گزارش نصر از بررسی پروژه پل معلق در صحن علنی شورا اسلامی کلانشهر تبریز؛

پل معلق ائل کورپوسو؛ رویا یا واقعیت

1398/10/29 - 10:42 - کد خبر: 12400
صحن علنی شورای اسلامی تبریز

نصر: اتصال شهرک مرزداران به پارک شمیم پایداری با پل معلق پیاده محور با عنوان "ائل کورپوسو، El kurpusu" پروژه ای که مراحل طراحی آن پایان یافته است و اکنون جزئیات آن در صحن علنی شورای اسلامی بررسی می شود.

به گزارش نصر، دستور جلسه دوم صحن علنی شورا اسلامی کلانشهر تبریز بررسی لایحه تجویز شروع اجراي عملیات عمرانی پروژه احداث پل معلق مابین شهرك مرزداران و پارك شمیم پایداري ( ائل کورپوسی ) به عنوان المان ورودي شرق تبریز بود.

این پروژه که برآورد اولیه آن چیزی معادل ۶۰ میلیارد ریال و زمان احداث آن دو سال تخمین زده شده است، از این رو اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز معتقد هستند، این نوع پروژه ها بهتر است با مشارکت بخش خصوصی چرا که قطعا هزینه پایانی آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

این اعضا در بخشی از سخنان خود نیز گفتند، این پروژه به عنوان بسته مشارکتی شهرداری با سرمایه گذاران داخلی و یا خارجی ارائه شود تا سریعتر نیز پیش برود چرا که اگر نا تمام بماند عواقب آن سنگین خواهد بود.

بهشتی، رئیس کمیسون بودجه و برنامه ریزی شورا در این خصوص گفت: این لایحه باید در کمیسیون عمران بررسی شود و قرار بود با حفظ کمیسیون عمران، اعضا مشخص شود، اصطلاح هزینه کرد در این لایحه غلط است، منظور شما اعتبار است نه هزینه کرد.

وی افزود: به نظر من کمیسیون عمران باید این پروژه ها را بررسی کند و برای همه این پروژه ها مجوز مناقصه بگیرند.

محرم محمدزاده دیگر عضو شورا نیز گفت: همانند این پل معلق در مشکین شهر وجود دارد و در حال حاضر استفاده می شود و جای این پل در آذربایجان خالی بود.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران هستند و به دنبال این پروژه هستند و یک پروژه درآمدزاست، اگر بخواهیم با هزینه های شهرداری شروع کنیم، موفق نخواهیم بود.

اندیش نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص احداث ائل کوپروسو گفت: این پروژه در کمیسیون عمران بررسی شده و کاملا توضیح داده شده و تنها موضوع مورد سوال، بحث طراحی و قسمت های تجاری پل است.

مسعودی ریحان در این خصوص گفت: چطور می شود که این پروژه توجیه اقتصادی داشته باشد اما سرمایه گذار به دنبال آن نیاید، حتما مطالعات خود را تکمیل کنید و گزارش کامل ارائه دهید، تا بتوانید همه را قانع کنید نه اینکه با ادبیاتی نامناسب بگویید پروژه این است اگر دوست دارید تایید کنید!

اسوتچی دیگر عضو این شورا گفت:هزینه مربوطه این پروژه تا پایان امسال فعلا یک میلیارد برآورد شده است، در میدان آذربایجان نیز ۳۰ میلیارد هزینه برآورد شده بود اما الان رقم های مختلف مطرح می شود.

وی افزود: نباید تجارب قبل تکرار شود و ابتدا باید پیش بینی های لازم صورت بگیرد.

ایرج شهین باهر خطاب به اعضای شورای اسلامی تبریز گفت: آنچه که مد نظر ماست، شهرداری خودش اقدام کند و از مرحله می توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم و مشارکتی باشد.

وی افزود: فصل کاری تبریز کم است و خوشبینانه ترین حالت برای بررسی بودجه اسفند است و چون ترک تشریفات را کنار گذاشته ایم، از شورا زمان می خواهیم و ذخیره کنیم و مناقصات را انجام دهیم و پیمانکار نیز مطالعات خود را انجام دهد. اجازه دهید طراح پروژه، پروژه را توضیح دهد.

این گزارش می افزاید، در جزئیات این پروژه آماده است، این پل در سطح پل تازه افتتاح شده در چین است و از لحاظ امکانات بسیار بالاتر و معماری اش نیز قوی تر از سایر پل هاست،۵۵۰ متر اندازه پل و دهانه آن ۴۰۰ متر است.

فرج قلیزاده در این خصوص گفت: برای پلی که قرار است در کشور یک نماد باشد، ۶۰ میلیارد نمی تواند مشکل را حل کند و تقریبا ۳۰۰ میلیارد هزینه لازم دارد. با این وضعیت اقتصادی، برای ساخت این پل باید سایر پروژه ها تعطیل شود وگرنه زمان بر خواهد بود و شیرینی اش تلخ خواهد شد.

سعید نیکوخصلت نیز در خصوص نام این پروژه گفت: ائل کوپروسو اسم جالبی است که می شود برای احداث پروژه از آن الهام گرفت، به نظر من این پروژه سهام بندی شود، اینگونه سرمایه گذاران بسیاری پیدا می شود و هر یک از آنها نیز خود را در احداث پروژه سهیم می دانند و برای رونق آن تلاش می کنند، اینگونه واقعا ائل کوپروسو می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار