توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد:

ساخت اولین سکوی ارائه‌ دهنده جست‌وجوی تصویری بر اساس هوش مصنوعی

1403/08/14 - 12:32 - کد خبر: 124000
هوش مصنوعی

نصر: دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با استفاده از فناوری روز و هوش مصنوعی، یک «موتور جست‌وجو» را طراحی کرده و توسعه دهند.

به گزارش نصر، این موتور جست‌وجوی هوشمند خرید آنلاین لباس بر پایه هوش مصنوعی و توسط دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده است و از طریق آن جست‌وجوی متنی هوشمند انجام می‌شود، کاربران می‌توانند با توصیف طرح و رنگ لباس موردعلاقه خود از پوشاک موجود در این پلتفرم استفاده کنند.
این موتور جست‌وجو با استفاده از هوش مصنوعی متن وارد شده توسط کاربر را متوجه و با تحلیل متن و عکس‌های موجود در فروشگاه‌های آنلاین در حوزه پوشاک و مد، نزدیک‌ترین نتایج ممکن به خواسته کاربر را پیدا و نمایش خواهد داد. این موتور جستجوگر در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه آنلاین و نشان تجاری را پوشش می‌دهد و یکی از ارزش‌های آن این است که با توانمند کردن مشاغل خرد در سراسر کشور، امکان دیده شدن و جذب مشتری را فراهم می‌کند.

تحلیل از روی عکس
با توجه به این که موتور جست‌وجوی یادشده بر پایه هوش مصنوعی است، ۳ راه برای جست‌وجوی متنی برای کاربران فراهم کرده است.
در راه اول کاربران می‌توانند موقعیتی که می‌خواهند در آن حضور داشته باشند و یا احساسی که دارند را توصیف کنند تا مرتبط‌ترین لباس‌ها را برایشان پیدا کند. برای مثال آن‌ها می‌توانند عباراتی مانند «استایل رسمی برای قرار مصاحبه» یا «لباس خنک تابستانه برای گردش» را جستجو کنند.
راه دوم برای پیدا کردن لباس‌های خاص با بیان جزییات دقیق آن لباس بسیار کاربردی است. برای مثال کاربران می‌توانند عباراتی مانند «تیشرت هری‌پاتر با طرح گریفندور» یا «دامن گلدار با گل‌های قرمز کوچک» را جست‌وجو کنند.
راه سوم ساده‌ترین راه جست‌وجو است.
کاربر هر لباسی که می‌خواهد را می‌تواند به راحتی جست‌وجو کند. برای این راه کاربران می‌توانند از عباراتی مانند «پیراهن آبی بلند» یا «کفش زنانه قرمز» استفاده کنند.

معرفی جست‌وجوی تصویری
این موتور جست وجو اولین پلتفرم ارائه دهنده جست‌وجوی تصویری بر اساس هوش مصنوعی در ایران است. تصور کنید در یک مهمانی از لباس کسی خوشتان آمده اما نمی‌توانید از او بپرسید آن لباس را از کجا خریده است؛ یا این که فروشگاه مورد علاقه‌تان لباسی که می‌خواستید بخرید را تمام کرده است.
در این شرایط لنز موتور جست وجو به کارتان می‌آید. کافی است عکس لباس مورد نظرتان را در لنز موتور جست وجو بارگذاری کنید تا در میان تمام فروشگاه‌های برخط بگردد و آن را برایتان پیدا کند.
در این موتور جست وجو بخشی با عنوان تازه‌ها و مجموعه های جدید وجود دارد که کاربران می‌توانند در این بخش، مجموعه های جدید فروشگاه‌ها را رصد کنند. این بخش به طور مداوم بروز می‌شود و از مزیت‌های آن این است که کاربران می‌توانند تمام این مجموعه‌ها را در کنار هم ببیند و با مقایسه لباس و قیمت آن اقدام به خرید کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار