خبر/

نغمه‌های نیایش در کنسرت ۵ مهر گروه سماع

1403/06/25 - 20:44 - کد خبر: 120856
یونس تار و پود

نصر:یونس تار و پود، مدیر فرهنگسرای مولانا و سرپرست گروه سماع، در گفت‌وگویی پیرامون کنسرت «نیایش» که در تاریخ 5 مهر برگزار خواهد شد، از جزئیاتاین اجرا خبر داد. 

به گزارش نصر، این کنسرت که به گفته تار و پود با تنظیمی حرفه‌ای‌تر و محتواییغنی‌تر از اجراهای پیشین خواهد بود، با حضور 32 نوازنده روی صحنه اجرا می‌شود. او توضیح داد: «در این اجرا قطعات دو و سه صدایی حرفه‌ای اجرا خواهیم کرد و سه خواننده نیز ما را همراهی می‌کنند. برای قطعات آذربایجانی از صدای نادر نشاد بهره خواهیم برد، فرامرز مشین‌چی قطعات سنتیایرانی را اجرا می‌کند و در تصانیف عرفانی، ناصر جدیریهنرنمایی خواهد کرد.»
او همچنین به تمایز این کنسرت اشاره کرده و افزود: «اصل غافلگیری مخاطب را در اولویت تنظیم و آهنگسازی قرار داده‌ایم. 90 درصد از تصنیف‌ها کار خودم است و قطعاتی که از آثار موسیقی فولکلور آذربایجان انتخاب شده با تنظیمی نو اجرا می‌شوند.» 
اشعار بزرگان ادب فارسی در این برنامه نقش محوری خواهند داشت و 13 قطعه طی 85 دقیقه اجرا می‌شود. تار و پود اضافه کرد: «این تصمیم در پاسخ به درخواست‌های مخاطبان در اجراهای پیشین گرفته شد که از کوتاه بودن برنامه گلایهداشتند.»
وی در خصوص تمرینات گروه گفت: «تمرینات از بعد از عیدنوروز آغاز شد و در ابتدا قرار بود کنسرت در 30 خرداد برگزار شود، اما به دلیل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور و عزایعمومی، اجرا به 5 مهر موکول شد. این تأخیر باعث تسلط بیشتر اعضای گروه شد، هرچند کمی خستگی به همراه داشت.» 
از چالش‌های دیگر، مهاجرت رسا خداوردلو، نوازنده کمانچه و اعزام آرمین تار و پود، سرپرست گروه دف به خدمت سربازی بود. با این حال، گروه برای اجرا آماده است و از ساز نی به‌جایکمانچه به عنوان ساز کششی استفاده خواهد شد.
تار و پود در خصوص استقبال از این کنسرت گفت: «در کنسرت قبلی استقبال بسیار خوب بود و بلیت‌ها چند روز قبل از اجرا به‌طور کامل به فروش رسید. اما مسئله‌ای که همواره من را نگران می‌کند، کمبود توجه به موسیقی سنتی در جامعه است. اینسبک مظلوم واقع شده و نیازمند حمایت بیشتری است.»
نام این کنسرت «نیایش» است. تار و پود درباره ایننام‌گذاری گفت: «بخشی از زندگی من همراه با نیایشمی‌گذرد و امیدوارم مخاطبان با حضور در این کنسرت تجربه‌ایمعنوی و عمیق داشته باشند. در سه بخش مختلف، نیایش‌هایمتفاوتی اجرا خواهد شد و آغاز برنامه با هم‌خوانی اعضای گروه از ابیات شاهنامه خواهد بود.»
همچنین، تار و پود به برنامه‌های آتی گروه اشاره کرد و از برگزاری همایش «نوای دف» با حضور 400 دف‌نواز به مناسبت روز دختر خبر داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار