نیرومند در نشست با خبرنگاران تشریح کرد؛

شناسایی 40 خوشه صنعتی در آذربایجان شرقی/ افزایش دوهزارو 269 هکتاری مساحت زمین های صنعتی در استان

1398/11/07 - 09:22 - کد خبر: 13123
مرتضی نیرومند

نصر: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران آخرین جزئیات عملکرد شهرک های صنعتی استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار نصر، "مرتضی نیرومند" در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی با تشریح عملکرد این شرکت در سال گذشته از به بهره برداری رسیدن ۱۰۷ واحد تولیدی جدید با اشتغال یک هزار و ۵۷۸ نفر و با سرمایه گذاری سه هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال خبر داد و افزود: مساحت زمین‌های واگذاری شده شهرک‌های صنعتی استان ۸۲ هکتار است و در حال حاضر در سطح استان هفت شهرک تخصصی وجود دارد و ۴۶ شهر و نواحی صنعتی در حال بهره برداری است.
وی افزود: یک شهرک فناوری و دو مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است.
 
85 واحد صنعتی تعطیل شده مجدداً به چرخه تولید بازگشتند
این مقام مسئول از پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان خبر داد و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم تعداد ۸۵ واحد صنعتی که به دلیل مشکلات مختلف در سال‌های قبل تعطیل شده بودند، مجددا راه‌اندازی شدند و با اشتغال ۷۳۹ نفر به چرخه تولید بازگشتند.
نیرومند، فقدان بازار، کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه، تامین ماشین آلات اختلاف شرکا و ... را از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی واحدهای غیرفعال عنوان کرد و گفت: ۳۷ درصد واحدها با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۲۴ درصد بالای ۷۰ درصد و ۳۹ درصد زیر ۵۰ درصد در حال فعالیت است.
وی اظهار کرد: ۲۵ درصد واحدهای بهره برداری رسیده در ۱۰ ماهه سال ۹۸، مربوط به صنایع غذایی، ۲۸ درصد در حوزه صنایع فلزی،۳۰ درصد در صنایع شیمیایی، ۹ درصد سلولزی، دو درصد نساجی و شش درصد واحد کانی غیر فلزی است.
 
ماموریت شرکت شهرک های صنعتی در گام دوم انقلاب
وی در ادامه ماموریت شرکت شهرک های صنعتی را در گام دوم انقلاب تقسیم عادلانه امکانات در کشور دانست و گفت: توسعه، احداث و تکمیل شهرک های صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته با در نظر گرفتن ظرفیت های توسعه مناطق جزو اولویت های ماست و با تامین اعتبار از محل طرح های عمرانی استان، کمک های بلاعوض از منابع داخلی و یا جبران هزینه ها از محل درآمد شهرک هاو نواحی صنعتی این ماموریت به انجام می رسد.
مدیرعامل شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی همچنین از ارائه تسهیلات ویژه در مناطق کم برخوردار به سرمایه گذاران خبر داد و گفت: تقلیل سهم نقدی و افزایش اقساط در زمان واگذاری حق بهره برداری در مناطق کم تر توسعه یافته جزو این تسهیلات است.
 
افزایش دوهزارو 269 هکتاری مساحت زمین های صنعتی در آذربایجان شرقی
نیرومند در ادامه از عقد قرارداد 230 واحد جدید در 10 ماهه اخیر در شهرک های صنعتی استان خبر داد و گفت: طی این قرارداد 82.2 هکتار زمین صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده است.
وی درباره طرح های توسعه ای شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی هم گفت: شرکت شهرک های صنعتی استان با انعقاد قراردادهای متعدد مجموعاً بالغ بر 346 میلیارد ریال جهت توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی که طی سال های اخیر بی سابقه بوده است اقدام کرده که با اجرای این طرح ها به میزان 2269 هکتار به مساحت اراضی صنعتی آذربایجان شرقی افزوده شده است.
این مقام مسئول بهره برداری از فاز 1000 هکتاری شهر صنعتی بعثت، توسعه شهرک صنعتی شهید سلیمی، شهرک صنعتی سنگ شهر و توسعه شهرک صنعتی استاد عالی نسب، بناب، آیت اله هاشمی رفسنجانی و ایجاد نواحی صنعتی علیشاه و صنایع دستی و گردشگری را از جمله این پروژه ها عنوان کرد.
 
افتتاح 24 پروژه عمرانی در دهه فجر
نیرومند در ادامه از افتتاح 24 پروژه عمرانی با اعتبار بیش از 215.245 میلیون ریال در دهه فجر خبر داد و ادامه داد: کلنگ زنی 6 پروژه عمرانی با اعتبار 196.772 میلیون ریال از برنامه های قابل اجرای شهرک های صنعتی استان در دهه فجر است.
وی با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر عملیات اجرایی ۳ تصفیه خانه در استان آغاز می شود، افزود: همزمان با این ایام تصفیه خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ولیعصر ملکان به ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب در روز با صرف اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی عالی نسب با ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب در روز با صرف بیش از ۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
 
افزایش 180 درصدی اعتبارات عمرانی در سال جاری
وی افزود: اعتبار پروژه های عمرانی شرکت شهرک های صنعتی استان در سال 98 با افزایش 180 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در ادامه گفت: در ۱۰ ماه سال جاری واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و تشکل‌های صادراتی استان به ارزش ۹۳.۸ میلیون یورو کالا به خارج صادر کردند.
مرتضی نیرومند افزود: از این میزان ۸۶ میلیون یورو توسط واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شناسایی شده استان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: ۷.۸ میلیون یورو نیز توسط تشکل های صادراتی استان در این مدت صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.
نیرومند گفت: تشکل های صادراتی استان شامل آرمان ماشین پارت تبریز، قیزیل تاک بناب، رایزن تاک بناب، فناوران راهبر صنعت ایرانیان و سحا تجارت آراز است که در قالب خوشه های قطعات خودرو تبریز، کشمش بناب، ملکان و مراغه، لوازم خانگی تبریز و حوله تبریز فعالیت می کنند.
 
شناسایی 40 خوشه صنعتی در آذربایجان شرقی
وی تعداد خوشه های شناسایی شده استان را ۴۰ مورد اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۵ خوشه در حال اجرا بوده و مراحل اجرای ۸ خوشه صنعتی نیز پایان یافته است.
این مقام مسئول یادآوری کرد: خوشه های در حال اجرا در استان شامل حوله بافی تبریز، تجهیزات نفت و گاز تبریز، نخودچی ممقان، صنایع چوبی و مبلمان مرند و فرش و تابلو فرش تبریز و خوشه های پایان یافته شامل قطعات خودرو، کفش چرمی، سنگ، لوازم خانگی، مبلمان چرم، سبزه و کشمش بناب، مراغه و ملکان و آجیل و خشکبار تبریز است.
نیرومند در بخش پایانی سخنان خود از فعالیت های در جریان حوزه شهرک سازی هم خبر داد و گفت: ایجاد شهرک صنعتی تخصصی آلومینا در سراب، ایجاد شهرک تخصصی مس ورزقان، شهرک فناوری چرم و کفش، ایجاد ناحیه صنعتی خواجه، توسعه شهرک صنعتی ملکان و تامین برق شهرک ها و نواحی صنعتی استان تا 1200 مگاوات از فعالیت های جاری شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی است.
انتهای پیام/
 
 

پژوهشیار