در چهارمین نشست"عصر قالی آذربایجان" عنوان شد:

لزوم احداث موزه قالی و مردم شناسی در هریس

1403/07/23 - 22:30 - کد خبر: 122707
تقدیر

نصر: چهارمین نشست"عصر قالی آذربایجان"، پنجشنبه 19 مهر 1403 در هریس با موضوع "قالی هریس از گذشته تا امروز" برگزار شد.

به گزارش نصر، «بنام» در این نشست با بیان مقدمه ای درباره قالی هریس بیان کرد: قالی هریس دارای شهرت و اعتبار جهانی است. در قدیم قالی های ابریشمی هریس و امروزه قالی های پشمی آن همواره باب میل خریداران داخلی و خارجی بوده است.
 

این پژوهشگر قالی در ادامه به تبیین برند و جایگاه ویژه قالی منطقه پرداخت و افزود: پس از دوران باشکوه قالی های ابریشمی، قالی های پشمی با مواد اولیه باکیفیت، رنگرزی گیاهی، نقشمایه ها و رنگ بندی های بدیع چشم هر هنردوستی را شیفته خود کرده اند.
وی در ادامه با مروری بر تاریخ قالیبافی هریس به نمایش نمونه هایی از تصاویر قالی ها پرداخت و اظهار کرد: این قالی ها بخشی از گنجینه تولیدات این منطقه هست که احتمالا پدران و مادران حضار حاضر در سالن در بافت آنها سهم داشته اند.
«بنام» همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و توسعه قالیبافی در منطقه به لزوم احداث موزه قالی و مردم شناسی در هریس تاکید کرد و آن را یکی از مولفه های توسعه شهری در هریس عنوان کرد.
 
پخش مستندهای قالی هریس
در این نشست از مجموعه"مستندهای قالی آذربایجان" با هدف به تصویر کشیدن مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری در حوزه قالی منطقه که به سفارش صدا و سیمای آذربایجان تولید شده بود، دو فیلم مستند به کارگردانی مستندساز آذربایجانی «حمید عطالو» و پژوهشگری «امید بنام» در خصوص قالی هریس انتخاب و به نمایش درآمد.
فیلم های مستند"قالی های ابریشمی هریس در موزه فرش ایران" و" قالی هریس جادوی خطوط شکسته" که با حضور افتخاری کارگردان در این نشست مورد توجه و تحسین حضار قرار گرفت.
 
مقالات منتخب
«فاطمه صغری آزادان» کارشناس قالی منطقه در ادامه نشست به ارائه مقاله خود با عنوان" ناگفته های قالی هریس" پرداخت.
وی در این مقاله به سنت های قالیبافی هریس اشاره کرد و در بخش هایی از ارائه خود به بیان خاطراتی از قالیبافی مادر، آداب گلوله کردن نخ، چله کشی، بافت و فروش پرداخت.
 مقاله منتخب دوم نشست مربوط به «رسول یاوران» از کارشناسان و تولیدکنندگان قالی هریس و بخشایش، با عنوان "قالی هریس نقشمایه و رنگ" بود.
 

او در این مقاله با ارائه تصاویری به معرفی رنگرزی سنتی و نقشمایه های معاصر قالی هریس پرداخت که برگرفته از الهامات مردم منطقه از طبیعت بکر و سیمای گلها، گیاهان و حیوانات است.
 
ثبت نشان جغرافیایی قالی هریس
رئیس اداره فرش استان آذربایجان شرقی نیز از ثبت نشان جغرافیایی قالی هریس و بخشاش در وایپو خبر داد.
«علی سلیمانی» ضمن اشاره به ظرفیت جهانی قالی هریس به تبیین چگونگی ثبت جهانی این قالی در سازمان بین المللی مالکیت معنوی "وایپو"WIPO  پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت و پتانسیل قالی هریس گفت: این هنر و صنعت باعث شده است که هم اکنون حدود 10 هزار نفر اشتغالزایی در سطح شهرستان هریس داشته باشیم.
 سلیمانی همچنین بر ضرورت و نیاز ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی توسط بخش خصوصی برای قالی هریس تاکید کرد.

 قالی هریس باید به هویت تاریخی خود پای بند باشد
«رسول روفه گر حق» با قرائت یادداشتی با اشاره به اینکه در گذشته موضوع رنگرزی پشم بسیار دارای اهمیت بود گفت: با توجه به برخی بررسی ها احتمالا کیفیت آب منطقه هریس که دارای ماده ارگانوسیلیکون است، برای مرسریزه کردن پشم مناسب بوده است. همچنین باید بررسی شود که آیا این ترکیبات آب منطقه، می تواند یکی از عوامل کیفیت رنگرزی پشم قالی هریس باشد.
 

 این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه قالی هریس باید به هویت تاریخی خود پای بند باشد گفت: امروزه باید به دنبال گوهر گمشده خود باشیم که همانا محتوای آثار است. باید راز و رمز رنگرزی و طراحی قالی منطقه را کشف کنیم و بر رشد و توسعه آن تلاش کنیم.
 
نماینده مجلس قول پیگیری تاسیس موزه قالی و مردم شناسی هریس را داد
«بیت الله عبدالهی» نماینده مردم اهر و هریس در این نشست حضور داشت. وی با تاکید بر اهمیت تاریخی و جایگاه قالی هریس گفت: در هر مقوله ای بایستی به مسئله اقتصادی و سپس به مهارت افزایی توجه داشت زیرا لوکوموتیو پیشرفت این دو عامل است.
 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با قبول و تایید پیشنهاد دبیر نشست درباره لزوم تاسیس موزه قالی و مردم شناسی هریس، قول پیگیری و انجام آن را داد.
وی در ادامه به بسته شدن دانشکده فرش هریس اشاره کرد و همچنین عدم همراهی دولت در خصوص بیمه قالیبافی و اعطاء تسهیلات را از عمده مشکلات تولید قالی در هریس و دیگر مناطق دانست.
 
در میان برنامه ها چه می گذرد
در میان برنامه های نشست، امید بنام در بخش"دردانه" از قالی های موزه ای تبریز به معرفی قالی کراکوف در موزه "قلعه واول" و "لوور" پرداخت. در بخش "فخرانه" نیز در خصوص شخصیت تاثیر گذار منطقه، شرح زندگی و آثار استاد مرحوم«علی کوهپایه حقی» را به تصویر کشید و نمونه هایی از آثارش را به نمایش گذاشت.
 
تقدیر
در بخش دیگر این نشست از 9 نفر از قالیبافان، رنگرزان و پرداخت زنان قالی هریس تقدیر و قدردانی شد و به آنان لوح یادبود و جوایز نقدی اعطاء شد. همچنین از حامیان مالی نشست نیز تقدیر به عمل آمد.
 

 افتتاح نمایشگاه عکس و چشنی
از برنامه های جانبی این نشست می توان به افتتاح نمایشگاه عکس و چشنی(طرح قالی هریس روی پارچه های متقال) اشاره کرد که با حضور مقامات محلی و فعالان قالی منطقه صورت گرفت. این نمایشگاه تا تاریخ 26 اردیبهشت در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد هریس دایر است.
 

گفتنی است؛ چهارمین نشست عصر قالی آذربایجان با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان هریس، اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان هریس، شورای شهر، شهرداری، اتحادیه فرش شهرستان هریس و فعالان قالی منطقه و با همراهی حامیان مالی منطقه در روز 19 مهرماه سال جاری برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار