گزارش/

متوسط قطع برق آذربایجان ۳ برابر متوسط کشوری است

1403/07/18 - 13:43 - کد خبر: 122379
برق

نصر: تجهیزات و تاسیسات برق آذربایجان کاملا فرسوده شده و نگهداری شبکه فرسوده آن بسیار هزینه بر و سخت شده است. در رده بندی جدید متوسط قطع برق در حوزه آن ۳ برابر کشوری است و تحمیل برنامه ریزی شده خاموشی های کشور بار اصلی اش را آذربایجان بدوش می کشد. با این حال مردم شریف تبریز و استانهای شمال غرب کشور در ارزیابی مصرف بهینه برق کشور در تابستان سال‌جاری رتبه اول کشوری را داشتند‌.

۱۷ مهرماه جاری تعدادی از مهندسان حوزه برق آذربایجان نویسنده این سطور را در دفتری دعوت کرده و به گشودن دردل های خود در نشستی صمیمانه میهمان کرده بودند. با آمار و اسناد جدید آمده بودند و درد ودل پرغصه ای داشتند. اسناد را به نویسنده حقیر این سطور نشان دادند. رتبه بندی جدید شرکت های برق منطقه ای کشور و شرکت‌های توزیع برق استانها و شهرهای بزرگ کشور را در سال ۱۴۰۲ نشانم دادند. وضعیت آذربایجان واویلا بود.
۱۶ برق منطقه ای در کشور وجود دارد. برق منطقه ای آذربایجان به مرکزیت تبریز سه آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل را شامل می شود. در سال ۵۷ از شرکت برق آذربایجان به عنوان نگین شرکت‌های برق منطقه ای کشور یاد می شد. از خراسان’خوزستان’اصفهان’شمال’جنوب برای الگو گیری و بازدید از تاسیسات و قدرت فنی تجهیزات برق ‘کارشناسان به تبریز می آمدند. برق وقت آذربایجان با پذیرش اکثر دانش آموختگان دانشکده برق دانشگاه تبریز در کشور هم اول بود و هم فرزندان کار بلد و مهندسان پخته تبریز را در صدر می نشاندند و قدر می‌نهادند.
امروز پس از گذشت ۴۵ سال از آن روزهای باشکوه ‘برق آذربایجان وضعیت بسیار نامناسبی دارد. طبق همین آمار نامه و ارزیابی عملکرد ۱۶ برق منطقه ای ‘برق آذربابجان در حال احتضار قرار دارد. تجهیزات و تاسیسات آن کاملا فرسوده شده’و نگهداری شبکه فرسوده آن بسیار هزینه بر و سخت شده است. در رده بندی جدید متوسط’قطع برق در حوزه آن ۳ برابر کشوری است.و تحمیل برنامه ریزی شده خاموشی های کشور بار اصلی اش را آذربابجان بدوش می کشد.
با این حال مردم شریف تبریز و استانهای شمال غرب کشور در ارزیابی مصرف بهینه برق کشور در تابستان سال‌جاری رتبه اول کشوری را داشتند‌.
جذب دانش آموختگان برق و رسته های الکترونیک و تاسیسات در بدنه آن بسیار کم شده’دکتری هوش مصنوعی دانشگاه تبریز اپراتور ۱۲۱ بوده و تایپیست برق خطیب پست مدیریتی گرفته است.انگیزه کاری و بهره وری در این سیستم بسیار پایین است.
مهندسان یکی از دلایل نابسامانی ها و عقب‌افتادگی های برق آذربایجان را دخالت برخی از شخصیت های کشوری واسبق در عزل و نصب ها در این شرکت میدانند.طوریکه رئیس فعلی برق آذربایجان باجناق فتاح قره باغ مدیر عامل اسبق برق آذربایجان و از نزدیکان پرویز فتاح بنیاد مستضعفان سابق است.
فتاح در دوره ریاست آن بجای راه اندازی دفتر ساماندهی حاشیه نشینی کلانشهر تبریز و تزریق اعتبارات ملی مثل ساماندهی حاشیه نشینی مشهد که ۳ سال پیش توسط خود آقای فتاح افتتاح شد و یا موزه هنرهای معاصر ملی اصفهان با اعتبارات میلیاردی بنیادتوسط پرویز فتاح به بهره برداری رسید و موزه شهر یزد نیزهمین طور…اما فتاح ما با چانه زنی و معرفی فامیل نه چندان کاربلد خود و گماردن در مسند برق آذربایجان در عقب ماندگی روشنایی وانرژی این دیار پرجمعیت و صنعتی سهامدار است.اما کوتاه و مختصر از شرکت‌های توزیع برق استانها و کلانشهرها بشنوید.در کشور ۳۹ شرکت توزیع برق فعالند.
در استان ما نیز دو شرکت توزیع برق تبریز و شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی فعالند.وضعیت استان و تبریز نیز در این بخش نیز بسیار اسفبار است.و در اکثر شاخص ها در رتبه های دو رقمی قرار گرفته است.و ناوگان فنی وتاسیسات نیرو این شرکت‌ها فرسوده و دارای بهره وری پایین اند. قطع مکرر برق ‘اخیرا صدای کار آفرینان و صنعتگران و صاحبان صنایع در شمال غرب را نیز به صدا در آورده است.و خساراتی را متوجه لوازم برقی مردم و تولید و صنعت کرده است…
انتظار مهندسان ‘کارکنان و از همه مهمتر مطالبه مردم شریف آذربایجان که در مصرف بهینه برق’مقتصد و کم مصرف هستند و با این حال بیشتر خاموشی ها را در تابستان و پاییز سال‌جاری تحمل کردند از دولت چهاردهم این است که باتغییرات مدیریتی و انتخاب مدیران کار بلد و خبره و عاشق کار و تلاش بومی در مسندهای مدیریتی آذربایجان‌ و با تزریق اعتبارات ملی بیشتر ‘بخشی از این معضلات و نابسامانی ها و عقب ماندگیها را در سرزمین خون ‘ آتش ‘قیام ‘ کار ‘ تلاش و تولید (آذربایجان )جبران کنند.

محمد فرج پور باسمنجی
انتهای پیام/

پژوهشیار