گزارش اختصاصی نصر/  

تقاطع‌های غیرهمسطح؛ سلاحی دو لبه برای کاهش ترافیک تبریز

1403/09/03 - 07:02 - کد خبر: 125444
تقاطع غیر  همسطح رسالت

نصر: کلانشهر تبریز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش نصر، "ترافیک تبریز امان مردم را برید" تیتیری همچنان زنده، که چند سالی ست بر روی اعصاب تبریزی هاست.
ماجرا از آن جایی آغاز می شود که پاندمی کرونا به پایان رسید و وضعیت نسبتا سفید اعلام شد.
معابر تبریز بعد از آن، ترافیک را به معنی واقعی ترجمه کردند، چاره ای نیست مگر این که کوچه ها را باید بشناسی تا در تایم مشخص شده به مقصد برسی.
ترافیک تبریز به حدی رسید که داد همه را در آورد و نهایتا به تریبون نماز جمعه هم رسید، نه یک بار بلکه هفته های متوالی که همچنان نیز ادامه دارد.
قطعا می توان نبود طرح جامع مطالعات حمل و نقل را از اساسی ترین مشکلات این معضل نام برد.
مطالبات مردمی از مسئولان، شورا و شهرداری به حدی رسید که موضوع در صحن علنی شورا بررسی و نهایتا تصمیم بر احداث تقاطع های غیرهمسطح در چندین نقطه از شهر شد.
اگر چه از لحاظ فنی همه این تقاطع ها در حد مسکن و کوتاه مدت است اما برای رفع مشکل آن هم به صورت کوتاه مدت لازم و ضروری به نظر می رسید.
قرار است در این گزارش به نقش هشت تقاطع غیر همسطح بارويكرد نقش اين پل ها از منظر شهرى وكاهش بارترافيكى و روان سازى حركت و تردد در سطح شهر تبريز بپردازیم. 
برای مثال، یک سال قبل برای آمدن از اتوبان شهید کسایی به سمت راه آهن باید ترافیک وحشتناکی بنام «رسالت» را طی می کردیم!
یا مسیر جاده سنتو و قراملک که باید دقایقی در آن مسیر ها برای عبور وقفه‌ای طولانی سپری کرده و نهایتا به مقصد رسید؛ این ها بخشی از این معابر قفل دار کلانشهر تبریز است.
ارتش، فروزنده، باغمیشه، تقاطع ولایت نیز از جمله این گره های ترافیکی مشهور در کلانشهر تبریز بود.
حین تصویر برداری با یکی از شهروندان تبریزی در رسالت گفتگو کردم، او گفت: قبل از افتتاح این پل ها حداقل باید ۴۵ دقیقه در راه می ماندیم.
این شهروند تبریزی ادامه داد: تا جایی که به یاد دارم این پروژه ها از سال ٩۶ آغاز شده اند یعنی ٧ سال پیش، که ٨ ماهه اجرا و افتتاح شد!
چرا کسی در شهر ما نیست که به این بی سامانی ها پایان دهد؟
اغلب رانندگان و صنعتگران در این منطقه از احداث سریع این تقاطع در مدیریت جدید شهری اظهار رضایت داشته و روان سازی ترافیک را تایید می کردند.
 
تقاطع غیرهمسطح رسالت- دیزل آباد
یکی از پروژه های مهم ترافیکی شهرداری منطقه ۵ تبریز است.مسیر رسالت – دیزل آباد یکی از مسیرهای پر تردد و ترانزیتی است و به واسطه تداخل گره ترافیکی شهری و ترانزیت، حوادث رانندگی در این مسیر اتفاق می افتد که با احداث این پروژه مشکلات ترافیکی این محدوده به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.پروژه تقاطع غیرهمسطح رسالت در تقاطع جاده سنتو – رسالت به طول ۴۲۰ متر و عرض ۱۲ متر و مساحت پنج هزار متر مربع در حال ساخت است.مسیر رسالت – دیزل آباد یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی است و به واسطه تداخل گره ترافیکی شهری و ترانزیت، حوادث رانندگی در این مسیر اتفاق می‌افتد.
۲۵ آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود که شهردار منطقه پنج از آغاز پروژه تقاطع رسالت با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی خبر داد و از اتمام این تقاطع تا یک سال آینده خبر داد. این وعده عمرانی اما به سرانجام نرسید و نهایت بعد از ۱۴ ماه در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ پیشرفت فیزیکی تقاطع غیرهمسطح رسالت فقط ۱۵ درصد بود! با این حال تغییرات کلان مدیریتی در سال ۱۴۰۱ در شهرداری تبریز جان تازه‌ای به پروژه‌های عمرانی و به ویژه این تقاطع بخشید تا در کمتر از یک سال این پروژه به بهره برداری برسد.
با انتخاب یعقوب هوشیار به عنوان شهردار تبریز، پروژه‌های عمرانی تبریز جان تازه‌ای گرفت و شهردار جدید تبریز که از قضا دانش آموخته رشته عمران است به مردم قول داد که اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی سرعت خواهد گرفت. وعده‌ای که خیلی زود عملی شد و تقاطع‌های نیمه کاره تبریز یک به یک به اتمام رسیده و توسط مردم به بهره برداری رسیدند. از انتخاب شهردار تبریز تا پایان پروژه تقاطع غیر همسطح تبریز فقط ده ماه زمان طول کشید تا مدیریت جدید شهرداری که این پروژه را با پیشرفت ۱۵ درصدی تحویل گرفته بود، در ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ با هزینه ۶۰ میلیاردی به بهره برداری رساند.
در حالیکه در سال‌های گذشته بعد از اتمام یک پروژه عمرانی، فعالیت‌های عمرانی جانبی مانند کف سازی و سنگ فرش آن به حال خود رها می‌شد و ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامید اما در این دوره مدیریتی بعد از اتمام پروژه رسالت بلافاصله کف سازی و سنگ فرش این پروژه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی آغاز شده و در سال جاری نیز به پایان رسید. سرعت اجرای پروژه‌ها و همچنین پیگیری تا اتمام آخرین خرده کاری‌ها از جمله موضوعاتی است که در دو سال اخیر مردم را نسبت به عملکرد شهرداری خوشبین کرده و باعث رضایت آنها شده است.
شاید یکی از اصلی‌ترین اثرات افتتاح تقاطع غیرهمسطح رسالت را باید کاهش بار ترافیکی آن منطقه نامید که با توجه به مسیر عبوری خودروهای داخل شهر و خودروهای ترانزیتی، گره ترافیکی شدیدی را در آن منطقه ایجاد می‌کرد اما توجه به این نکته شاید مهمتر باشد که این پروژه علاوه بر اینکه باعث کاهش ترافیک در یک سال اخیر شده بلکه باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی هم شده است؛ موضوعی که قطعا بسیار مهمتر از مدیریت زمان رانندگان بوده است.
افتتاح پروژه‌هایی از این دست اگر باعث کاهش تصادفات و حتی جلوگیری از جان باختن تنها یک نفر باشد قطعا ارزش اجرایی دارد و به همین دلیل است که مردم نیز از افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح در تبریز استقبال می‌کنند و از عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه رضایت دارند.
  
تقاطع غیر همسطح شهدای قراملک
از دیگر تقاطع هایی است که در موعد مقرر و همچون بقیه تقاطع ها "بدون تشریفات و به دست مردم" افتتاح و بهره برداری شد.
اوایل مرداد سال ٩۶ بود که "محمد حسین اسحقی" معاون فنی و عمرانی وقت شهردار خبرداد: پروژه تقاطع غیرهمسطح قراملک با پیش‌بینی اعتبار اولیه ۲۲ میلیارد تومان، طراحی شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نقش مهمی در ایمنی جاده سنتو، روان سازی ورودی قراملک و همچنین سهولت تردد به شهرک امام خمینی(ره) و شهرک شهید بهشتی(ره) خواهد داشت.
برابر تصمیمات آن زمان قرار بود این پل با عرشه فلزی به طول ۲۸۵ متر و عرض ۱۸.۸ متر دارای هشت دهانه مجزا ساخته شود.
اما پس از ٧ سال راکد ماندن این پروژه در دوره جدید مدیریت شهری در زمان شهرداری"یعقوب هوشیار" با تکنولوژی جدید "سگمنتال" که پیشتر تنها در پایتخت اجرا شده بود؛ تقاطع های غیرهمسطح شهدای قراملک و معلم با بهره گیری از این تکنولوژی در روز شمار معین شده و کمترین زمان (کمتر از یکسال) به بهره برداری رسید.
این تقاطع از پروژه های فرامنطقه ای شهرداری است، این پل در بلوار کارگر به طول ۵۳۰ متر و در دو باند به عرض ۲۱ احداث و برای آسفالت ریزی روی این پل از سه هزار تن آسفالت استفاده شده است.
برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهدای قراملک ۲۲ تابلوی ترافیکی و ۴۷ پایه چراغ روشنایی نصب شد. با احداث این پل روگذر که دارای معماری منحصر بفرد در بلوار کارگر است، شاهد تحول بزرگ ترافیکی و روان سازی ترافیک در محدوده غرب تبریز و زیست شبانه به واسطه چراغ های روشنایی آن را شاهدیم.
 
تقاطع غیر همسطح معلم (شهید مالک رحمتی)
پروژه تقاطع غیرهمسطح معلم در راستای کاهش بار ترافیکی خیابان نظام پزشکی به طرف چایکنار در حالی اجرا شد که همانند تقاطع شهدای قراملک برخلاف انتظار عموم ترافیک روان و ساخت پل همزمان در حال انجام بود.
کیفیت بالا، ظاهر زیبا، کاهش هزینه و زمان، کاهش خطرات انسانی و عدم نیاز به مسدودسازی مسیر از مهمترین ویژگی‌های استفاده از فناوری سگمنتال است.
در این روش، نیازی به احداث پایه های متعدد برای عرشه پل نیست و قطعات بتنی روگذر با تکنولوژی های جدید و استفاده از کابل های مخصوص، به هم دوخته می‌شوند.
این روگذر جز عریض‌ترین پل تک پایه و تک صندوقه با تکنولوژی سگمنتال است که در کشور برای اولین بار در تبریز با عرض ۱۶ متر اجرا و در زمان موعد تحویل داده شد.
این روگذر نیز یکی از محدوده های مهم و گره های ترافیکی تبریز به حساب می رفت که با فناوری سگمنتال همزمان علاوه بر اجرا، عبور و مرور خودرو ها بدون مشکل در جریان بود.
 
پروژه تقاطع غیر همسطح شهید فلاحی (ارتش)
این پروژه به طول ۵۵۰ متر، به طول عرشه ۱۹۰ متر و عرض ۱۶ متر در هفت دهانه و با ۸۰ شمع توسط شهرداری منطقه سه و سازمان عمران احداث و بدون تشریفات به بهربرداری رسید.
در این پروژه نیز مانند دیگر پروژه ها روزشمار این پروژه ترافیکی مهم مقابل دیدگان شهروندان نصب شده بود، پروژه ارتش یکی از پروژه هایی بود که در زمان سه شهردار اتفاق افتاد! (ابتدا در دوره پنجم شورا لزوم ایجاد این پل تصویب و فعالیت عمرانی آن آغاز و سپس در دوره "عباس رنجبر" شهردار سابق کلانشهر تبریز عملیات اجرایی ادامه داده شد اما علی رغم همه اتفاقات و در طی بیش از یک سال پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت؛ در زمان شهرداری "یعقوب هوشیار" این تقاطع در کمترین زمان اجرا و تحویل داده شد.
این تقاطع و تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده دو مورد از پروژه های شهرداری بود که نارضایتی های بسیاری داشته و متاسفانه به دلیل عدم استفاده از فناوری سگمنتال حین اجرا نیز به دلیل متراکم شدن ترافیک مضاعف نارضایتی شهروندان را بیشتر کرده بود.
 
تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده
این پروژه به طول ۵۲۶ متر و عرض باندهای رفت و برگشت آن جمعاً در ۱۶ متر با اعتبار اولیه ۴۸۰ میلیارد ریال توسط شهرداری منطقه ۵ تبریز اجرا شد؛ آن چه در این تقاطع پیش بینی شده بود شاهد کاهش ترافیک منطقه و علت اصلی اجرای این پل بود، اما بر اساس نظر کارشناسان و عموم شهروندان این اتفاق به چند دلیل نیفتاده است؛ ساخت و ساز های اراضی آزاد شده ارتش و تراکمی که درآینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود، مشکلات انشعابات در محدوده این پل و از دید شهروندان این روگذر دقیقا گره ترافیکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داده است که به نظر می رسد باید در این رابطه شورای ترافیک با برگرفته از دانش تغییرات هندسی و اصلاح معابر و نصب چراغ های ایمنی موارد لازم را اعمال کند.
 
تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده
با بهره برداری از دو پل روگذر میدان شهید فهمیده، دسترسی از شهرک باغمیشه به پاسداران و پاسداران به کوی ولی عصر تسهیل شد.
روگذرهای شمالی و جنوبی میدان شهید فهمیده با برآورد هزینه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان راه دسترسی شهروندان از شهرک‌های باغمیشه و ولیعصر به اتوبان پاسداران را تسهیل کرده و از میزان ترافیک میدان شهید فهمیده کاسته است.
پل روگذر جنوبی میدان شهید فهمیده به طول ۳۵۰ متر دارای سه پایه میانی و دو کوله به عرض ۶.۲۰ متر در دو لاین خروجی از کوی ولیعصر به سمت اتوبان پاسداران است. پل روگذر شمالی میدان شهید فهمیده نیز به طول ۳۷۵ متر و عرض ۶.۲۰ دارای چهار پایه میانی و دو کوله خروجی از سمت باغمیشه به سمت اتوبان پاسداران و میدان آذربایجان طراحی شده است.
یکی از پروژه های مهم شهرداری تبریز که بیشترین نفع آن به سه شهرک ولیعصر، باغمیشه و رشدیه بود، این پروژه برخلاف گذشته ترافیک جمعه بعد از ظهر را به کمترین میزان ممکن رسانده است.

تقاطع غیرهمسطح دوکمال به استاندارد اتوبان ولایت
تقاطع غیرهمسطح دوکمال به استاندارداتوبان ولایت در کل هشت کیلومتر طول دارد که فاز اول اتوبان از نصر به پاسداران و پل نصر افتتاح شد.پل دو کمال مساحت زیر پل هفت هزار متر مربع با کاربری تجاری است.علاوه بر کارکرد ترافیکی، در مواقع بحرانی نیز اتوبان ولایت نقش پدافند غیر عامل را ایفا خواهد کرد.نزدیک 28 ماه از آغاز مدیریت یعقوب هوشیار در شهرداری تبریز گذشته است که 8 امین پل روگذر یا همان تقاطع غیرهمسطح شهدای قراملک، بدون برگزاری مراسم و تشریفات افتتاح شد.
16 بهمن 1400، "علی اصغر نساج" شهردار وقت منطقه پنج تبریز اظهار کرد: دومین تقاطع غیر همسطح اتوبان ولایت که تکمیل کننده فاز اول پروژه خواهد بود با سرعت و با رعایت تمامی استانداردهای فنی در حال اجرا شدن است.
 شهردار منطقه ۵ تبریز همچنین افزود: این پروژه با حدود ۴۰۰ متر طول بزرگترین پل بتنی تبریز محسوب می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تقاطع غیر همسطح واقع در مسیر دوکمال پس از بهره برداری دسترسی از کوی نصر به خیابان رودکی ولی عصر را میسر می‌کند اظهار داشت: عملیات آرماتور بندی کوله ها و بتن ریزی سرستون های باقیمانده شروع شده است.
نساج با بیان اینکه پیش بینی می‌شود نیمه اول سال آینده تقاطع غیر همسطح دوکمال قابل بهره برداری باشد هزینه احداث این پروژه را هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تقاطع غیر همسطح دوکمال یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی شهرداری کلانشهر تبریز محسوب می‌شود که با جدیت در حال اجرا شدن است.
اما یک سال بعد "یعقوب هوشیار" با حضور جمعی از اعضای شورای شهر در بازدید از پروژه ولایت گفت: مدیریت شهری به تاریخ دقیق زمانبندی قائل است اما در این پروژه بدلیل بروز برخی مسائل فنی، اتمام پروژه تا نیمه شعبان را می‌پذیریم.
هوشیار با اشاره به این که پل ولایت یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های شهری از نظر حجم عملیات و هزینه‌ای است گفت: با اجرای بزرگراه ولایت از تقاطع خیابان استاندارد تا سه راهی اهر، شهرک‌های شرق تبریز از بن بست خارج می‌شوند.
وی با بیان اینکه این مسیر علاوه بر فواید ترافیکی، به عنوان مسیر جایگزین برای تخلیه شهرک‌های شرق تبریز در مواقع بحرانی کارساز خواهد بود افزود: بزرگراه ولایت به مانند اتوبان پاسداران به عنوان مانعی در توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز مؤثر خواهد بود.
پل ولایت به طول ۴۴۰ و عرض ۲۴ متر یکی از بزرگترین پل‌های بتونی منطقه به شمار می‌آید.
این تقاطع نیز همانند پروژه شهید فروزنده بر اساس تحقیق میدانی از شهروندان نیاز به تغییرات هندسی دارد که علی رغم گره ترافیکی و تغییرات اعمال شده در طی یک سال اخیر نیاز است دوباره بازبینی دقیق تری صورت بگیرد.
یکی دیگر از امتیازات در این تقاطع ها که متاسفانه قبلا اهمیتی به آن داده نمی شد، نصب روشنایی ها و زیباسازی و زیست شبانه این تقاطع ها است که نباید از آن ها غافل بود. 
" محمد زارع " معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه دو تبریز اشکال فنی در ساخت پل ها و نقص در طراحی را انکار نمی کند و می افزاید: ما به مشاوران از بابت طراحی پل اعتماد می کنیم اما در ساخت پلها تصمیم با خرد جمعی است. چون مشاور نظر می دهد اما تصمیم گیر نهایی نیست، تمام جوانب در احداث این پل ها رعایت می شود.
معاون فنی شهردار منطقه دو ادامه می دهد: ما متخصصان خوبی در زمینه طراحی پل داریم.پل های معلم و قراملک حاصل استفاده از تخصص و تجربه این مشاوران است.
زارع، زیبایی بصری را هم در طراحی و ساخت پل ها لازم می داند و می گوید: زمانی باید به زیبایی بصری پلها توجه کنیم که زیرساخت های لازم داشته باشند. اولویت هزینه در زیرساخت هاست بعد از اتمام زیرساخت های پل باید به فکر زیباسازی باشیم.
"سامان احمدزاده" معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در خصوص روند اجرای پروژه های عمرانی در تبریز توسط شهرداری این کلانشهر اظهار داشت: از زمانی که دکتر هوشیار مسئولیت شهرداری تبریز را بر عهده گرفته اند اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت برنامه ها قرار گرفت و در این راستا نیز برنامه ریزی های مفصل انجام شد و با درج روز شمار برای هر پروژه زمان اتمام آن به اطلاع مردم رسانده شد که خوشبختانه تمامی پروژه های نیمه تمام بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده به اتمام رسید البته ناگفته نماند که در این مسیر مشکلات مالی بسیاری نیز وجود داشت چراکه بودجه در نظر گرفته شده کفاف اتمام پروژه ها را نمی داد ولی با تمهیداتی که اندیشیده شد و با مساعدت شورای اسلامی شهر تبریز بودجه مورد نیاز گاها تا ۵ برابر تامین شده و پروژه های نیمه تمام همچون صفه ی شمالی مقبره الشعرا، روگذرهای شهید فلاحی، شهید فروزنده، شهید فهمیده به اتمام رسیده و تحویل مردم تبریز داده شده است.
