گزارش/

خسارت‌ دیدگان زلزله خوی امیدوار به تحقق وعده‌ ها

1403/08/03 - 09:14 - کد خبر: 123328
زلزله زدگان

نصر: بعد از گذشت حدود دوسال از وقوع زلزله ۵٫۹ ریشتری در شهرستان خوی، امروز و پس از گذشت بیش از ۶۰۰ روز همچنان برخی از وعده‌ها عملی نشده و خسارت‌دیدگان منتظر تحقق آنها هستند.

به گزارش نصر، بعد از گذشت حدود دوسال از وقوع زلزله ۵٫۹ ریشتری در شهرستان خوی و وعده‌های دولت در پرداخت وام‌های بلاعوض در پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان امروز پس از گذشت بیش از ۶۰۰ روز همچنان برخی از وعده‌ها عملی نشده و خسارت‌دیدگان منتظر تحقق وعده‌های دولت هستند.
محمدصادق معتمدیان استاندار وقت آذربایجان‌غربی پس از این زمین لرزه اظهار داشت: در مجموع ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی و پنج هزار و ۵۰۰ واحد دامی دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب کامل شده و همچنین ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نیز بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دچار خسارت گردیده، ۵ هزار و ۵۰۰ واحد دامی نیز در مناطق روستایی تخریب شده است.
معتمدیان ادامه داد: براساس مصوبه هیئت دولت برای واحدهای مسکونی تخریب شده هر کدام ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحدهای تعمیری نیز ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده که با موافقت و مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی به‌سرعت در اختیار مالکان این واحدها قرار خواهد گرفت.
به گفته وی، برای بازسازی واحدهای دامی نیز هر کدام پرداخت ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی دولت مصوب شده است.
کریم علی‌نژاد، فرماندار خوی، صبح امروز در گفتگویی در باب ماحصل روند کمک‌رسانی و پرداخت خسارت‌های وارده، عنوان کرد: از حدود ۳۰ هزار واحد خسارت دیده، ۳ هزار و ۲۲۳ واحد تخریبی احداثی داشتیم که با وام‌های پرداخت شده به آنها، الان نزدیک به ۳ هزار واحد احداث شده و مردم در آن ساکن هستند، حدودا به تعداد ۱۵۰ عدد باقی مانده و دلیل آن وجود مشکلاتی از قبیل فوت سرپرست و در پی آن مشکلات ورثه ای بوده است.
فرماندار خوی با بیان اینکه مبلغ وام‌های تخریبی بیشتر بوده و حدوداً به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان رسیده، اظهار داشت: بیش از ۵۵۷ میلیارد تومان وام بلاعوض به همه خسارت‌دیدگان اعطا شده که بر اساس درجه خسارت، متفاوت بوده و دسته خسارت‌های تخریبی مبلغ بیشتری دریافت کرده‌اند، اغلب وام‌های بلاعوض به خسارت‌دیدگان تقریباً پرداخت شده اما مبالغی چند نیز از مقدار وام‌ها باقی است.
وی گفت: بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان، بیمه خسارت؛ بلاعوض به خسارت‌دیدگان پرداخت شده، هم‌اینک ۸ هزار پرونده باقی است که تلاش بر ساماندهی آنها تا پایان ۱۴۰۳ بوده چرا که بیمه هنوز نتوانسته به این تعداد افراد، پرداختی کامل داشته باشد.

اعطای مصالح رایگان به ساخت‌وسازکنندگان آسیب‌دیده از زلزله خوی
کریم‌ علی‌نژاد اذعان کرد: همچنین مصالحی از قبیل میل‌گرد، بتن، درب و پنجره، ماسه، سیمان و... به‌صورت رایگان در اختیار کسانی که اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند قرار داده شده، تمامی وام‌ها با پرداخت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیریت ما بوده است.

مبالغ اسکان موقت به‌زودی واریز می‌شود
چندی پیش، تعدادی از اهالی مناطق آسیب‌دیده در ارتباط با خبرنگار فارس اذعان داشتند که حدود ۳۰ میلیون تومان از ۹۰ میلیون وام‌ بلاعوض بنیاد مسکن هنوز پرداخت نشده است.علیرضا مقدم، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مبلغ تخصیص‌یافته جهت احداث، کاملاً پرداخت شده و مبالغی بابت اسکان موقت باقی‌مانده که برای پرداخت آن منتظر تخصیص مرحله آخر بلاعوض هستیم، ظاهراً مصوبه آن نیز گرفته شده است.
وی در باب مبالغ بلاعوضی که به واحد‌های روستایی و شهری پرداخت شده اذعان داشت: به هر واحد آسیب‌دیده ۶۰ میلیون تومان جهت احداث و برای هرکدام مبلغی نیز برای اسکان موقت تخصیص یافت که این رقم برای واحد‌های شهری ۳۰ میلیون، تومان و برای واحد‌های روستایی ۱۵ میلیون تومان بود.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی افزود: تعداد ۲۵ هزار و ۴۵۰ واحد‌ تعمیری وجود داشته که باتوجه‌به سطح خسارت متفاوت از ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان، وام قرض‌الحسنه و تا ۲۰ میلیون تومان نیز نسبت به نوع خسارت وام بلاعوض دریافت کرده‌اند.
مقدم تصریح کرد: مجموعاً به واحد‌های احداثی ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه از طریق بنیاد مسکن و بانک‌های عامل اعطا شد و ۵۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون هم تسهیلات بلاعوض به‌صورت نقدی پرداخت شده است.
پس از تلاش‌های خبرنگار فارس برای تماس با یاسر رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، وی به هیچ یک از تماس‌های مکرر، پاسخگو نبود.
۶۳۵ روز از زمین‌لرزه خوی می‌گذرد و مردم با نهایت قدردانی از اقدامات و یاری‌های صورت‌گرفته از سوی دولت، چشم‌انتظار دریافت باقی خدمات و مبالغ‌اند تا اوضاع خود را سروسامان بیشتری بخشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار