مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛

اردبیل جزو سه شهر پاک کشور است

1398/10/24 - 18:00 - کد خبر: 12103
جنگل

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: شهر اردبیل از نظر شاخص‌های کیفی هوا جزو سه شهر پاک در کشور است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سعید شهند امروز در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار استان افزود: افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در اردبیل و اتصال آنها به مرکز پایش فراگیر در کشور ضروری است.
وی بیان کرد: تابلوهای نمایشگر نصب شده این ایستگاه‌ها وضعیت هوا در حالت پاک، سالم و ناسالم را برای گروه های حساس و ناسالم و خطرناک نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون یک ایستگاه اندازه گیری سنجش کیفیت هوای محیط جنب موزه حیات وحش اردبیل واقع در خیابان دانشگاه فعال است، اظهار داشت: با اینکه اردبیل از لحاظ هوا شهر پاک محسوب می‌شود اما بعضی مواقع میزان گرد و غبار در این شهر نیز از حد مجاز بالا می‌رود که برای کودکان و بیماران قلبی و عروقی خطرناک است.
وی خشکسالی، تغییر اقلیم، ضعف پوشش گیاهی، سوزاندن ضایعات کشاورزی، افزایش فعالیت‌های عمرانی، رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی در معادن و فعالیت کارخانه‌های تولید آسفالت را از جمله علل پیدایش گرد و غبار و در نتیجه آلودگی هوا در شهر اردبیل عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: منشا آلودگی هوای شهر اردبیل داخل استان بوده و کانون‌های این آلودگی در برخی نقاط استان از جمله در روستای آق‌بلاغ مصطفی‌خان در حوزه شهرستان نمین شناسایی شده و تلاش می‌شود با همکاری دستگاه‌های متولی از افزایش وسعت کانون گرد و غبار جلوگیری و نسبت به تثبیت وضعیت آنها اقدامات لازم انجام شود.
مدیرکل دفتر فنی استاندار اردبیل نیز در این جلسه گفت: جلوگیری و کنترل انتشار عوامل آلاینده جوی در استان باید مورد توجه همه باشد.
موسی کنعان پور با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید برنامه‌های خود را عملیاتی کنند، افزود: با توسعه فضای سبز و درختکاری می‌توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز شهری در اردبیل 9 متر و از میانگین کشوری پایین‌تر است، بیان کرد: توسعه فضای سبز باید یکی از اولویت‌های شهرداران استان باشد.
وی اظهار داشت: کاشت گونه‌های سازگار و ایجاد فضای سبز در کنار واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.
انتهای پیام/

پژوهشیار