گزارشی از تغییر رویکرد در اتاق تبریز/
مرکز شتاب صادرات در تبریز
1403/09/10 - 09:51 - کد خبر: 125559
نصر: جعفر محرمپور؛ دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «دنیایاقتصاد» به تشریح خدمات مرکز شتاب تبریز و فعالیتهای اتاق بازرگانی تبریز در زمینه توسعه صادرات پرداخت.
به گزارش نصر، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: اتاقهای بازرگانی باید به اجرای وظایف ذاتی خود برگردند. قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، ۱۲ وظیفه برای این تشکل مشخص کرده است که یکی از این وظایف ذاتی کمک به پیشبرد و توسعه صادرات است. جعفر محرمپور افزود: بزرگترین پرسش اعضای اتاق در سالهای گذشته این بوده است که اتاق بازرگانی چه تاثیری در حوزه فعالیت کاری من دارد و چه باری از دوش من بر میدارد؟
وی ادامه داد: ماهیت اتاق بازرگانی ارائه مشاوره و آموزش است و رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز تاکید بسیار زیادی بر انجام هر چه بهتر این دو وظیفه دارد، در راستای این وظایف، تغییر رویکرد جدی در اتاق تبریز شکل گرفته است که همان حرکت به سمت نسل چهارم اتاقهاست. مرکز شتاب تبریز با این رویکرد در اتاق تبریز شکل گرفته است.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به نقش مراکز شتابدهی صادرات گفت: در ایران این مراکز راهاندازی شدهاند تا تولیدکنندگانی که قصد دارند محصولات خود را صادر کنند بتوانند در این بستر، علم، دانش، تجربه و اطلاعات خود را در حوزه صادرات ارتقا دهند و بتوانند به کشورهای هدف خود صادرات داشته باشند.
راهاندازی مرکز شتاب صادراتی تبریز
محرمپور با اشاره به تاریخچه راهاندازی مراکز شتاب در کشور گفت: مرکز شتابدهی صادرات در ایران به صورت فیزیکی اولین بار با راهاندازی یک دفتر در اتاق بازرگانی ایران آغاز شد که برخی اطلاعات لازم را به مراجعهکنندگان میداد.
وی ادامه داد: سپس استان اصفهان حدود ۴ سال پیش یک مرکز به نام «شتابدهنده بردار» به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل ثبت کرد که سهامداران آن نیز اعضای اتاق بازرگانی اصفهان هستند. در این مرکز که ساختمان جداگانهای دارد، مراجعهکنندگان برای انجام صادرات، مشاوره دریافت میکنند.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز در خصوص راهاندازی مرکز شتاب تبریز گفت: اتاق بازرگانی تبریز حدود ۱۸ ماه قبل پیشنهاد کرد طبق الگویی مشابه با ساختار مرکز شتاب آمریکا، مرکز شتابی به صورت آنلاین در تبریز راهاندازی شود.
محرمپور اضافه کرد: با این پیشنهاد موافقت شد و سپس پیمانکار اقدامات اولیه را در خصوص راهاندازی این پروژه انجام داد.
وی حساسسازی، اعتمادسازی و برنامه عملیاتی را سه مرحله لازم برای اجرایی شدن یک پروژه دانست و افزود: در زمینه راهاندازی مرکز شتاب ما در دو سال گذشته حساسسازی را انجام دادیم که باعث شد همه به این باور برسند که نیاز است بستری باشد تا اطلاعات و مشاوره درست به افرادی که تمایل دارند محصولات و ایدههای خود را صادرکنند، ارائه دهد.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز گفت: با توجه به اهمیت مساله برندینگ، عنوان TAC را که مخففtabriz acceleration center است برای مرکز شتاب تبریز انتخاب کردیم و سایت tactrade.ir نیز راهاندازی شد تا علاقهمندان بتوانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی اطلاعات لازم را در خصوص مرکز شتاب تبریز کسب کنند.
محرمپور ادامه داد: این بستر در حال حاضر در مرحله اعتمادسازی است تا جامعه هدف به این باور برسد که TAC با ارائه مشاوره آنلاین و آموزش آنلاین در زمینههای مختلف از قبیل حقوق بینالملل، مالکیت معنوی، قواعد کسب و کار و تجارت در کشورهای هدف صادراتی میتواند به متقاضیان کمک کند.
وی گفت: مرکز شتاب تبریز اقدامات اولیه را برای کارآفرینان و تولیدکنندگانی که قصد صادرات محصول خود را دارند، به طور کامل انجام میدهد. فرآیند دریافت خدمات در مرکز شتاب تبریز به اینگونه است که متقاضیان درخواست خود را در سایت ثبت میکنند و با توجه به موضوع درخواست برای فرد زمان مشخص میشود که در آن کارشناس مربوطه در زمینه مورد درخواست متقاضی، مشاوره میدهد.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: در این مرکز متقاضی میتواند مشاوره متنی دریافت کرده و با طرح سوال خود به صورت متنی پاسخ دریافت کند یا اینکه زمانی برای او مشخص شود تا به صورت آنلاین با کارشناس ارتباط پیدا کرده و مشاوره دریافت کند. تقسیمبندی خدمات مرکز بر اساس کشور هدف و بر محصول مورد نظر برای صادرات انجام میشود و بر اساس هر تقسیمبندی همه اطلاعات لازم در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. مرکز شتاب همچنین این امکان را مهیا میکند که جلسات B ۲B با حضور بیش از ۲۰ تاجر و تولیدکننده برگزار کنیم که در حالت عادی برگزاری این جلسات هزینه بسیار بالایی به همراه دارد، اما این کار در مرکز شتاب تبریز با هزینه بسیار پایین و منطبق با تکنولوژی روز برگزار میشود.
محرمپور اظهار کرد: اکنون تمام اطلاعاتی که یک صادرکننده نیاز دارد در خصوص ۱۲ کشور در پایگاه اینترنتی مرکز شتاب تبریز موجود است. این اطلاعات چنان دقیق و همراه با جزئیات کامل است که حتی آداب رفتار با تاجران این کشورها و نحوه معاشرت با آنها نیز در آن قید شده است. وی با اشاره به راهاندازی مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی تبریز، مرکز پژوهش اتاق بازرگانی تبریز و انتقال دبیرخانه میزهای تجاری از سازمان صمت به اتاق بازرگانی تبریز در دو سال اخیر گفت: این حلقه با راهاندازی مرکز شتاب تبریز تکمیل شد. در حال حاضر ۶ میز تجاری و ۶ کشور هدف وجود دارد که اطلاعات این کشورها را مرکز شتاب تبریز پشتیبانی میکند.
محرمپور همچنین به تلاش برای راهاندازی بخش سوالات متداول در سایت مرکز شتاب اشاره کرد و گفت: این بخش به رفع مشکلات مشابه صادرکنندگان کمک میکند و زمان کارشناسان را برای پاسخگویی به پرسشهای تکراری صرفهجویی میکند.
آمار غلط در حوزه صادرات ما را به مقصد اشتباه میرساند
دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ادامه گفت: استاندار آذربایجان شرقی در جلسه معارفه خود در دولت پیشنهاد توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای همجوار را داد که کلیت آن با نظر رئیسجمهور مصوب شد و استاندار نیز به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ماموریت داد تا نقشه راه این برنامه را آماده کند.۸۰درصد محتوای این راهبرد، پروژه مرکز شتاب تبریز بود که وقتی از سوی اتاق بازرگانی تبریز ارائه شد، گمرک و دستگاههای مربوطه اعلام کردند ما اطلاعات لازم در این خصوص را نداریم.
محرمپور به مشکلات آماری در حوزه صادرات کشور اشاره کرد و گفت: تحریمهای بینالمللی علیه کشور ما باعث شده است تا آماری که در کشور در خصوص مراودات بینالمللی وجود دارد، شفاف نباشد اما مرکز تجارت جهانی که مرجع این اطلاعات اقتصادی است، آماری را در این خصوص منتشر میکند که از دقت و صحت بیشتری برخوردار است و نشان میدهد میزان مراودات بینالمللی ما متفاوت از چیزی است که دستگاههای متولی داخلی اعلام میکنند، چرا که برخی از کالاهای صادراتی ما به دلیل تحریمها تهاتر میشود. به طور مثال در قبال نفتی که به چین میدهیم کالاهای موردنیاز خود را از این کشور وارد میکنیم و این موارد باعث میشود اطلاعات دستگاههای داخلی در این خصوص فاقد دقت و شفافیت لازم باشد.
وی افزود: آمار غلط توانایی برنامهریزی صحیح و تصمیمگیری درست را گرفته و ما را به مقصد اشتباه هدایت میکند، بنابراین نمیتوانیم با آماری که از طریق گمرکات استان در خصوص صادرات اعلام میشود، تصمیمگیری کنیم. همچنین برخی از واحدهای تولیدی استان از سایر گمرکات کشور صادرات میکنند که این آمار در گمرکات استان ثبت نمیشود و این مبنای غلطی است؛ چرا که محاسبه میزان صادرات یک استان باید بر اساس کارت بازرگانی باشد.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اهمیت بازاریابی در فعالیتهای اقتصادی گفت: مشکلات بازاریابی نیز یکی از معضلات بزرگ است. تولیدکنندگان باید پیش از تولید، بازار خود را شناسایی کنند. اما تمرکز بیش از حد بر تولید، باعث نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی شده است.
نقش دیپلماسی اقتصادی و همکاریهای بینالمللی
محرمپور با تاکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی گفت: حضور بخش خصوصی در کنار دولت میتواند زمینهساز دیپلماسی اقتصادی موثر باشد. این حضور امکان طرح مشکلات اقتصادی را در سطح عالیترین مسوولان سیاسی فراهم میکند. در پایان، وی از تلاشهای اتاق تبریز برای ایجاد گفتمان ملی درباره موضوعات کلیدی مانند نرخ واقعی ارز و توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای همجوار سخن گفت و افزود: اتاق تبریز توانسته است نقش مهمی در تدوین نقشه راه توسعه همکاریهای اقتصادی ایفا کند.
انتهای پیام/