معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد

بررسی چالش‌های تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور/ افزایش درصد قبولی دهک‌های پایین در کنکور

1403/08/29 - 11:49 - کد خبر: 124939
کنکور سراسری

نصر: معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایرادات وارد شده به مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: در حال بررسی‌های کارشناسی موضوع هستیم و فعلاً قرار نیست در کنکور ۱۴۰۴ تغییراتی اعمال شود چون هرگونه تغییری باید از یک سال قبل اطلاع رسانی شود؛ با این حال ممکن است صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دیگری بگیرد.

به گزارش نصر، سید جلال موسوی با بیان اینکه در آسیب شناسی‌های انجام شده درباره مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، بخشی از اشکالات و ابهامات به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همچنین شورای عالی آموزش و پرورش وارد است گفت: این در حالیست که انتقادات مطرح شده درباره اینکه چرا تمام دروس جزو امتحان نهایی هستند؟ مربوط به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است زیرا آنها تصمیم گرفتند که تمام دروس جزو امتحانات نهایی باشد در حالیکه می‌توانستند برخی دروس را شناور کنند تا جزو امتحان نهایی نباشند.
وی با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع که تمام دروس امتحانات نهایی داشته باشند اشاره‌ای نشده است افزود: همچنین انتقادات نسبت به شیوه برگزاری ترمیم نمرات یا سهم ۲۰ درصدی سوابق تحصیلی هر یک از پایه‌های دهم و یازدهم در پذیرش دانشگاه‌ها نیز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباطی ندارد و مربوط به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو است؛ هم اکنون در حال بحث و بررسی درباره چالش‌ها هستیم تا مشخص شود کدام بخش مربوط به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کدام بخش مربوط به شورای سنجش و پذیرش دانشجو و کدام به شورای عالی آموزش و پرورش است تا بعد از آن بتوانیم جمع بندی داشته باشیم.
معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اشکالاتی در حوزه استرس دانش‌آموزان، عدالت و کیفیت مطرح می‌شود ادامه داد: در بحث عدالت وضعیت بهتر شده است و دهک‌های اقتصادی پایین، قبولی بیشتری در کنکور داشتند؛ البته باید توجه داشت که عدالت آموزشی فقط از طریق سنجش محقق نمی‌شود و به الزاماتی همچون فضای آموزشی استاندارد، امکانات مناسب و معلم توانمند نیاز دارد بنابراین منظورمان عدالت در سنجش است، به عنوان مثال آمارها نشان می‌دهد دهک اقتصادی بالا که در سال ۱۳۹۹ در برخی رشته‌ها ۵۰ درصد قبولی داشتند اکنون به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.
موسوی با بیان اینکه همچنین میزان پذیرش دهک‌های اقتصادی پایین و تحت پوشش کمیته امداد به سه درصد افزایش یافته است عنوان کرد: برای تحقق عدالت آموزشی باید کلاس خوب، معلم و امکانات خوب داشته باشیم و فقط با تغییر شیوه برگزاری آزمون، عدالت محقق نمی‌شود؛ همچنین بخشی از انتقادات مربوط به استرس است که در حال بررسی موضوع هستیم که آیا استرس افزایش داشته یا کاهش یافته که اگر افزایش یافته، هدف ما کاهش استرس بوده و باید حل شود.
وی به پیشنهاد دیگر یعنی حذف امتحانات نهایی در پایه دهم و یازدهم اشاره و اظهار کرد: برخی می‌گویند تعداد دروسی که امتحان نهایی دارند کاهش یابد اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارند که جلسات کارشناسی سریعتر به جمع بندی برسد تا جزئیات آن اطلاع رسانی شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار