یادداشت/
مدل پیشنهادی برای انتخاب استاندار و فرمانداران و تشکلات مردمی
1403/06/19 - 13:13 - کد خبر: 120505
نصر: کشورها از مجموع تعدادی ایالت و استان تشکیل می گردد که بصورت متمرکز مثل ایران فعلی و یا نیمه متمرکز و یا غیرمتمرکز مثل اغلب قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافته دنیا خصوصا کاپتالیستی مثل آلمان، آمریکا، کانادا، سوئیس و سوسیالیستی مثل روسیه و چین و نوع اسلامی مثل مالزی و سنگاپور بدون توهم و دلهره اداره و مسیر توسعه متوازن را طی می کنند.
این کشورها هر روز با سرعت بیشتر به سوی تمرکز زدائی حداکثری درحرکتند در ایران قبل کودتای انگلیسی رضا خان نیز کشور همیشه به صورت غیرمتمرکز و ایالتی اداره گردیده بود و در قانون اساسی مشروطه نیز به اداره ایالتی ولایتی تاکید شد لیکن حاکمیت های یکصد سال بعد به دلایل واهی از اجرای آن سرباز زدند و متاسفانه بر خلاف شعارها و چشم پوشی از واقعیتها هر روز بیشتر به تمرکزگرائی روی آوردند.مطالعات تطبیقی اینجانب روی ساختار اداره 40 کشور توسعه یافته و در حال توسعه در سالهای 1370 -1369 که به صورت چهار جلدی با عنوان طرح پیشنهادی" اصلاح ساختار اداره نظام جمهوری اسلامی ایران" در اختیار شورای عالی اداری کشور و مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری قرار گرفت بر این نکته تاکید داشت که "در جهان کشوری دموکراتیک و توسعه یافته یافت نمی شود کهسیستم اداره اش غیرمتمرکز نباشد"
البته موضوع مهم دیگر در توسعه مناطق و کشور کارآمدی حاصل ویژگی ها، توان و شایستگی استانداران و فرمانداران میباشد که سالهاست در پس گرد و خاک سیاسی بازی های جناحی و گروهی گم میشود و این ضعف در اداره مناطق حاشیه ای کشور محسوس تر و در نتیجه عمق تفاوت توسعه مرکز و پیرامون هر روز بیشتر می شود که البته با در نظر گرفتن حرکتهای مهاجرتی جمعیتی و مشکلات واگرائی پیرامون برای کل کشور نیز قطعا مشکل زاست.
بدیهی است در عدم توسعه پیرامون میزان اختیارات ناکافی ناشی از سیستم متمرکز و عدم اجرای قوانین نیز موثر است اما شخصیت و جسارت، شایستگی و توانائی های فردی منصوبین استانداری و یا فرمانداری درموفقیت برنامه ها غیر قابل انکار است خصوصا اینکه عزل و نصب تشویق و تنبیه روسای اجرایی تمامی دستگاهها در سیستم فعلی از مرکز صورت می گیرد و آنها هیچ الزام ساختاری به همراهی و جوابگوئی به استاندار و فرماندار ندارند و لذا مقبولیت، توانائی همراه سازی و کاریزمای خاص فرد منتخب استانداری و فرمانداری اهمیت صد چندان پیدا می کند.
با توجه به عقب ماندگی و یا عقب نگه داشتگی های تاریخی آذربایجان در این یکصد ساله اخیر و تجارب کم توفیق در انتخاب استانداران و خصوصا فرمانداران کارآمد امید است با تغییر روند از توافقی جناحی و یا دستوری مرسوم و معمول، دایره تنگ و بسته انتخاب را شکسته و به جای تسهیم سهم، کل پتانسیل موجود منطقه را جهت گزینش و انتخاب گزینه در حد و شان و نیاز مورد ملاحظه و سنجش قرار دهند که در این بین چگونگی سنجش کارآمدی در انتخاب باشاخص ها و مدل سنجش دارای اهمیت ویژه در امر انتخاب و انتصاب خواهد بود. درشکل مصطلح و مرسوم تنها سواد، سن، سابقه کار، احکام سازمانی مرتبط و غیرمرتبط طرح و مد نظر قرار می گیرد که نمی تواند نشانگر و معیار کافی و کاملی برای کارآمدی باشد طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته از بین صدها شاخص و نشانگر مربوط سنجش و ارزش گذاری به جمع بندی 25 موردی از شاخص ها با ویژگی های اکتسابی و ذاتی شخصیتی و دارای نشانگر قابل سنجش برای احصاء شایستگی مورد جمعبندی قرار گرفته و بعنوان نمونه جهت روشنگری افکار عمومی وابزارمطالبه گری بصورت ذیل تقدیم محضر فعالان و تشکلات دلسوز مردم و منطقه و نهادها و اشخاص موثر دولتی و حکومتی می گردد که با دادن ضرایب به هر مورد با مجموع صد امتیاز و دادن امتیاز بر همین اساس به هر گزینه می توان رتبه هر فرد را از لحاظ اولویت رده بندی نمود.
البته باید در نظر بگیریم منطقه و استان تحمل دوره ای دیگری از پسرفت و یا رکود را قطعا نخواهد داشت موج مهاجرت و واگرایی آغاز شده از دهه های گذشته قطعا سیل آسا تبعات غیر قابل جبران در منطقه و کشور ایجاد کرده و یقه تمامیت خواهان مرکزگرا را نیز خواهد گرفت امید است یادداشت و مدل مورد ارائه کاربرد عملی عام و مفید و موثری برای تجربه دوره کارآمد در اداره استان و شهرستان ها داشته باشد.
معیارها یا نشانگرهای ارزیابی برای انتخاب استاندار کارآمد از بین گزینه ها و کاندیداها ؛
1- رشته های مدیریت ، صنایع ، علوم سیاسی و اجتماعی و موثر
2- فوق لیسانس و بالاتر
3- دارای تجربه برنامه ریزی ، اجرایی یا تعاملی در سطح ملی
4- داشتن چند نمونه تفکر خلاق موفق اجرایی ملی یا منطقه ای
5- ارائه برنامه توسعه چهارساله متناسب ومرتبط با استان
6- توان تعامل با نماینده گان استان، شورای شهر و مسئولین ملی
7- کاریزمای ضروری مدیریت استانی
8- داشتن اطلاعات از مدل اداره مناطق در کشورهای توسعه یافته
9- داشتن و معرفی لیست تیم قوی اداره استان
10- توان ارتباط جذب فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی
11- توان ایجاد دیپلماسی منطقه ای و بین المللی
12- احیاء استفاده شبکه صاحبنظران (مجامع تعامل توسعه)
13- بومی بودن و شناخت از مطالبات منطقه و SWOT
14- شناخت و برنامه استفاده از مکانیزم شورای توسعه منطقه دو
15- داشتن تعصب و دغدغه توسعه منطقه ای
16- داشتن مکانیزم کنترل زمانی عملیات و اراده و توان اصلاح ان
17- التزام عملی به عدالت و اجرای اصول قانون اساس در استان
18- نشست های فصلی همراه تیم با رسانه ها و صاحبنظران وفعالان
19- جسارت تصمیم و ابلاغ و اجراء و اصلاح برنامه های ادارهاستان
20- باور به تعهد عملی سازی با توجه به پذیرش مسئولیت شرایط
21- شهرت به پاکدستی فساد ستیزی شایسته مداری عزت نفس
22- اعتقاد به کار پژوهشی ، کارشناسی و علمی در همه موارد
23- تواضع انتقاد پذیری اخذ مشاوره و کار تیمی
24- اعتقاد قلبی به گفتمان و رویکرد دولت چهاردهم مورد مصوبمردم
25- داشتن توان جسمی روحی لازم برای تحمل فشار کاری استان
جواد نیکبخت/ پژوهشگر و کنشگر توسعه
انتهای پیام/