گزارش/
جان تازه در اجرای پروژه آزادراه تبریز - بازرگان
1403/07/17 - 09:32 - کد خبر: 122293
نصر: پروژه آزادراه تبریز - مرند- بازرگان به طول ۲۸۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و برای رسیدن به خط پایان، حرکت لاکپشتی را سیر میکند اما با بازدید استاندار جدید آذربایجان شرقی از روند اجرای طرح یاد شده امید می رود جان تازه ای به خود بگیرد.
به گزارش نصر، آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی شمال غرب کشور به شمار می رود که از زمان آغاز عملیات اجرایی آن بیش از ۱۷ سال می گذرد و در این مدت فقط به حدود ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
استاندار آذربایجان شرقی روز گذشته در بازدید از این طرح موانع پیشرفت و روند اجرای آن را بررسی کرد.
بهرام سرمست در بازدید از طرح یاد شده تاکید کرد که عملیات اجرایی از پل دیزلآباد تا دانشگاه آزاد صوفیان تا آذر ماه باید به بهرهبرداری برسد و قطعه بعدی نیز در دستور کار قرار گرفته و تاسیسات جانبی و ایمنی نیز به موازات طرح اجرا شود.
به گفته کارشناسان تکمیل و بهره برداری از طرح آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان موجب کاهش زمان سفر و تلفات جادهای، افزایش ظرفیت مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.
اکنون ۵۵۲ کیلومتر طرح آزادراهی در شمال غرب کشور و مسیر مواصلاتی آذربایجان شرقی در دست اجرا است که شامل آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۱۶۲ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۱۱۰ کیلومتر و آزادراه تبریز - مرند- بازرگان است و از کل این مسیرها، ۳۴۷ کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد.
به گفته کارشناسان اقتصادی، آزادراه تبریز -مرند- بازرگان که بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا از توکیو تا بلغارستان به شمار می رود، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه گنجایش جابجایی بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر را دارد.
این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان آغاز و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.
آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.
پیشرفت ۳۹ درصدی آزادراه تبریز- مرند - بازرگان
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: از ۲۸۰ کیلومتر طول کلی آزادراه تبریز - مرند - بازرگان، ۱۱۵ کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد و اکنون حدود ۱۳ کیلومتر از این آزادراه واقع در بخش مشترک با کنارگذر غربی تبریز(شهید باکری) اجرا شده و زیربار ترافیک رفته است.
«سیداحمد موسوی»، افزود: اکنون قطعه اول این آزادراه به طول ۵۱.۲ کیلومتر در حال اجرا بوده و در مجموع آزادراه تبریز - مرند - بازرگان دارای ۳۹.۱ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی اظهار کرد: در مرحله اول این پروژه ۲۴ کیلومتر از انتهای کنارگذر تا اتصال به بزرگراه صوفیان - شبستر (محدوده دانشگاه آزاد صوفیان) با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد جهت افتتاح و بهره برداری در سال جاری در حال اجر بوده و بخش اعظم مسیر آسفالت شده و نیوجرسی ها (جداکننده های وسط) تعبیه شده است.
کاهش میزان تصادفات جاده ای و مصرف سوخت با بهره برداری از آزادراه تبریز- مرند- بازرگان
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این آزادراه دارای سه خط رفت و سه خط برگشت است، گفت: در زمان کنونی عملیات اجرایی اتصال در ابتدا و انتهای این قطعه در دست اجرا است.
موسوی، ادامه داد: پس از بهره برداری از این قطعه، عملیات اجرایی در این آزادراه تا کیلومتر۴۶ محل تبادل آزادراه با جاده فعلی تبریز - مرند (محدوده شوردرق) متمرکز خواهد شد.
وی یادآور شد: افتتاح و بهره برداری از این آزادراه و جذب ترافیک سنگین از جاده موجود موجب کاهش میزان تصادفات جاده ای، مصرف سوخت و آلودگی هوا می شود.
ادامه عملیات اجرایی پروژه آزادراه تبریز- مرند - بازرگان در سال های بعد نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است، گفت: پیش بینی می شود با تامین اعتبارات مورد نیاز، پروژه در سال ۱۴۰۷ مورد بهره برداری قرار گیرد.
موسوی، با اشاره به اینکه این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی اجرا می شود، افزود: در سال جاری سه هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال به عنوان سهم دولت پیش بینی شده و اعتبار مورد نیاز برای سال های بعدی ۳۰ هزار میلیارد ریال است.
موانع اجرای طرح ها برطرف خواهد شد
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های مهم استان تکمیل طرح های نیمهتمام است، گفت: با تعاملی که وجود دارد، موانع اجرای طرح ها برطرف خواهد شد.
بهرام سرمست دیروز در بازدید از طرح آزادراه تبریز- مرند- بازرگان گفت: جادههای استان فرسوده است و این موضوع برای آذربایجان که روزی در مسیر جاده ابریشم بوده قابل قبول نیست، بر این اساس باید همت کنیم تا طرح ها را فعال کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مدیر قوی، مدیری است که موضوعات مجموعه خودش را درون سازمانی و بین بخشی رفع کند.
وی همچنین به دیدارش با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: کریدورهای(دالان) آزادراهی از اولویت های استان است و در دیداری که با دکتر عارف داشتم در این خصوص مذاکرات لازم انجام شد.
سرمست در بازدید از طرح آزادراه تبریز- مرند- بازرگان حدفاصل تبریز تا صوفیان، در جریان روند عملیات اجرایی این پروژه قرار گرفت و مسائل و مشکلات آن را بررسی کرد.
وی در این بازدید، گفت: این طرح جزو پروژههایی است که کشور ما را به اروپا و حوزه اوراسیا متصل کرده و یکی از طرحهای مهم استان به شمار میرود.
وی در بازدید از طرح یاد شده تاکید کرد که عملیات اجرایی از پل دیزلآباد تا دانشگاه آزاد صوفیان تا آذر ماه باید به بهرهبرداری برسد و قطعه بعدی نیز در دستور کار قرار گرفته و تاسیسات جانبی و ایمنی نیز به موازات طرح اجرا شود.
سرمست با اشاره به اینکه این طرح ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکید کرد: لازمه افتتاح آن تکمیل و بهرهبرداری از تاسیسات جانبی و ایمنی تا قبل از فرا رسیدن فصل سرماست.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: افزون بر ۲۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به صورت مشارکتی از طرف دولت و پیمانکار طرح به پروژه اختصاص داده شده است.
به گزارش ایرنا، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان یکی از طرح های مهم راهسازی در کشور به طول ۲۸۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۶ آغاز شد.
اهداف اصلی آن، اتصال مرکز کشور به اروپا از طریق کریدور (دالان) بین المللی شرق به غرب و تکمیل شبکه آزادراهی کشور، ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، کاهش تلفات و کاهش زمان سفر و افزایش سرعت انتقال کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ میلیون لیتر در سال اول بهره برداری، کاهش آلاینده های زیست محیطی، رشد و توسعه بخشهای اقتصادی گردشگری فرهنگی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است.
انتهای پیام/