وزیر آموزش و پرورش؛

آموزش و پرورش با مسائل واقعی جامعه پیوند برقرار کند

1398/10/28 - 12:15 - کد خبر: 12336
محسن حاجی میرزائی

نصر: وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم آموزش و پرورش باید از لاک خود بیرون بیاید و با جامعه و مسائل واقعی جامعه و منطقه پیوند برقرار کند تا مسیر توسعه و پیشرفت بهتر فراهم شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز شنبه در همایش بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش افزود: آن زمانی که آموزش و پرورش با مسائل روز جامعه در پیوند و ارتباط است و دانش آموزان می آموزند که مسائل بومی آنها، دشواری ها و راه حل ها چیست، آن زمان زمینه های بروز خلاقیت شکل می گیرد. به همین دلیل شوراهای آموزش و پرورش عرصه نابی برای اهتمام اصولی تر به مسائل منطقه ای و بومی است.
وی ادامه داد: می توانیم با اجرای دقیق تر قانون شوراهای آموزش و پرورش و ظرفیت های مهمی که در تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه فضاهای آموزشی دارد، به هنرستان های مجاور در مراکز صنعتی و کشاورزی یا عرصه های بزرگ عرضه خدمات توانایی های لازم را برای نسل نو و ایفای نقش هایی که به عهده دارند، بدهیم و به افراد فرصت داده شود که در جامه خودشان مشارکت داشته باشند و ظرفیت ها و قابلیت های خودشان را ارتقا بخشند.
حاجی میرزایی افزود: از سال ۱۳۶۶ در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش آمده است که هر دانش آموزی که نه در دوره فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کند بلکه هر دانش آموزی که در دوره نظری تحصیل می کند باید با یک مهارت مورد نیاز جامعه خود آشنا شود و آموزش و پرورش را تقویت کند و این یکی از ماموریت های مهم و مغفولی است که هم رهبر معظم انقلاب و هم رئیس جمهوری روی آن تاکید دارند و ما برای توسعه مهارت های واقعی و ناظر به نیازهای جامعه به این ظرفیت شورا نیازمند هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که تحول بنیادینی که آموزش و پرورش از آن صحبت می کند، در پرتو خلاقیت های بومی و ایجاد چشم اندازهای مشترک در هر شهرستان و منطقه قابل دستیابی است.

سند تحول بنیادین باید اجرایی شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجر ا کنیم، اظهار داشت: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کنیم باید آن را به پاسخگویی به نیازهای واقعی تبدیل کنیم تا بتوانیم تقاضاهای اجتماعی، بسیج اجتماعی و ظرفیت های هم افزا برای تحول بنیادی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: در آموزش و پرورش کشور در هفت دهه گذشته تحولات و تغییرات متعددی برنامه ریزی شده است، دهه ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ که آخرین آن در دهه ۹۰ تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. اعتقاد دارم وقتی می گوییم سند تحول بنیادین یعنی هیچ یک از آن تغییرات منجر به بهسازی نشده است. رمز مشکل عدم دستیابی به تحول واقعی و پایدار در این است که ما از لاک خودمان بیرون بیاییم و پیوندهای اجتماعی با بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را عمیق تر، واقعی تر و جدی تر کنیم و این کار به مدد شوراها امکانپذیر است.

بخش مهمی از قانون شوراهای آموزش و پرورش معطل مانده است
وی در ادامه از تلاش تاثیرگذار و ارزنده همه شوراهای آموزش و پرورش در همه استان ها، شهرستان ها و مناطق تقدیر کرد و اظهار داشت: قانون شوراها در سال ۱۳۷۲ تصویب شده است، یک قانون بسیار مترقی، مهم و تاثیرگذار است که می تواند مشارکت گسترده ای را فراهم کند و ارتقای کمی و کیفی تعلیم و تربیت را موجب شود و مشارکت و نظارت جامعه را به نحو مناسب تر و مطلوب تری فراهم کند و گام مهمی در جهت هم افزایی ظرفیت های منطقه ای باشد.
حاجی میرزایی ادامه داد: ما ظرفیت های متنوعی داریم که اگر به درستی مدیریت شود، به طور یقین بخش عمده ای از مشکلات و مسائل حل و فصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این قانون احکام خوبی در مورد توسعه کمی و کیفی آموزش، تامین و تخصیص منابع مورد نیاز آموزش و پرورش، پیوند آموزش و پرورش با سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیوند آموزش و پرورش با مسائل بومی و نیازهای بومی با دغدغه های منطقه ای، تاسیس و توسعه فضاهای آموزشی و حمایت از کودکان نیازمند، توجه بیشتر و تقویت تحصیلات آنها و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کارو دانش که جزو هدفگذاری های مهم برنامه توسعه است، اینها ظرفیت های مهم در این قانون است.
به گفته وی، با وجود همه دستاوردهای بزرگی که داشته است به نظر می رسد که هنوز بخش مهمی از ظرفیت های این قانون معطل مانده است که باید برای بهره گیری مناسب تر و موثرتر آن برنامه ریزی کنیم و این همایش ها گامی برای هم پیمان شدن برای تحقق هدف های مهم و اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه این مشارکت ها و اجرای برنامه های مهم در این قانون مشارکت بیشتر یک امر راهبردی است. هرچند تقسیم کار اجتماعی ما را از هم جدا کرده است و به هرکسی کاری داده اند و حیطه صلاحیت ها و مسئولیت ها را از هم جدا کردند و هرکسی را به کاری گماشته اند اما دستیابی به موفقیت پایدار با تاکید بر پایداری و استمرار موفقیت و حل مسائل به روش اثربخش و پایدار، نیازمند ترکیب هوشمندانه ای از این تفکیک ها و تمایزها است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تقسیم کار ما را از هم جدا کرده است ولی دیدن یک تصویر کلی که همه اینها را در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ جمهوری اسلامی ترکیب می کند، دارای اهمیت زیادی است چون همه ما برای پیشرفت ایران، توسعه رفاه اجتماعی، کاستن از فقر، بیکاری، توسعه عدالت و حفظ هویت اسلامی و ایرانی و نقش آفرینی موثر در دنیای کنونی تلاش می کنیم. این هدف مشترک ماست.
وی اظهار داشت: همه برای توسعه و پیشرفت کشور به نوعی تلاش می کنیم اما سوال اساسی این است که چه عاملی تضمین کننده موفقیت های همه بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. اگر در جستجوی اثربخشی و پایدار موفقیت ها باشیم، وحدت نظری در میان همه اندیشمندان علوم اجتماعی و توسعه و همچنین آموزه های ناشی از تجربیات داخلی و بین المللی است که کانون اصلی تحولات پایدار و گشایش در امر مردم و دستیابی به موفقیت های بزرگ را در توسعه کمیت و کیفیت یادگیری جامعه می داند.

تحول در جامعه با یادگیری محقق می شود
حاجی میرزایی تصریح کرد: هرچقدر که کمیت و کیفیت یادگیری در جامعه ای تحول پیدا کند، می توان انتظار داشت که سایر بخش ها به تحول پایدار دست پیدا کنند؛ چراکه رکن اصلی تحول، انسان ها هستند. انسان ها هم آنگونه عمل می کنند که یاد گرفته اند، بنابراین از تجمیع یادگیری های فردی، یادگیری جمعی به دست می آید و از تجمیع یادگیری های جمعی، نهادها شکل می گیرند و کارآمدی یا ناکارآمدی های نهادهای ما برای توسعه و دستیابی به موفقیت های پایدار بستگی تام و تمام به کمیت و کیفیت در یادگیری جامعه دارد.
وی اضافه کرد: بدون تردید هیچ تحول پایداری در هیچ زمینه ای در جامعه شکل نمی گیرد، مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول اتفاق بیفتد؛ بنابراین هر فردی با هر هدفی در جمهوری اسلامی تلاش می کند و نقطه مبنایی و اشتراک آن یادگیری جامعه است و این اصلی است که ما را در کنار هم قرار می دهد. ما اگر از یادگیری صحبت می کنیم، در جستجوی یک چشم انداز مشترک هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: چشم اندازی که به همان اندازه برای ما جذاب و تعیین کننده است، باید برای همه بخش های اقتصادی و فرهنگی نیز تعیین کننده و شوق برانگیز باشد. ظرفیت نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باید در خدمت فهم مشترک از مسائل و روش های حل آنها و تحول در مناطق شکل گیرد.
هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور از ۲۴ دی آغاز شده است و تا پایان دی ادامه دارد، به همین مناسبت همایشی ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش در پنجمین روز این هفته امروز شنبه ۲۸ دی ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است. تعدادی از مسئولان اجرایی کشور، مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس از میهمانان این مراسم هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار