استاد ابراهیم مقبلی در گفتوگو با «نصر» مطرح کرد؛
هنر بازتاب روح انسان است
1403/08/05 - 10:33 - کد خبر: 123427
نصر: ۲۵ اکتبر، «روز جهانی هنرمند» در راستای ارزش نهادن به روحیه خلاقانه هنرمندانی که با هنرشان، یک پنهان یا گمشده از خود را به نمایش می گذارند، به وسیله کریس مک کلور، هنرمند کانادایی نام گذاری شد. این وجهه هنری را در آثار یکی از خلاق ترین پیشکسوتان هنر نقاشی تبریز، استاد «ابراهیم مقبلی» در گالری آرتمیس لاله پارک شاهد بودیم.
به گزارش نصر، استاد ابراهیم مقبلی متولد 1317 تبریز است و سابقه هنری وی به بیش از 45 سال می رسد. نمایشگاه انفرادی اخیر وی در دهه دوم مهر ماه در گالری آرتمیس هتل لاله پارک با استقبال بسیار بالایی روبرو شد و ما میخواهیم ۲۵ اکتبر، روز جهانی هنرمند را به نام ایشان مزین کنیم.
از جمله فعالیت های وی می توان به تدریس در هنرستان های میرك، كوثر، نگارخانه شخصی، سینمای جوان, خانه فرهنگ تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اشاره كرد.
وی در 12 دوره مسابقات نقاشی و مجسمه سازی سراسری جوانان و داوری اولین و دومین دوره سمپوزیوم ملی مجسمه تبریز در سال های 1393و1394 به عنوان داور حضور داشته و به عنوان کارشناس هنرهای تجسمی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به مدت 10 سال و عضو هیات موسس انجمن هنرهای تجسمی استان سالهای 1373و 1396 بوده است.
منبع ایده های ذهنی شما برای نقاشی هایتان کجاست و چطور ایده می گیرید؟
به نظرم هنر بازتاب روح انسان هست. هر آنچه در زندگی اتفاق می افتد و یا در ضمیر ناخودآگاه ما جاری است، می تواند منبع الهام و ایده برای خلق اثر باشد.
از سفر پاریس برایمان بگویید که تماشای آثار بزرگان هنر از نزدیک چه تاثیری بر روی شما داشت؟
به هر حال یکی از روشهای یادگیری، مطالعه تاریخ هنر و آثار بزرگان نقاشی جهان هست. همیشه سعی کرده ام در حد امکان آثار بزرگان هنر را از نزدیک مطالعه کنم. برای مطالعه آثار نقاشان امپرسیونیست، وقت زیادی(حدود یک ماه) را در موزه اورسی پاریس سپری کرده بودم که البته مربوط به حدود ۱۲ سال قبل است که برای فرصتی مطالعاتی عازم سیته پاریس شده بودم . موزه لوور هم که نیاز به تعریف ندارد و اکثریت قریب به اتفاق مکاتب هنری جهان را در این موزه می توان مطالعه کرد. یادم هست اولین باری که در سال ۱۳۵۴ به این موزه رفتم، چهار روز را صرف تماشای فقط یک تابلو از اوژن دلاکروا، نقاش فرانسوی کردم که حتی موجبات تعجب متصدی سالن موزه هم شده بود. البته به مرور زمان علائق هنری هر فردی دچار تغییر و تحول می شود.
ایدئولوژی و فلسفه شما در هنرتان چیست؟
اصلی ترین هدف من، ارزش بخشیدن به بی ارزش ها بوده است. به بی ارزش هایی که در حقیقت با ارزش ترین اند ولی ممکن است به هر علتی نادیده گرفته شوند. تابلو دوک های ریسندگی که در چهارمین دوسالانه نقاشان ایران رتبه اول را کسب کرد و یا تابلو بوته خار در راستای همین فلسفه کار شده اند که هر دو اثر، هم اکنون در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند.
بزرگترین دستاورد شما در زیست هنریتان چیست؟
در حد امکان سعی کردهام کارهایم تکرار مکررات نباشد و اندیشه و احساس خود را بتوانم در آثارم منعکس کنم. نمی دانم این دستاورد بزرگی هست یا نه ولی به هر حال تلاش من این بوده است.
چه توصیه ای به هنرمندان جوان و تازه کار دارید؟
توصیه می کنم از هر فرصتی برای یادگیری بهره ببرند و فرایند یادگیری را هیچوقت متوقف نکنند. مسلما فرصت های یادگیری در اطراف ما هست ولی ممکن است از آنها غفلت کنیم. مثلا اخیرا شنیدم نمایشگاهی با عنوان چشم در چشم با موضوع پرتره ، از آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند، در محل این موزه به نمایش درآمده است. فرصتی هست برای مطالعه پرتره از دیدگاه مدرن و معاصر آن هم از بزرگترین نقاشان معاصر جهان. چرا باید چنین فرصت هایی را برای مطالعه آثار بزرگان از دست بدهیم؟ به نظرم تنبلی و غرور دو مانع مهمی هستند که باعث عدم یادگیری می شوند. کسی که خود را محتاج یادگیری نمی داند، مسلما در دام تکرار خود خواهد افتاد.
گفتنی است، احراز مقام اول و برنده جایزه مسابقه سراسری پوسترسازی تهران سال 1353، احراز مقام اول مسابقات نقاشان تبریز 1354، برنده مسابقات آثار موضوعی نقاشان ایران موزه هنرهای معاصر تهران 1362، کسب دو عنوان تقدیرنامه از سوی مقام وزارت وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنده جایزه مسابقات سراسری گرافیک تهران 1366، احراز مقام اول وبرنده جایزه مسابقات تهیه تمبر 1369، دریافت تقدیر نامه از وزیر فرهنگ ترکیه در نمایشگاه آسیایی-اروپایی آنکارا به عنوان نماینده هنر ایران در بینال آسیایی و اروپایی 1986، برنده لوح افتخار و تندیس قلم موی طلایی و جایزه ویژه در چهارمین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران 1376، دریافت لوح تقدیر و تندیس از سوی وزارت وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پیشکسوت نمونه کشوری 1381 از جمله عناوین و مقامهایی است که استاد مقبلی طی فعالیتهای چندین و چند ساله خود کسب کرده است.
این گزارش می افزاید، به نقل از موزه مجازی هنر های معاصر تبریز، کسب عنوان پیشکسوت برگزیده ملی از سوی مقام ریاست جمهوری وقت و دریافت تندیس و جایزه ویژه سال 1381، دریافت لوح تقدیر یادمان خدمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان پیشکسوت نمونه کشوری 1381، کسب عنوان اموزشگاه برتر منتخب از بین 2050 اموزشگاه فعال در دومین جشنواره اموزشگاه های آزاد هنری سراسر کشور و دریافت جایزه و تندیس و تقدیر نامه از مقام سرپرست دفتر توسعه اموزش های هنری ایران1386، کسب بالاترین امتیاز در سطح کشور و اعزام به مرکز هنری جهانی سیته در پاریس از طرف موزه هنرهای معاصر تهران 1391، دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته نقاشی از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور 1394، انتخاب به عنوان بازنشسته برگزیده ملی در محور فرهنگی و هنری و دریافت تقدیرنامه و جایزه ویژه از سوی سازمان بازنشستگی کشوری 1397، تجلیل و نکوداشت از طرف فرهنگستان هنر ایران برای شصت سال فعالیت هنری1397، از دیگر عناوین و مقامهایی است که استاد ابراهیم مقبلی دریافت کرده است.
انتهای پیام/