خبر/

ماجرای هک وبسایت وزرات ارتباطات از چه قرار بود؟

1398/10/26 - 10:06 - کد خبر: 12215
هک

نصر: چند روز پیش شایعاتی مبنی بر این موضوع به گوش می‌رسید که وبسایت وزارت ارتباطات دستخوش یک حمله سایبری قرار گرفته است و مسئولین برای جلوگیری از ضررهای احتمالی سرورهای آن را خاموش کرده‌اند. گفته شده بود به واسطه این حمله سایت وزرات ارتباطات برای چند ساعتی از دسترس خارج شده بود.

به گزارش نصر، حالا مرکز ماهر با تأیید این حمله هکری عنوان کرده است که هیچ‌گونه نفوذ و دسترسی غیرمجاز و یا اعمال تغییری در محتوان این سایت صورت نگرفته است.
مرکز ماهر در راستای توضیح در خصوص این حمله گفته است: در ساعات اولیه بامداد روز 22 دی 98 ادعایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دیفیس شدن (Deface) برخی از زیردامنه‌های ict.gov.ir از سوی یک گروه هکری مطرح گردید. با تکیه بر همکاران، ابزارها و فناوری‌های مورد استفاده، در چند دقیقه موضوع توسط مرکز ماهر رصد شد و مشخص شد که مهاجم با سواستفاده از یک فرم گزارش‌دهی، اقدام به بارگزاری یک فایل متنی در وبسایت نموده است. این موضوع در همان زمان پیگیری شده و محدودیت‌های لازم بر این قابلیت گزارش دهی اعمال شد.

تکذیب ادعا از دسترس خارج شدن سایت
مرکز ماهر در ادامه توضیحات خود درخصوص این ماجرا گفته است که هیچ‌گونه نفوذ یا اعمال تغییری انجام نگرفته. ماهر با اشاره به اینکه قابلیت بارگذاری فایل صرفاً اجازه بارگذاری فایل‌های بی‎خطر جهت ارائه خدمت به کاربران را ارائه می‌کند، عنوان کرده است که ادعای مطرح شده درخصوص از دسترس خارج شدن سایت وزارت ارتباطات پس از این اتفاق مطلقاً صحت ندارد و دسترسی به وبسایت به‌طور پیوسته برقرار بوده.
طبق شواهد موجود این حمله روز دوشنبه توسط هکر(ها) انجام شده است که خود را OP999 معرفی کرده است. این هکر به بخشی از سایت نفوذ کرده و متن اعتراض آمیزی در آن منتشر کرده است. در حملات Deface فرد مهاجم با ایجاد تغییر ظاهری در پورتال خبری سایت، اثبات می‌کند که موفق به نفوذ شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار