در مراسم یادبود زادروز ستارخان مطرح شد: 

غربت سردار ملی در وطن/ سیاست ستارخان، براندازی قاجاریه نبود

1403/07/29 - 15:54 - کد خبر: 123061
یادبود زادروز ستارخان

نصر: روزهای پایانی مهرماه، زادروز ستارخان را در تقویم می بینیم؛ سرداری که در روزگارخود علیه ظلم و بی عدالتی بپاخاست و تبریز را در قامت یک کشور به ایستادگی دعوت کردو امروز در شهر خود با غربتی ناشایست، صد و پنجاه و هشتمین زادروزش را در جمع هنرمندان و فرهیختگان ادبی و تاریخی محدودی سپری می کند. 

به گزارش نصر، مراسم یادبود زادروز ستارخان، سردارملی در ۲۸ مهرماه درسالن خیریه ژنتیک سلامت نسل فردا، برگزار شد. «سامی سردار ملی»، از نوادگان ستارخان، در این مراسم، سردارملی را انسان وطن پروری با نام جاویدان خواند: با همه اینکه نام ستار خان در کتب درسی به پاراگراف کوتاهی خلاصه شده که رشادت های قهرمانانه این سردار ملی را به دانش آموزان نشان نمی دهد ولی حضور ستارخان در آثار هنری، سینمایی و کتب تاریخی و ادبی، نام وی را برخلاف همه کم لطفی ها، برای همیشه در تاریخ کشور زنده و جاودان نگه می دارد.
وی به شایعات دروغینی که در بیان شخصیت سردار ملی به وی نسبت می دهند پرداخت: برخی کتب همچون کتاب مشروطیت ایران نوشته محمود ستایش،  سخنان و رفتار های یاغی گرانه ای را به ستارخان نسبت می دهند که با تفحصی تاریخی در کتب معتبر، تمام شایعات مشخص می شوند. 
وی یادآور شد: اینکه یک انسان تاثیر گذار تاریخی را تنها با یک کتاب یا جستجو های اینترنتی قضاوت کنیم، درست نیست.
وی افزود: در برخی کتب ستارخان را دشمن و کینه ورز نسبت به قاجار معرفی می کنند و او را از عوامل فروپاشی قاجار می شمارند که این نیز دروغی بیش نیست و تضعیف قاجار به واسطه بحران های مالی، کشف نفت در مسجد سلیمان و نقشه های انگلیس و روس ، قحطی و جنگ رخ داد که به سیاست ستارخان ربطی نداشت.
«محمد حسن پدرام» نویسنده، در بیان ارزش روز تولد ستارخان گفت: در تمام دنیا قهرمانان ملی را ارج می نهند و در نشان دادن جایگاه والای آنها، اقدامات ارزنده انجام می دهند اما در اینجا ما شاهدیم که زادروز سردارملی نه تنها در کشور، که در شهر خودمان از سمت ارگان های دولتی و مدیران و مسئولین، کاملا مورد بی توجهی قرار می گیرد.
وی علل فروپاشی قاجار و شایعه دشمنی ستارخان با قاجاریه را تشریح کرد: مظفرالدین شاه قاجار با امضای فرمان مشروطه و گشایش مجلس در سال ۱۲۸۵، هم مسیر بودن خود را مشروطه خواهان ثابت کرد. وی محمدعلی میرزای ولیعهد را به حمایت از مشروطه وصیت کرد اما برخی تندروی ها از سوی احزاب، محمدعلی شاه را از مسیر حمایت خارج کردند که نمی توان آن را به دشمنی ستارخان با قاجار مربوط کرد. فروپاشی قاجار، یک سال پس از فوت ستار خان با کودتای رضاخان میرپنج و حمایت انگلیس اتفاق افتاد. 
گفتنی است، در این مراسم استاد «یعقوب مطلوبی» هنرمند تبریزی از اثر اهدایی خود به موزه مشروطه، تابلوی پرتره ستارخان با نام «افتخار ملی» گفت که مفقود شده و کسی پیگیری نمی کند. همچنین پیام «خانه توسعه آذربایجان» در خصوص زادروز ستارخان و ارزش مطالعه زندگی وی روخوانی شد. 
همچنین ذکر این نکته ضروری است که مدیر فروشگاه های زنجیره ای ستارخان اسپانسر اصلی این برنامه بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار