معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی؛

طرح شیوع‌شناسی معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شود

1398/10/26 - 15:20 - کد خبر: 12261
معلول، معلولین

نصر: معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: طرح شیوع شناسی (کم توانایی) معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، شبنم جهانشاد امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طرح تعیین و علل انواع کم‌توانایی و ایجاد سامانه استان اردبیل در گفت وگو افزود: پارسال این طرح در سه استان خراسان رضوی، خوزستان و گلستان به صورت پایلوت از سوی بهزیستی اجرا شد.
وی اظهار داشت: امسال نیز این طرح در استان‌های اردبیل، ایلام،خراسان جنوبی، کردستان، سمنان، بوشهر و مازندران به مرحله اجرا درخواهد آمد.
مسوول اجرای طرح بررسی شیوع انواع کم توانایی و معلولیت های بهزیستی کشور بیان کرد: در صورت تامین بودجه و حمایت‌های لازم این طرح در آینده نزدیک در تمامی استان‌های کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.  
وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح اضافه کرد: پرسشگران و کارشناسان این طرح با حضور در مناطق روستایی و شهری اعضای خانواده های مشخص شده را مورد ارزیابی قرار داده و فرم‌های مخصوص این طرح را تکمیل خواهند کرد.
جهانشاد ادامه داد: شیوع شناساسی آمارگیری از تعداد معلولان نیست بلکه در این طرح فرآیند پرسشگری به صورت فنی و تخصصی از سوی تیمی متشکل از کارشناس توانبخشی، گفتار درمان، شنوایی شناس، پرستار و پزشک برای تشخیص معلولیت حضور خواهند داشت.
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از اجرای طرح و با استخراج نتایج به صورت علمی و مشخص شدن علل معلولیت‌ها برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان آن انجام خواهد شد.
بنا به این گزارش، دوره طرح شیوع شناسی و سبب شناسی انواع کم توانی‌های جامعه هدف اردبیل روز چهارشنبه آغاز شده و  امروز پنجشنبه پایان می‌یابد.
این طرح از اول بهمن ماه در  استان اردبیل به مرحله اجرا در می‌آید.
انتهای پیام/

پژوهشیار