گزارش/

چالش ترافیک روزهای بارانی تبریز و راه‌های علاج آن

1403/10/04 - 10:31 - کد خبر: 127851
ترافیک، ترافیک جمعه سیاه

نصر:  معابر اصلی و فرعی تبریز با بارش کمترین حجم از باران و برف قفل می‌شوند و رفت‌وآمد روزمره افراد دچار مشکل می‌شود.

به گزارش نصر، ترافیک شدید شهر در زمان نزول بارش‌ها، باعث شد حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در خطبه های نماز جمعه از ترافیک سنگین سطح شهر در روزهای بارانی انتقاد کند. وی گفت: شهرداری و نیروهای فراجا موضوع ایجاد ترافیک در روزهای بارانی و برفی را جدی گرفته و برنامه‌ای برای حل این مسئله در نظر بگیرند.بروز ترافیک هنگام بارش باران وضعیت نابسامانی ایجاد می‌کند، مردم از این‌موضوع گله دارند که چرا روزهای بارانی مسیر ۱۰ دقیقه‌ای یک ساعت زمان می‌برد.
اما در این میان مسئولان شهری بارها از شهروندان خواسته‌اند در روزهای بارانی و برفی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا میزان ترافیک کمتر شود اما کمبود تاکسی و اتوبوس در تبریز به ویژه در روزهای بارانی مانع تحقق این امر می‌شود.

مسائل زیرساختی و مدیریت شهری از جمله عوامل ایجاد ترافیک
روح الله رشیدی، رییس‌ کمیسون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه مسائل زیرساختی و مدیریت شهری از جمله عوامل ایجاد ترافیک هستند، گفت: فرهنگ اشتباه رانندگی نیز به بهانه‌ای برای کم کاری برخی مسئولان تبدیل شده است.
وی ادامه داد: درکنار پدیده‌ی بارش باران و برف با ترافیک سنگین، رفت و آمد سخت، ایجاد گره در معابر و قفل شهر مواجه می‌شویم اما وقتی بررسی می‌کنیم تنها یک عامل سبب ایجاد ترافیک نبوده و مجموعه‌ای از عوامل و زمینه‌ها موجب بروز ترافیک سنگین می‌شوند.
وی افزود: باران و برف نیز در ایجاد ترافیک یک سری تفاوت‌هایی باهم دارند که در نوع حمل و نقل و ترافیک تاثیر می‌گذارند. از جمله عواملی که هنگام بارش باران به چشم می‌خورد افزایش میزان درخواست و تقاضای سفر و جابه‌جایی است.این موضوع خود می‌تواند حجم سفر را به صورت لحظه‌ای افزایش دهد و وقتی که وسایل نقلیه عمومی کم بوده و خودروهای شخصی برای رفت و آمد مسیرهای خاصی را انتخاب می‌کنند به حجم سفر و وضعیت موجود اضافه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از طرفی دیگر متاسفانه ما یک سری مشکلات زیرساختی در سطح شهر داریم، عنوان کرد: کانال‌های هدایت آبی سطحی و استاندارد نبودن شیب‌ برخی خیابان‌ها موجب آبگرفتگی معابر می‌شود.
رشیدی با اشاره به اینکه وقتی آبگرفتگی رخ می‌دهد رفتار ترافیکی نیز تغییر می‌شود، ابراز کرد: ضعف ناوگان و شبکه حمل و نقل عمومی اصلی‌ترین مسئله‌ی ترافیکی ما بوده که مسائل دیگر را نیز تقویت می‌کند، اگر شبکه‌ی حمل و نقل عمومی ما بتواند به صورت باکیفیت‌ و بهینه‌تری حمل و نقل عمومی مارا پوشش دهد نیازی به تصمیمات لحظه‌ای و افزایش تعداد سفر در روزهای بارشی نخواهد بود.
وی اضافه کرد: هنگام بارش برف شهرداری موظف است تا یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام دهند یعنی کارهایی انجام دهد که در روزهای بارش برف و باران تردد مردم با مانع مواجه نشود، محلول پاشی باید به به موقع انجام گیرد تا اتفاقی که سال گذشته در یک روز برفی در تبریز رخ داد تکرار نشود، محلول پاشی پس از بارش برف تنها ترافیک را تشدید می‌کند.
رییس‌ کمیسون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز روزهای برفی اگر پیشگیری به موقع انجام شده و اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مردم از ساعات بارش برف اطلاع یافته و باتوجه به وضعیت جوی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.
وی گفت: اگر حمل و نقل عمومی ما از وضعیت خوبی برخوردار باشد مردم استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به خودروهای شخصی خود ترجیح داده و در نتیجه موجب کاهش ترافیک می‌شوند.

در مواقع بارش باید در عملکرد چراغ‌های راهنمایی رانندگی بازنگری انجام شود
وی تشریح کرد: در مواقع بارش باید در عملکرد چراغ‌های راهنمایی رانندگی بازنگری انجام شود، عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در روزهای بارانی و برفی با روزهای عادی باید متفاوت باشد.
رشیدی با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو متاسفانه یک دهه است که به رهایی سپرده شده است، افزود: طی چندسال اخیر سعی کرده‌ایم تا بخشی از درآمد شهرداری را صرف خرید اتوبوس کنیم، از این رو در این دوره‌ از شورا بالای ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است.
وی تاکید کرد: اما متاسفانه بااین وجود بازهم این تعداد اتوبوسها کفاف حمل و نقل عمومی شهروندان نخواهد داشت.

در بحث ترافیک تا مردم همکاری نکنند، هرچقدر هم پل بسازیم فایده ندارد
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص بیان کرد: ما طی چند سال اخیر در حوزه‌ی ترافیکی اقدامات بسیاری چون نوسازی تاکسی، بحث مترو، اصلاحات هندسی نقاط حادثه خیز، دوربین‌ها و ... انجام داده‌ایم.
وی ادامه داد: در تمامی دنیا از جمله کشورهایی چون ترکیه و اسپانیا نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، چراکه این رویدادهای تابعی چالش‌هایی نیز به دنبال دارد.
وی افزود: ما از مردم تبریز استدعا داریم تا همچون تمامی موضوعات با شهرداری همکاری کرده و دست به دست هم دهیم تا این اتفاق به خوبی مدیریت شود.
هوشیار با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خودرو به طور بی رویه در حال تولید خودرو هستند، اظهار کرد: از طرف دیگر ما چندین پل تاسیس کرده‌ایم که متاسفانه پاسخگو نیستند.
شهردار با بیان اینکه پیک‌های ترافیکی تبریز در روزهای بارشی نقاط خاصی از شهر هستند، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا با مدیریت شهری هوشمند با بهره گیری از فیبر نوری دیتا و اطلاعات مورد نیاز را برای مردم ارائه دهیم تا بتوانند در روزهای چالشی سفرهای خود را مدیریت کنند.
وی همچنین در نشست خبری به مشکلات ترافیکی شهر و راهکارهای شهرداری برای حل آن پرداخت کرد و ادامه داد: تبریز بیش از ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو دارد و سرانه خودرو در این شهر بیشتر از بسیاری از کلان‌شهرهاست.
وی افزود: باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم از آوردن خودرو شخصی به نقاط غیرضروری خودداری کنند.
هوشیار با بیان اینکه شهرداری در این دوره بیشترین منابع خود را به سمت تقویت حمل‌ونقل عمومی سوق داده است، گفت: طی سالجاری ۷ هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه شده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص داده شده است.
شهردار تبریز بیان کرد: فاز سوم خط یک مترو را به مسئولیت خود پیش بردیم و در حال حاضر، این خط به‌طور روزانه حدود ۹۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. همچنین پروژه خط دو مترو در حال پیشرفت است و ایستگاه‌های آن در حال احداث هستند.

تنها راهکار حل معضل ترافیک تبریز، فرهنگ سازی و استفاده از حمل و نقل ترکیبی 
محبوب عبدالله پور، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه یکی از علل ترافیک به افزایش تعداد خودروی شهر مربوط است، ادامه داد: به طوری که ۱۰ سال قبل تعداد ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی شخصی در تبریز تردد می‌کرد که این رقم امروز به ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است. از سویی نیز تبریز، تنها کلانشهری است که در دوران کرونا، تمام اتوبوس‌هایش از مدار خارج شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز تعداد اتوبوس‌های تبریز کاهش یافته و میزان خودروهای شخصی دوبرابر شده، مسئله‌ی ترافیک تشدید می‌شود و همچنین ۸۰ درصد خودروهایی که سطح شهر تردد می‌کنند تک سرنشینه هستند.
وی افزود: از عوامل دیگر ترافیک می‌توان به این‌موضوع هم اشاره کرد که تبریز در شمالغرب کشور قطب سلامت بوده و این مسائل در روزهای بارشی بیشتر به چشم می‌خورد.
وی تاکید کرد: می‌توان با فرهنگ‌سازی درست و برخی اقدامات پیشگیرانه همچون اطلاع رسانی به موقع و محلول پاشی قبل از بارش برف از ایجاد ترافیک‌های سنگین در سطح شهر جلوگیری کرد.

عملیات پلیس راهور در روزهای بارشی به صورت ویژه انجام می‌گیرد
فریدون قنبرزاده، رییس پلیس راهور آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: پلیس راهور در تبریز برای بهبود وضعیت ترافیکی در روزهای بارشی این شهر عملیات خود را از حالت عادی خارج و به صورت عملیات ویژه اقدام می‌کند.
وی بیان کرد: برای کاهش بار ترافیکی این شهر باید علاوه بر اقدامات پلیس راهور با مشارکت دستگاه های فرهنگی و متولیان حوزه حمل و نقل، فرهنگ سازی ترافیکی در بین آحاد جامعه انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه پلیس راهور برای کاهش بار ترافیکی تبریز با استفاده از تجهیزات جدید با شهرداری همکاری می‌کند، گفت: طرح‌های ترافیکی وسیعی در این شهر اجرا و خودروهای متخلف به پارکینگ منتقل می‌شوند.
قنبرزاده در ادامه‌ی سخنان خود اظهار کرد: پلیس راهور استان تمام تلاش خود را می‌کند تا با اجرای طرح‌های ترافیکی متنوع و بکارگیری تجهیزات جدید و خودروهای مجهز به دوربین‌های پلاک خوان ترافیک بافت مرکزی شهر را به ویژه در روزهای خاص بارشی روان سازی کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار