رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی؛

محکوم به قصاص در چند قدمی چوبه‌دار بخشیده شد

1398/11/07 - 16:00 - کد خبر: 13215
زندان

نصر: رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: یک جوان محکوم به قصاص در ارومیه با بخشش اولیای دم از قصاص نجات یافت.

به گزارش نصر به نقل از تسنیم، 6 سال پیش در  بخش انزل ارومیه  بر سر حق آبه نزاعی پیش آمد که به کشته شدن دو تن منجر شد قاتلان این دو نفر، سه برادر بودند که حکم قصاص دو نفر از آنها اجرا شد اما با پیگیری‌های مستمر واحد مددکاری زندان، تلاش ریش‌سفیدان و معتمدین و  اصحاب رسانه نفر سوم از قصاص رهایی یافت و خانواده مقتول از اجرای حکم اعدام قاتل فرزندشان صرف‌نظر کردند.
رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه درباره این اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه اظهار داشت:  اولیای دم در بخش انزل ارومیه بزرگوارانه با گذشت از حق شرعی و قانونی خود، زندگی دوباره به یک محکوم به قصاص بخشیدند.
هادی صمدی با اشاره به محکومیت متهم به قصاص از سوی دادگاه همزمان با اعتراف به قتل افزود: پس از طی تشریفات قانونی، حکم قصاص در آستانه اجرا بود که با پادرمیانی و وساطت بزرگان، اولیای دم به تاسی از سیره اهل بیت علیه السلام  از قصاص منصرف شدند و قاتل را بخشیدند.
وی بیان کرد: اولیای دم، مقارن با ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام و با بیان سیره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و در حرکتی خداپسندانه از قصاص قاتل فرزندشان گذشتند و گفتند که به حرمت قرآن کریم و بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) به بخشش قاتل رضایت دادند تا پس از کشته شدن 4 نفر، با این بخشش، کینه و کدورت بین دو طایفه برچیده شود.
صمدی با اشاره به تلاش بی‌وقفه رئیس و اعضای شعبه  شورای حل اختلاف ویژه زندانیان  مبنی بر کسب رضایت خانواده مقتول گفت: در نهایت با تلاش‌های انجام شده خانواده مقتول از قصاص قاتل فرزند خود گذشتند و با این امر قاتل پس از چندین سال از چوبه دار رهایی یافت و به آغوش خانواده بازگشت.
رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در ده ماهه سال جاری با اخذ رضایت از اولیای دم، تعداد 14 فقره قتل در استان به گذشت ختم شده است، گفت: اگر فرهنگ صلح و سازش  در جامعه نهادینه شود شاهد کاهش تعداد پرونده‌های قتل و سایر جرائم  خواهیم بود.
وی گذشت و فداکاری را از خصوصیات بارز مردم کرد زبان ارومیه ذکر کرد و افزود: خوشبختانه همیشه در استان  شاهد چنین صحنه‌های باشکوهی که نمایانگر فداکاری و انسانیت است، هستیم.
وی با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام به گذشت و فداکاری گفت: انسان در عفو و گذشت ارزش و جایگاه واقعی خود را به‌دست می‌آورد و این مسئله به‌ویژه در شرایطی سخت همچون اجرای حکم قصاص خود را نشان می‌دهد.
صمدی تصریح کرد: شخصی که در اوج غضب و انتقام از اجرای حکم قصاص فرزندش می‌گذرد و یا از مال خود چشم فرو می‌بندد تا نیازمندی را از تنگدستی نجات دهد در حقیقت کرامت و بزرگواری خود را نشان داده و از همه مهم‌تر خشنودی خداوند متعال را نیز به‌دست آورده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار