاطرات ماندگاری را در ذهن مسافران ثبت کرده‌اند.

به گزارش نصر به نقل از فارس، گردشگری همواره به عنوان صنعتی مهم در کشورهای پیشرفته مورد توجه بوده و حتی در برخی از کشورها سهم عمده‌ای در تأمین بخشی از تولید ناخالص ملی دارد.
در گزارش سال 2017 سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد (UNWTO)، کشوری همچون فرانسه با 86.9 میلیون گردشگر ورودی پذیرای بیشترین تعداد بازدیدکننده بوده است و اسپانیا با 81.8 میلیون نفر در رتبه دوم ایستاده است، در این رده‌بندی، ترکیه با میزبانی از 37.6میلیون گردشگر بین‌المللی در رتبه هشتم قرار دارد.
ایران در این رده‌بندی در فهرست جنوب آسیا قرار گرفته و علی رغم ورودی‌های کم گردشگران خارجی، پس از هند با 15 میلیون و 543 گردشگر ورودی، 4.8 درصد از سهم گردشگری بین‌المللی را کسب کرده ودر رتبه دوم این فهرست جای گرفته و در نظر اکثر توریست‌‌های خارجی،کشوری زیبا، دوست داشتنی با مردمی مهمان‌نواز و مهربان است و ظرفیت‌های گردشگری آن همچون جاذبه‌های تاریخی و باستانی، فرهنگی، صنایع دستی و تنوع زیست محیطی و همچنین چهار فصل بودن آن، در سال‌های اخیر گردشگران خارجی زیادی را به سمت خود جذب کرده است.
بسیاری از توریست‌ها در سفر به ایران و با اشتراک عکس‌ها و تصاویر خود از حضور در کشورمان، گام مهمی را در راستای واقع‌نمایی از فضای کشور برداشته‌اند که نشان می‌دهد ایران نه تنها امنیت دارد بلکه مردمان آن با مهمان‌نوازی ویژه خود خاطرات ماندگاری را در ذهن مسافران ثبت کرده‌اند.
اما آنچه می‌تواند برای شما جالب باشد چالش‌ها و مسائلی است که گردشگران خارجی با آن مواجه هستند، چالش‌هایی که گاه خنده‌دار است و گاه تأسف برانگیز، همچنین شاید برایتان جذاب باشد که بدانید واکنش گردشگران خارجی به غذا، موسیقی و معماری ایرانی چیست و کدام را محبوب‌تر از بقیه می‌دانند.
به همین جهت به سراغ «ادریس کوثری» راهنمای گردشگری رفتیم تا برایمان از خاطرات خود با گردشگران و چالش‌های موجود صحبت کند، این راهنمای گردشگری جزو معدود افرادی است که در مسیر کار خود دغدغه معرفی فرهنگ و آداب ایرانی را دارد و با ابتکار عمل‌های جالبی که در ادامه این گفت‌وگو می‌خوانید مسافران خود را ترغیب می‌کند تا برای چندمین بار ایران را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کنند.
 
ریال یا تومان؟ مسأله این است!
کوثری با بیان اینکه ما همیشه پیش از آغاز تورهای گردشگری یک سری مسائل مربوط به کشور را برای گردشگران خارجی توضیح می‌دهیم، گفت: معمولاً صحبت ما با گردشگران خارجی پیرامون نکاتی است که حتماً باید در ایران رعایت کنند که بسیاری از این موضوعات برایشان جالب است.
اولین چالشی که گردشگران ورودی با آن مواجه هستند تشخیص ریال و تومان است، همیشه روزهای ابتدایی ورود گردشگران به ایران آنها نمی‌دانند باید هزینه‌های خود را به ریال پرداخت کنند یا به تومان و ما باید گاه چندبار برایشان توضیح دهیم تا این قضیه برایشان جا بیفتد.
وی با اشاره به چالش دوم گفت: دومین مسأله‌ای که خارجی‌ها با آن مواجه می‌شوند در مورد شیوه رانندگی در ایران، ترافیک‌های وحشتناک و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به خصوص در چهارراه‌ها و میدان‌ها است.
 
وحشت گردشگران خارجی از نحوه رانندگی در ایران 

خیلی اوقات پیش می‌آید که ما خودمان راهنما - راننده می‌شویم، یکبار من در اولین توری که با خود به همراه برده بودم دو مسافر ژاپنی داشتم و اتفاقاً خودم هم راننده بودم، از همان ابتدا که اینها سوار ماشین شدند استرس و ترس‌شان شروع شد در حالی که من از نظر خودم خیلی هم خوب رانندگی می‌کردم.
نگران شده بودند و مدام از من سوال می‌کردند چه اتفاقای افتاده؟ چرا مردم اینقدر عجله دارند؟ بعدها همین حس در مسافران دیگر هم ایجاد و باعث شد روی رانندگی من اثر بگذارد، تا جایی که وقتی خودم هم تنها پشت فرمان می‌نشینم با احتیاط و آرامش بیشتری رانندگی می‌کنم.
مسأله دیگر هنگام عبور از چراغ قرمز است، در اکثر کشورها در 30 متری عابر توقف می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما حق تقدم خیلی رعایت نمی‌شود، مثلاً وقتی مسافر را به شیراز می‌بریم و می‌خواهیم از مسجد نصیرالملک قدم‌زنان به سمت نارنجستان قوام برویم باید حتماً به مسافر کمک کنیم تا از خیابان عبور کند و من این را به سایر همکاران راهنمای خودم هم توضیه می‌کنم تا هم از خطرات احتمالی جلوگیری شود و هم خاطره بدی در ذهن مسافران‌شان باقی نماند.
 
تعارفات ایرانی که جدی گرفته می‌شود
این راهنمای گردشگری تعارفات ایرانی را یکی دیگر از موضوعات جالب برای گردشگران خارجی عنوان کرد و افزود: تعارف ایرانی از جمله فرهنگ‌های اصیل ما ایرانی‌هاست که خیلی جذاب است اما بعضی اوقات اگر در آن زیاده‌روی کنیم خسته کننده خواهد شد، این موضوع یکی از مواردی است که ما حتماً برای مسافر درباره آن توضیح می‌دهیم.
کوثری در ادامه با خنده خاطره‌ای تعریف کرد و گفت: بارها پیش آمده که مسافری برای خرید یک صنایع دستی وارد مغازه شده و موقع پرداخت هزینه با جمله «قابل نداره» یا «مهمون ما باش» مواجه می‌شود، مثلاً یک بار در عالی قاپوی اصفهان گردشگران مشغول عکاسی بودند، ناگهان دیدم یک پسری با عجله سمت من آمد و با لهجه اصفهانی به یکی از مسافرانم اشاره کرد و گفت: «آقا این خانم آبمیوه گرفته پولش رو نداده» من از خانم فرانسوی سوال کردم و او در جواب گفت که مغازه‌دار به او گفته نمی خواهد پول بدهی و مهمان باش!
پس از این اتفاق بود که در هتلی در شیراز حین خوش آمد گویی از مهمانان با شربت و شیرینی پذیرایی شد و مهمانان مدام از من سوال می‌کردند که آیا این هم یک نوع تعارف ایرانی است یا می‌توانند شربت و شیرینی را میل کنند.
 
محدودیت‌ در دسترسی به برخی از شبکه‌های اجتماعی
کوثری در ادامه گفت: مورد بعدی که حتماً باید به مسافران خارجی در مورد آن توضیح دهید مربوط به شبکه‌های مجازی است، اکثر مسافران در کشور خود از شبکه‌هایی همچون فیس بوک به راحتی استفاده می‌کنند اما دسترسی به این شبکه و شبکه‌هایی از این دست در کشور ما با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی با محدودیت مواجه است، به همین جهت حتماً باید این موضوع را با مسافر در میان بگذاریم، چرا که گاهی برخی از گردشگران با هدف فعالیت‌های اقتصادی به ایران سفر می‌کنند و اغلب بیزنس‌من ‌های خارجی بزرگترین مشکل خود را محدودیت دسترسی به اینترنت یا برخی شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند.
ما موظف هستیم تا برایشان توضیح دهیم که در برخی نقاط کشور علی رغم اپراتورهای قوی نه تنها اینترنت بلکه گاهی اوقات آنتن هم نداریم، مثلاٌ در قلعه الموت قزوین، طبیعی است که اطلاع داشتن مسافر از این موضوع باعث می‌شود تا کارهایی که با اینترنت یا تلفن همراه دارد را به بعد از سفر به این مناطق موکول کند.
 
برخی تفاوت‌های فرهنگی را باید به توریست گوشزد کرد
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما حتماً آن را به گردشگر خارجی گوشزد می‌کنیم این است که در فرهنگ ایرانی اعمالی مثل «فین کردن» یا «آروغ زدن سر سفره» کار پسندیده‌ای نیست و ایرانی‌ها را ناراحت می‌کند، البته در کشورهای خارجی این رفتارها مرسوم است اما ما به آنها می‌گوییم که در کشور ما این گونه حرکات بی ادبی و بی احترامی تلقی می‌شود و به آن‌ها حساسیت ایرانی‌ها را در این زمینه یادآور می‌شویم.
البته نحوه بیان این موضوع باید به گونه‌ای باشد که به مهمان خارجی شما برنخورد، به همین خاطر من معمولاٌ به آنها می‌گویم این کار را انجام ندهند چرا که دلم نمی‌خواهد کسی بهشان چپ چپ نگاه کند یا حرف بدی بزند.
وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر شاهد تبلیغات خوبی در مورد ایران از سوی گردشگران خارجی هستیم گفت: وقتی یک مسافر خارجی قدم به ایران می‌گذارد در نگاه اول ذهنیتی که از کشور ما دارد مثل عراق یا حاشیه خلیج فارس است اما  از همان ابتدای ورود در فرودگاه تفاوت را احساس می‌کند و می‌بیند که چقدر ایرانی‌ها آراسته، پاکیزه و به روز هستند.

غافلگیری مسافران خارجی از ایرانِ چهارفصل
مورد بعدی درباره تفاوت فرهنگ، لهجه، زبان و آب و هوای ایران است، من یک تور 15 روزه در فروردین امسال داشتم که طی این 15 روز مسافران من از شمال تا جنوب با تنوع آب و هوایی عجیبی روبه رو شدند، هم شنا در آب‌های جنوبی را تجربه کردند و هم برف و سرمای اردبیل را، تا جایی که برای خودشان هم این تنوع آب و هوایی جذاب و هیجان انگیز شده بود.
کوثری تصریح کرد: معمولاً تورهای ما شامل خط کلاسیک می‌شود که تهران، کاشان، اصفهان، شیراز و گاهی لرستان و کردستان را هم در بر می‌گیرد و تلاش می‌کنیم حداقل 5 استان کشور را به گردشگران خارجی نشان دهیم.

شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا از نگاه گردشگران خارجی
همچنین برخی شهرها مثل شهر رشت که با بیش از 220 مدل غذا از سوی یونسکو به نام شهر خلاق خوراک نامگذاری شده برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب است، شیوه سرو غذا و سفره‌های رنگین گیلانی، همزمانی سرو ماهی شور با باقلا برای تنظیم فشار خون و ... توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند و خیلی از آن‌ها وقتی به شمال ایران سفر می‌کنند این شهر را شبیه سوئیس یا ایتالیا می‌بینند.
لباس‌هاس رنگارنگ ترکمن‌ها و یا مسابقات اسب‌دوانی و امکان ماهیگیری در شهرهای جنوبی از جمله جذابیت‌هایی است که ایران برای مسافران خارجی دارد، همین که می‌بینند یک صیاد چگونه تور 15 متری را در دریا می‌اندازد و با آن ماهیگیری می‌کند و یا چگونه مردم در لشگرآباد اهواز علی‌رغم تمامی مشکلاتی که دارند اینقدر شاد و پر جنب‌و جوش هستند آنها را ترغیب می‌کند تا مجدداً ایران را برای سفر خود انتخاب و یا سفر به کشورمان را به دیگر توریست‌ها توصیه کنند.
 
توریست‌ها تبلیغات منفی دشمن علیه ایران را خنثی می‌کنند
خوشبختانه وقتی گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند چیزی که می‌بینند کاملاً خلاف تبلیغات منفی علیه ایران است و بارها اذعان داشته‌اند که ایران فراتر از چیزی بوده که انتظارش را داشته‌اند.
وی مهم‌ترین هدف خود را نشان دادن چهره واقعی ایران عنوان کرد و گفت: یکی از نکات قابل توجه برای توریست‌های خارجی معماری ایرانی است، ما در کشور باغ‌های ایرانی همچون باغ شازده کرمان، باغ ارم شیراز  و ... را داریم که معماری آن‌ها همیشه سرشار از معنی و مفهوم بوده و وقتی مسافران داستان این معماری‌ها را می‌شنوند ماجرا برایشان جذاب‌تر هم می‌شود.
معماری مساجد، مناره‌ها یا یک سری جاهای خاص مثل مسجد نصیرالملک که ما در آن بازی رنگ‌ها را شاهد هستیم و یا انعکاس صدا در مسجد امام تقش جهان و یا حتی کاشی‌کاری‌های زیبای مسجد جامع یزد که تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است همواره برای گردشگران خارجی جالب و حیرت‌انگیز بوده است.
 
کباب، غذای محبوب خارجی‌ها
کوثری درباره محبوبترین غذاهای ایرانی در بین گردشگران خارجی گفت: معمولاً کباب غذای محبوب توریست‌‌هایی است که به ایران سفر می‌کنند، من مسافری داشتم که حتی می‌گفت اگر امکان دارد برای صبحانه هم کباب سرو کنید.
آبگوشت و دیزی هم گزینه دومی‌ است که به آن تمایل نشان می‌دهند، البته این غذا به دلیل جذابیت در سرو برایشان بامزه است و اما بارها پیش آمده که اگر از 20 مسافر بپرسیم ناهار آبگوشت می‌خواهید یا کباب 18 نفر کباب را انتخاب می‌کنند.
 
علاقه ویژه گردشگران خارجی به موسیقی‌های سنتی
وی درخصوص علاقه گردشگران خارجی به موسیقی ایرانی اظهار کرد: من در این رابطه تجربه‌های شیرینی دارم و بارها شاهد تقاضای مسافران برای پخش موسیقی‌های سنتی و اصیل ایرانی بودم، علی‌رغم اینکه متوجه کلام در موسیقی ایرانی نمی‌شوند اما معمولاً علت این علاقه‌مندی را آرامشی عنوان می‌کنند که موسیقی سنتی برایشان به همراه می‌آورد.
من معمولاً در تورهای ورودی سعی می‌کنم فضای دوستانه‌ای را حاکم کنم و تلاشم بر این است که با کارهای خلاقانه و سرگرمی‌های ایرانی خاطرات خوبی از سفر به ایران در ذهن مسافرانم ثبت شود، به همین جهت هم با توجه به اینکه به کدام شهر سفر می‌کنیم و چه امکاناتی داریم از قبل هماهنگ می‌کنم که بتوانند برخی از فعالیت‌های بومی آن منطقه را تجربه کنند که حصیربافی، گله داری، ماهیگیری و خوشنویسی از جمله این تجربه‌هاست.

تجربه گل‌یا پوچ و طناب کشی در سفر به ایران
گاهی هم یک سری اصطلاحات ایرانی یا آهنگ‌های جنوبی و شعرهای گیلکی‌ را به آن‌ها ساد می‌دهم و بعضی وقت‌ها که حس می‌کنم حوصله‌شان سر رفته به آن‌ها گل یا پوچ و طناب‌کشی یاد می‌دهم و با هم مسابقه می‌گذاریم.
این راهنمای گردشگری تأکید کرد:  همیشه می‌گویند که راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی کشور هستند و زمانی که یک توریست به کشور ما سفر می‌کند این ما هستیم که باید هویت واقعی ایران را به او نشان دهیم.
مباحث مالی مهم است اما موضوع مهم‌تر این است که تلاش کنیم تا چهره واقعی ایران را نشان داده و تبلیغات منفی دشمن علیه کشورمان را خنثی کنیم حتی اگر برایمان زحمت زیادی داشته باشد، چرا که این معرفی ویترینی می‌شود که دیگران از طریق آن می‌توانند انتخاب کنند که مقصد سفرشان ایران باشد.
متأسفانه گاهی برخی از راهنمایان گردشگری به اشتباه رستوران‌هایی را انتخاب می‌کنند که آشنای خودشان است و کاری به این ندارند که آیا غذای آن رستوران کیفیت دارد یا نه و می‌تواند خاطره خوبی برای مسافر به همراه داشته باشد؟ و یا حتی گاهی در بحث خرید زعفران، فرش، نقره و یا سایر صنایع دستی ایرانی برای چند درصد پورسانت بیشتر مسافر را مجبور می‌کنند از جایی که خودشان معرفی کرده‌اند خرید کنند، نباید فراموش کنیم که ما فقط موظف به راهنمایی هستیم و اختیار مسافر دست خودش است.
کوثری در پایان گفت: آرزوی من این است که صنعت گردشگری در ایران را به گونه‌ای معرفی کنیم که خیلی زود جزو یک تا پنج جهان شویم.

 گزارش از سعیده اسدیان
انتهای پیام/

پژوهشیار