یادداشت/

از مسابقات فرمول یک در جمهوری آذربایجان تا عجایب ورزشی در ایران

1403/06/27 - 13:56 - کد خبر: 120889
فرمول یک

نصر: شهر باکو، پایتخت آذربایجان، این روزها میزبان یکی از مهمترین مسابقات جهانی با عنوان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک (f1) است؛ این در حالی است که قطعی برق و لغو بازی فینال تور جهانی تنیس در تهران، سکته قلبی هوادار ملوانی و فوت وی به دلیل سوء مدیریت و بازی استقلال در ورزشگاهی نیمه تمام مصاف حریف قطری، سر تیتر خبرهای ورزشی ایران طی دو روز گذشته است.

به گزارش نصر، شهر باکو، نزدیک‌ترین محل برگزاری مسابقات فرمول یک به ایران است و جالب‌تر اینکه پیست اتومبیلرانی باکو در خیابان‌های شهر شکل گرفته و نوعی الگوبرداری از موناکو محسوب می‌شود. 
کشور آذربایجان از سال ۲۰۱۷ میزبانی فرمول یک را شروع کرد و تا امروز هفت دوره میزبانی مسابقات جایزه بزرگ را تجربه کرده است، مسیر مسابقه در باکو، ۶ کیلومتر طول دارد و بعد از ۵۱ دور، ۳۰۶ کیلومتر را برای رقابت فراهم می‌کند.
پیست اتومبیلرانی باکو سومین پیست بزرگ فرمول یک در جهان محسوب می‌شود، جالب است بدانید فقط برخی از شهرها مانند باکو یا موناکو در ایتالیا دارای پیست خیابانی هستند، مسیر مسابقات اتومبیلرانی در قلب شهر باکو و در نزدیکی تفرجگاه دریای خزر، بلوار این شهر و در کوچه پس کوچه های آثار تاریخی و باکو قدیم ساخته شده است، سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر نیز بسیار کارآمد است، بنابراین دسترسی به مسیر مسابقات اتومبیلرانی جایزه بزرگ باکو کار سختی نیست.
حقیقت این است که این کشور همسایه نزدیک ایران است و این تفاوت ها این سوال را در اذهان عمومی به همراه خود آورده است، که چرا دست ایران به میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی نمی رسد؟
این در حالی است که ایران مهد ورزشکاران، قهرمانان و پهلوانان بسیاری بوده که در بیشتر رشته های ورزشی جهانی حرفی برای گفتن دارند، اما همواره کمبود زیرساخت ها و برخی ملاحظات فرهنگی، دست پا گیر توسعه فضاهای ورزشی و یا میزبانی برای مسابقات جهانی حتی کشوری بوده است.
قطعا ایران توانایی برگزاری رویدادهایی مثل بازی های آسیایی و المپیک را دارد، اما هیچ وقت به این قضیه به صورت جدی توجه نشده است، در حالی که میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی هم باعث توسعه زیر ساخت های ورزشی کشور می شود و هم با حضور گردشگران ورزشی درآمد ارزی زیادی برای کشور به همراه دارد و البته راه پیشرفت ورزش حرفه ای را هموار می سازد. 
اگر ذره بین خود را به شهر تبریز که خواهرخوانده شهر باکو است بچرخانیم و نگاهی به فرهنگ و زبان مشترک آنها بیاندازیم، خواهیم دید با وجود تمام شباهت های فرهنگی باز هم دنیایی فاصله با یک دیگر دارند.
برگزاری مسابقات فرمول یک در باکو نمونه ای موفق از مدیریت شهری، آینده نگری و آغوش باز به توسعه و جذب گردشگر است، از کیفیت آسفالت گرفته تا شرایط اقامتی، از مرمت بافت تاریخی گرفته تا برگزاری مسابقات در کوچه های بافت قدیم. قطعاً کشور ایران و شهر تبریز نیز چیزی کمتر از کشورهای همسایه ندارد که بیشتر هم دارد، اما آن چیزی که در اینجا کم پیداست مدیریت، برنامه ریزی، آینده نگری و نگاه توسعه محور با دید جهانی است.


این گزارش حاکی است، روزهای گذشته با برگزاری مسابقات بسکتبال خیابانی با عنوان جام شهریار و پیش از آن سید شریف دیدیم که چطور حال و هوای این کلانشهر تغییر کرد و روحی تازی و نشاطی امیدآور در دل مردم و جوانان آمد و این نشانی از وجود فرهنگ برای برگزاری چنین رویدادهای ورزشی است که مسئولان استانی و کشوری باید به آن بیشتر توجه کنند و نبود زیرساخت و فرهنگ را قربانی و بهانه مسابقات ورزشی نکنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار