نگاه سردبیر نصر به نشست خبری رئیس‌جمهور

اتفاقاتی نادر در کنفرانس خبری پزشکیان | از تشویق خبرنگاران تا قهر عراقچی

1403/06/28 - 11:37 - کد خبر: 121044
نشست خبری پزشکیان

نصر: اولین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهور در حالی با حضور ۳۰۰ نفر از رسانه های داخلی و‌خارجی برگزار شد که برای اولین بار برخی از خبرنگاران رسانه های استان‌ها نیز فرصت حضور پیدا کرده بودند.

برای حضور در این نشست خبری پس از رعایت پروتکل‌های امنیتی برای اولین بار اجازه ورود تلفن همراه خبرنگاران نیز داده شده بود در حالی که در نشست‌های روسای جمهور قبلی حتی تلفن همراه خبرنگاران نیز اجازه ورود نداشت.
نشست خبری راس ساعت ۱۵ آغاز شد ولی قبل از آن حدود ساعت ۱۳ خبرنگارانی که قرار بود سئوالات شان را مطرح کنند در سامانه‌ای خاص ثبت نام کردند.
نگارنده این متن نیز که به نمایندگی از رسانه های محلی کشور در این نشست حضور یافته بود سئوال اش با مضمون " ضرورت نگاه عادلانه و همچنین رفع مشکلات و عقب ماندگی های تاریخی آذربایجان و سایر استان‌های پیرامونی کشور " را ثبت کرد.
دکتر مسعود پزشکیان همانند اکثر جلسات با کاپشن معروف سرمه‌ای اش در جلسه حاضر شد.
در کمال تعجب اجرای این مراسم را به " هادی حیدری " کاریکاتوریست منتقد واگذار شده بود که یکی از نقاط ضعف و مسئله‌دار اولین نشست خبری رئیس جمهور بود حال اینکه تصویر بنر نصب شده نیز اثر این هنرمند بود.
استفاده از جمله‌ای از نهج‌البلاغه در طراحی بنر پشت مصاحبه شوند نیز در نوع خود جالب بود؛ جمله این بود:
«گردنم را در گرو وعده‌هایم می گذارم.»
سیدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور به عنوان سخنران در این مراسم ضمن خیرمقدم‌گویی به رئیس‌جمهور و حضار از برخی ویژگی‌های منحصربفرد این نشست گفت؛ اول اینکه از نظر تعداد حاضران و سئوال‌های مطروحه و همچنین حضور خبرنگاران رسانه‌های محلی این نشست تمایز بسیار روشنی با سایر نشست‌های خبری روسای جمهور قبلی دارد.

قهر عراقچی
دوم اینکه محل نشستن وزرا و‌مدیران حاضر در ردیف‌های دوم و کناری قرار داده شده اند تا نشست خبری کاملا خبرنگاری باشد حال اینکه در ابتدای جلسه این نظم بهم ریخت.
عراقچی وزیر امور خارجه پس از ورود به سالن و اطلاع از محل نشستن اش جلسه را ترک کرد تا اینکه برخی از حاضران با مشخص کردن جایگاه ویژه در ردیف اول وی را به سالن بازگرداندند و برخی ها از جمله وزیر ارشاد و رئیس دفتر رئیس جمهور هم در ردیف اول نشستند.
جلسه راس ساعت ۱۵:۱۵ با سخنان مقدماتی رئیس جمهور  آغاز شد؛ سپس قرار بود از بین رسانه‌هایی که قبلا در سامانه ثبت کرده اند به قید قرعه سئوالات طرح شود در حالی که از روند جلسه نیز کاملا مشخص بود که قبل از نشست خبری اسامی رسانه‌ها نوشته شده است این امر آن زمان عیان شد که نام چند رسانه خوانده شد ولی خبرنگاران شان در جلسه نبودند حال اینکه محور سئوالات فقط از خبرنگاران حاضر اخذ شده بود و در آخر جلسه به‌جای سه نفری که نیامده بودند از بین لیست ۱۰۸ نفری که ثبت نام کرده بودند شماره ردیف ثبت نام کنندگان از رئیس جمهور به قید قرعه انتخاب شد.
ضعف طرح پرسش به‌جز تعدادی معدودی از خبرنگاران کاملا عیان بود تا جایی که تعداد سئوالات تکراری از جمله موضوع گشت ارشاد و فیلترینگ پرسیده شد.
مجری برنامه کاملا مشخص بود که مهارت اجرا نداشت؛ جلسه را کاریکاتوری اداره می کرد و حتی بعضا بین سخنان رئیس جمهور هم وارد و اظهارات وی را قطع می کرد در طول مصاحبه بارها به رئیس جمهور تذکرات تلویحی می داد که این امر به هیچ وجه مرسوم نیست.
خبرنگاران خارجی استقبال خوبی از این نشست کرده بودند و‌ اکثرا منتظر پاسخ‌هایی متفاوت از پزشکیان بودند که آن را هم دریافت کردند از برادری با آمریکایی ها تا عدم صدور انقلاب.
 
تشویق های خبرنگاران
تشویق‌های مکرر خبرنگاران حاضر در نشست خبری نیز از نکات جالب و در عین حال کم نظیر این نشست خبری بود ؛ بسیار نادر است که خبرنگاران مصاحبه شونده را تشویق کنند به ویژه در مصاحبه های سیاسی در این سطح ولی در طول مصاحبه بارها این امر تکرار شد و هر کدام را می توان بیشتر از آنکه تشویق از سر حمایت از اظهارات دانست؛ واکنشی از سر ذوق به واقعیات جامعه و این اظهارات خواند.
در موضوعات مثل عدم نیاز به مترجم و تسلط به زبان انگلیسی پزشکیان که بعد از پرسش خبرنگار چینی مطرح شد تا موضوع گشت ارشاد؛  خبرنگاران با تشویق ها خود جو سالن را از یک نشست خبری به همایشی سیاسی تبدیل کردند.
اگرچه تلاش شده بود در چینش سئوال کنندگان نیز شعار وفاق ملی رعایت شود ولی این چینش موجب شد تا سطح سئوالات مطروحه بسیار پایین بیاید و البته اجازه طرح سئوال به رسانه‌های محلی نیز داده نشد اگرچه برای اولین بار دعوت شده بودند.
یکی دیگر از نکات برجسته و مهم این نشست خبری پاسخ‌های سرپایی رئیس‌جمهور بود که در حین ترک سالن مطرح و وی هم پاسخ داد به ویژه در مورد موضوع حصر برخی سیاسیون.
یکی از خبرنگاران هم با صدای بلند فریاد می زد زنگزور زنگزور و‌ خواستار واکنش رئیس جمهور به این موضوع  بود که وی گفت: در این همهمه نمیشه جواب داد.
 
به قلم امیر کریم زاد شریفی | سردبیر نصر
انتهای پیام/

پژوهشیار