یادداشت/

سرمست با دست پر می آید/ آیا شاهد پوست اندازی در مدیریت استان خواهیم بود؟

1403/07/11 - 11:09 - کد خبر: 121919
بهرام سرمست

نصر: والی جدید آذربایجان شرقی از روز چهارشنبه 11 مهر کار خود را شروع خواهد کرد.استانی که بعد از شهادت مالک رحمتی چندین ماه به صورت سرپرست اداره می شد و اکنون هفده امین استاندار کلید شمس العماره را تحویل می گیرد تا استان شاهد تغییرات محسوس مدیریتی باشد.

او وعده جبران عقب ماندگی ها و ارتقای جایگاه استان را به مردم داده و گفته است راهکار برون رفت از چالش ها را می شناسد.استاندار جدید خوب می داند که مردم آذربایجان شرقی با رای بالا و حدود 84 درصدی به پزشکیان رای دادند و حال انتظار دارند رئیس جمهورشان مدیرانی باکفایت و مجرب برای این خطه از سرزمین ایران برگزیند.
به یقین آذربایجان شرقی با آمدن استانداری جدید پوست اندازی در مدیریت های اجرایی را شاهد خواهیم بود و مدیرانی تازه نفس و با انگیزه جایگزین مدیران خسته و فرسوده خواهند شد تا مطالبات بر زمین مانده مردم را عملیاتی کنند و استان را در مسیر توسعه متوازن قرار دهند.
سرمست در مصاحبه ای گفته برنامه‌هایم را در مراسم معارفه توضیح خواهم داد.برنامه‌های بسیاری برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان دارم و با چالش‌های فراروی استان نیز غریبه نیستم و در مراسم معارفه به تشریح همه این موضوعات خواهم پرداخت.
مشخص است که او با دست پر و با برنامه هدایت مدیریت استان را در دست خواهد گرفت و پیش خواهد رفت.
از طرفی جناب سرمست ادعا کرده بسیار به اصحاب رسانه ارادت دارم و طی زمان مسوولیتم از نظرات ارزشمند آنها بهره خواهم برد‌.واقعیت این است که نقد فعالان رسانه ای استان بر عملکرد دستگاه های اجرایی و نیز مدیران از سر دلسوزی و حل مشکلات است نه مچ گیری و سیاه نمایی.
آذربایجان شرقی از دیرباز به دلیل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و داشتن موقعيت ويژه جغرافيايي به عنوان چهار راه ارتباطي ايران و اروپا و دروازه مشرق زمین محسوب می‌شود و اکنون نیز این استان یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی کشورمان به شمار می آید.
استاندار جدید آذربایجان شرقی نیک می داند که استان و در راس آن تبریز یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می شود و جایگاه راهبردی این خطه را در توسعه پایدار کشور نمی توان انکار کرد.
با وجود اینکه استان موتور محرکه توسعه کشور است و ظرفیت های متعددی در حوزه های مختلف دارد اما متاسفانه این امر در سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و فرصت های بسیاری توسعه ای از دست رفته است.
میزبانی اجلاس های بین المللی در تبریز، ایجاد تحرک در مراودات تجاری و اقتصادی استان با کشورهای خارجی به خصوص با همسایگان، معرفی توانمندی های اقتصادی استان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و از همه مهمتر توجه به امنیت سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان می تواند از مهمترین مولفه های دیپلماسی اقتصادی توسط استاندار جدید آذربایجان شرقی باشد.
تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام عمرانی به خصوص در حوزه حمل و نقل جاده ای و ریلی، بازگرداندن بنگاه های تولیدی راکد به چرخه تولید، اتخاذ رویکرد دیپلماسی اقتصادی فعال، توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جذب سرمایه‌گذار برای طرح های بزرگ صنعتی و اقتصادی و همچنین تعیین تکلیف انتقال آب ارس به تبریز و تعیین تکلیف وضعیت شرکت مس آذربایجان، مدیریت بحران آبی و خشکی دریاچه ارومیه، توجه به آمایش سرزمین و توسعه متوازن استان از جمله مهمترین مطالبات مردم از استاندار جدید آذربایجان‌شرقی است.
انتصاب مدیران غیربومی و پروازی برای مدیریت دستگاه های اجرایی استان به خصوص سازمان های کلیدی حوزه صنعت و اقتصاد در دولت های مختلف طی سال های گذشته اتفاق افتاده است.
این مدیران متاسفانه بدون اینکه اطلاعات و دانش کافی از ظرفیت ها و کاستی های اقتصادی استان داشته باشند مسئولیت قبول کردند و در مدت حضورشان نه تنها مثمر تمر واقع نشدند بلکه باعث شدند قطار توسعه استان کند یا متوقف شود.

طاهر خیری/ روزنامه نگار
انتهای پیام/

پژوهشیار