وی همچنین با اشاره به پروژه های عمرانی ترافیکی نیز افزود: با اتمام پروژه های تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده (شمالی و جنوبی)، تقاطع غیرهمسطح رسالت –دیزل آباد و تقاطع های اتوبان ولایت بخش اعظمی از گره های ترافیکی در سطح شهر باز شده و شاهد سهولت عبور و مرور وسایط نقلیه خواهیم بود.
احمد زاده تصریح کرد: این پروژه ها از سال های گذشته آغاز و متاسفانه راکد مانده بودند که از اویل سال جاری دوباره راه اندازی شده و با رعایت مسائل فنی و کیفی وتمهیدات زمستانی زیر نظر مشاور و دستگاه نظارت برابر ضوابط وآئین نامه ها به سرعت درحال اجرا هستند و در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز به این مطلب که گاها انتقادهایی به پروژه های عمرانی تبریز در ادوار مختلف به لحاظ ضعف در طراحی و گاها کیفیت پایین اجرا مطرح می شود نیز اینگونه پاسخ داد: طبیعتا برخی نقاط ضعف از گذشته وجود داشته است اما طی سال جاری در صدد آن بوده ایم تا نقایص و ایرادات را به حداقل برسانیم، این انتقاد که تاکنون به زیبایی طرح های عمرانی اجرا شده در سطح تبریز توجه چندانی نشده است وارد می باشد برای حل این مسئله نیز برنامه ریزی های متعددی با تشکیل کمیته های تخصصی صورت گرفته تا پروژه های عمرانی علاوه بر اینکه به لحاظ فنی مورد تائید باشند به لحاظ زیبایی بصری نیز شرایط لازم را دارا باشند که در این راستا جلسات متعدد با شرکت نمودار برگزار شده است.
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در خصوص اینکه گفته می شود برخی پروژه های عمرانی بدون نیاز سنجی های لازم اجرایی شده است نیز گفت: طبیعتا برخی اتفاقات در گذشته رخ داده است ولی در این مدت و با تاکید دکتر هوشیار شهردار تبریز هیچ پروژه ای بدون پیوست های لازم و بدون اینکه در طرح تفصیلی مطرح شود عملیاتی نخواهد شد و در این راستا نظر اصلی برای اجرای یک پروژه خواست مردم خواهد بود و نه سلایق و نظرات شخصی افراد تا بدین صورت با اجرا و بهره برداری از پروژه ای مردم باید راضی شوند روی هم رفته پروژه ها بر اساس نیاز شهروندان و مطالعات علمی و فنی در واحد های زیربط ازجمله معاونت فرهنگی و اجتماعی،معاونت عمرانی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت شهرسازی و … بر اساس طرح های تفضیلی و برنامه های جامع نوشته شده توسط معاونت برنامه ریزی و بودجه طبق اولویت بندی به مرحله اجرا و تدوین بودجه می رسند.
احمدزاده در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان معتقد هستند آسفالت ریخته شده در سطح تبریز و بتن های استفاده شده در پروژه های عمرانی از کیفیت لازم برخوردار نیست، اظهار داشت: در راستای نظارت  بر کیفیت آسفالت و بتن های استفاده شده کمیته تخصصی آسفالت و بتن در این معاونت تشکیل شده و به صورت مرتب جلسات تخصصی با هدف بررسی و اعلام نظر در خصوص کلیه اولویتهای پیشنهادی برای آسفالت اساسی، تصویب مواد افزودنی های لازم برای استفاده در پروژه های عمرانی ،بررس ارزیابی کارخانجات و تولید کنندگان، بررسی و تصویب موارد فنی واجرائی و جرائم مربوط به بتن و آسفالت تشکیل می شود و در حال حاضر می توانم بگویم که آسفالت و بتن های استفاده شده توسط شهرداری تبریز در پروژه های این شهر از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار است. 
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نظارت دقیق بر فعالیت ها و پروژه های عمرانی در سطح این شهر گفت: راستی آزمایی فعالیت های اجرایی پیمانکاران با نظارت صحیح و مستمر جزء وظایف اصلی معاونین عمرانی و  ناظرین مناطق می باشد و ناظرین عالی معاونت عمرانی شهرداری تبریز نیز در همین راستا با  نظارت مستمر در پروژه ها علاوه بر اینکه موجب سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه هستند بهره وری آن را نیز افزایش می دهند.
احمدزاده با اشاره به پروژه روگذر شهید فروزنده اظهار داشت: شنیده می شود که برخی معتقد هستند با توجه به اینکه پروژه روگذرشهید فروزنده روی کانال ایلی سو اجرا شده است نگرانی های در خصوص این پروژه وجود دارد که در این خصوص باید بگویم که در مورد پروژه شهید فروزنده هیچگونه نگرانی وجود ندارد و تمهیدات فنی در خصوص اجرای آن اندیشیده و اجرایی شده است و علاوه بر آن این پروژه دائما در حال پایش و سنجش می باشد.
  
گزارش نصر می افزاید؛ بر اساس اعلام شهرداری تبریز طی سال جاری نزدیک 25 هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه های عمرانی هزینه خواهد شد.
تقاطع های غیرهمسطح فروزنده، فلاحی، رسالت، ولایت، رحمتی، قراملک و دو پل روگذر میدان فهمیده، همان 8 تقاطع غیر همسطحی است که در مدت 28 ماه مدیریت هوشیار افتتاح شده اند و علاوه بر این پل ها ۳ پل حیدرآباد اتوبان پاسداران، حیدری و خلعت پوشان نیز در نوبت بهره‌برداری قرار دارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار