محمد عزیزی‌راد:

روز تبریز باید ارزش‌افزوده‌ جدیدی برای شهر به ارمغان آورد

1403/06/27 - 11:50 - کد خبر: 120955
محمد عزیزی راد

نصر: پژوهشگر تاریخ تبریز گفت: نام‌گذاری روزی به نام شهرها، یک عرف جهانی است و روز تبریز باید ارزش‌افزوده‌ جدیدی برای شهر و مردمانش در حوزه‌های فرهنگ، هنر و اقتصاد به ارمغان بیاورد.

به گزارش نصر، محمد عزیزی‌راد با اشاره به اینکه برای نام‌گذاری روزهایی از سال به نام تبریز از چند منظر می‌توان به موضوع توجه کرد، گفت: با توجه به تجربه زیسته جهانی، تبریز اولین شهری نیست که قرار است روزی به نام آن نام‌گذاری شود.
وی با اشاره به اینکه نام‌گذاری روزی به نام شهرها، یک عرف جهانی است، گفت: روال رایج و مألوف در نام‌گذاری روزی به نام شهرها، عموما تاریخ بنای آن شهر مدنظر است.
این پژوهش‌گر تاریخ تبریز خاطرنشان کرد: در شرق، رویدادها و مناسبت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و می‌توانند برای تعیین و انتخاب روز شهرها مدنظر باشند.
عزیزی‌راد افزود: تولد و وفات شخصیت‌ها با توجه به صبغه دینی و معنوی حاکم بر جهان شرق و علی‌الخصوص ایران، می‌تواند در نام‌گذاری روزی به نام شهرها تعیین‌کننده باشد.
وی با اشاره‌ به این‌که در تاریخ تبریز شاهد رویدادهای شاخص هستیم، گفت: تاریخ تبریز براساس شواهد و قراین باستان‌شناسی پیرامون مسجد کبود نزدیک به چهار هزار سال قدمت دارد و تاریخ ملموس هزارساله تبریز، شاهد رویدادهای بزرگی بوده است.
این محقق تبریزی ادامه داد: قیام مردم تبریز در تاریخ 29 بهمن که پرچم‌دار و طلیعه انقلاب اسلامی است، یکی از رویدادهای مدنظر برای روز تبریز است، اما باید توجه کرد که این رویداد تاریخی پرافتخار برای تبریزی‌ها، پیش از این به‌عنوان یک رویداد ملی ثبت و ضبط شده و خدشه‌ناپذیر است.
عزیزی‌راد درخصوص مؤلفه‌های تعیین روز تبریز گفت: در نام‌گذاری روزی به نام تبریز، باید تلاش کرد روزی انتخاب شود که ارزش‌افزوده جدیدی برای جامعه، فرهنگ، هنر و اقتصاد به ارمغان شعر و ساکنانش بیاورد.
وی اظهار کرد: بحث تاریخی یک‌هزارساله بنیان‌گذاری و پی‌ریزی برج و باروی کهن تبریز در دوره روادی‌ها که براساس اسناد مکتوب در آبان ماه است، یا وفات ستارخان و علامه جعفری در 25 آبان، زادروز پروین اعتصامی در 25 اسفند، سالروز وفات استاد شهریار در 27 شهریور و روز ملی شعر و ادب فارسی، قیام شیخ محمد خیابانی در 16 فروردین و وفات میرزاجواد ملکی تبریزی در 12 تیر می‌تواند از تاریخ‌های پیشنهادی برای روز تبریز باشد.
این پژوهش‌گر تاریخی در خصوص 14 مرداد، سالروز صدور فرمان مشروطه که به‌صورت غیررسمی به عنوان روز تبریز مطرح شده است، گفت: تبریز، خاستگاه و آغازگر جریان مشروطه نبوده‌ است، بلکه ستارخان و علمای تبریز، چراغ مشروطه و مشروطه‌خواهی را در ایران زنده نگه داشتند.
وی با اشاره به اینکه دیگر صاحب‌نظران فرهنگی و تاریخی نیز باید گزینه‌های دیگری برای روز تبریز مطرح کنند، گفت: روز تبریز باید ارزش‌افزوده‌ای برای این شهر ایجاد کند تا با تعریف رویدادهای فرهنگی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی، تبریز را در سطح ملی و فراملی بشناسانیم.
به‌گزارش تسنیم، مسئلهٔ تعیین «روز تبریز» در تقویم رسمی کشور، باتوجه به پیشینهٔ تاریخی ـ فرهنگی تبریز در طول قرن‌های متمادی و روزهای تاریخ‌ساز کشور، بیش از پیش اهمیت دارد اما در طول یک دههٔ اخیر، تصمیمی در خصوص این مهم صورت نگرفته است.
پیش از این نیز، سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تأکید حجت‌الاسلام مطهری‌اصل، نمایندهٔ ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان‌شرقی بر تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر «روز تبریز»، گفته بود: باتوجه به ابلاغ رئیس شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان‌شرقی، تاریخ «روز تبریز» در جلسهٔ این شورا در مهر 1403 مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار