دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه:

تغییر الگوی کشت مستلزم اقناع کشاورزان و همراهی مردم است

1403/06/26 - 13:26 - کد خبر: 120902
کشاورزان

نصر: دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در آذربایجان‌غربی باید متناسب با شرایط استان باشد، گفت: تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه مستلزم همراهی مردم اقناع کشاورزان منطقه است.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان یکشنبه شب در جلسه کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تغییر الگوی کشت باید برنامه جامع عملیاتی داشته باشد که با همراهی مردم بتوان آن را اجرا کرد و این موضوع نیز باید متناسب با وضعیت کشاورزی و خاک منطقه و استان باشد.
وی ادامه داد: با وجود مصرف بیش از حد آب از طریق یونجه، چغندر و سیب باید کشت آن با فرهنگسازی متناسب اجرایی شود.
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه امور سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به اتمام رسیده است، افزود: در حوزه نرم افزاری احیا دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت در اولویت قرار دارد و این موضوع با مدیریت یکپارچه و هماهنگی بین ادارات می‌توانند به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: در خصوص کشت یونجه ۸۲ هزار هکتار زیر کشت این محصول است که متاسفانه حدود ۳۰ هزار هکتار آن صرفا در باغات سیب نیز مشاهده می‌شود و این موضوع به ضرر دریاچه ارومیه است و مردم باید بدانند که تغییر الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
معتمدیان افزود: حدود ۵۹ هزار هکتار سیب و ۳۰ هزار هکتار چغندر با مصرف آب بالا در آذربایجان‌غربی کشت می‌شود اما ‌با تبیین موضوع و مدیریت آن می‌توان این میزان کشت را در استان کاهش داد و با محصولات کم مصرف جایگزین کرد.
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می‌تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار