گفتگوی نصر با عوامل نمایش حایات/
دستبوسی پدران زحمت کش به زبان مادری
1403/08/23 - 09:39 - کد خبر: 124509
نصر: اهالی هنر تئاتر، «فرید ادهمی» را به عنوان یکی از بازیگران خوب این عرصه می شناسند که با فعالیت هایی چون برگزاری کلاس های آموزشی، شرکت در رویداد های نمایشنامه خوانی و ...، دنیای حرفه ای اش را غنی تر می سازد. اینبار در قامت کارگردان و در یک همکاری حرفه ای با «میر میلاد مهدی زاده» نویسنده و کارگردان تئاتر تبریز، نمایش «حایات» را به روی صحنه خواهد برد.
به گزارش نصر، «فرید ادهمی» از اولین ورودی های هنرستان اقبال آذر، از سال ۸۵ مسیر هنر تئاتر را پیش گرفته و در اولین کارش با نمایشی از «سیروس مصطفی» به روی صحنه رفته است. وی لیسانس بازیگری اش را از دانشگاه تنکابن گرفته و به صورت تجربی و از طریق کتابها و رفرنسها، دفتر کارگردانی اش را بسمل کرده است. «بیرون پشت در»، «محبس»، «بالاخره این زندگی مال کیه» و ... از آثار کارگردانی ادهمی هستند. وی از آغاز مسیر کارگردانی اش می گوید: من از سال ۹۴ کارگردانی را با نمایش «بیرون، پشت در» نوشته ولفگانگ برشرت آغاز کردم که در تبریز و در مجتمع ۲۹ بهمن اجرا شد و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. از آنجا مشتاق شدم که کارگردانی را ادامه دهم .
وی افزود: همیشه سعی کرده ام، آن نمایشی را کارگردانی کنم که دغدغه اجتماعیم را روایت کند. انتخاب هر نمایشنامه برای من تا به مرحله کارگردانی و اجرا برسد بیش از دو سال طول میکشد. مثلا «بیرون پشت در» اولین کارم در تبریز بود که راجع به جنگ و صلح بود؛ سربازی را روایت میکرد که بعد از جنگ، تمام زندگیش را از دست داده بود و نابودگری جنگ را به تصویر کشیدیم.
وی کارگردانی را بسیار شیرین خواند: برایم تجربه جذابی بود که مدیریت را در خود پرورش دهم و این را در کنار یک گروه تجربه کنم. «بالاخره این زندگی مال کیه» در سال ۹۸ جز پرمخاطبترین نمایش ها انتخاب شد و در کل استقبال خوب آثار، مشوق من در مسیر کارگردانی است.
ادهمی در ایده نمایش «حایات» از دغدغه ای قدیمی یاد کرد: مدتها بود به دنبال متنی بودم که به زیست اجتماعی مردم فعال در حیطههای فنی برآمده از دل جامعه بپردازد تا اینکه چند سال پیش با نمایشنامهای از نویسنده ای انگلیسی مواجه شدم که دغدغه مرا روایت می کرد. دو تک بازی بود که در آکسفورد با بازیگران هالیوود اجرا شده بود. دوست داشتم هردو نقش را خودم بازی کنم ولی تصمیم گرفتیم با بازیگری حرفهای کار را به روی صحنه ببریم چرا که نمایشی بازی محور است و من و آقای «هادی افتخار زاده» که تجربه بازی با ایشان را قبلا داشتم، بار دیگر در «حایات» در کنار هم خواهیم بود.
«فرید ادهمی»، کارگردان حایات از بازگردانی نمایشنامه آمریکایی در جغرافیای تبریز می گوید: نزدیک ۳ سال است که من درگیر این نمایشنامه ام چون به دنبال مترجمی بودم که بتواند موقعیت را در تبریز بیافریند. روند داستان همان نمایشنامه انگلیسی است اما رویدادها در آذربایجان و به صورت ترکی روایت می شوند.
نمایش «حایات» راجع به پدرهاست
وی از موضوع نمایش می گوید: این نمایش دینی بود بر گردن من که کار کنم و تقدیم پدرم و پدرهایی کنم که در شغلهای فنی، خود را به صورت تجربی ارتقا دادند و از بچگی کار کرده و از خانوادههای پرجمعیت برآمدهاند. در این نمایش، یکی هنرمند و دیگری فنی است.
به گزارش نصر، «میر میلاد مهدیزاده» از نویسنده و کارگردان فعال تئاتر تبریز، دارماتورژی این پروژه نمایشی را بر عهده دارد: این نمایش اقتباسی از دو نمایشنامه خارجی است با فضای تبریز و ایران آداپته کردهایم. یکی از این نمایشها، در جزیرهای در جنوب فرانسه اتفاق میافتد که ما آن را در جزیره اسلامی رقم میزنیم و دیگری در لندن اتفاق میافتد که ما در مختصات تبریز روایت میکنیم. متن را آقای ادهمی به من پیشنهاد دادند که دراماتوژی آن را بر عهده بگیرم و من پیشنهاد کردم آن را ترکی بنویسیم و اقتباس کنیم.
وی افزود: در پایگاههای نمایشنامه نویسی جهان، نمایشهایی هستند که مختص آن مختصات و فرهنگ نگاشته شدهاند. امروز که نمایشنامه نویسی در تبریز جریان یافته و هر ساله حداقل ۵ نمایشنامه دستنویس روی صحنه میبریم، طبیعی است که ما هم در این موج جهانی شریک باشیم و اجرای ترکی نمایش را به عنوان یک سنت برای خود تعریف کرده و پیش ببریم.
مهدی زاده اذعان داشت: نمایش ما در سالن استاد افسایی به روی صحنه خواهد رفت؛ این سالن مختص تمرینات بازیگران بوده که پس از مدتها قرار است اجرای صحنه عمومی در آنجا کار شود.
وی بیان داشت: اینکه یک نمایش کاملا بومی با نویسنده و کارگردان تبریزی همکاری داشته، ارزش آن را بالا می برد. نمایشنامه نویسی در تبریز در حال پوست اندازی است و تداوم اینگونه همکاری ها، اتفاقات خوبی برای تئاتر تبریز به دنبال خواهد داشت.
گفتنی است، نمایش «حایات» هفته اول آذر ماه به روی صحنه خواهد رفت.
انتهای پیام/