تحلیل نمایشگاه صنعت برق، مخابرات و انرژی های نو؛

چالش ها و راهکارهای برگزاری پرشور نمایشگاه تخصصی/ برگزاری نمایشگاه برق در اوج قطعی ها

1403/06/17 - 00:09 - کد خبر: 120304
نمایشگاه صنعت برق

نصر: برپایی نمایشگاه های تخصصی بستر مناسبی را جهت شبکه سازی، بالابردن دامنه مشتریان و معرفی محصولات و خدمات کسب‌و کارها و بنگاه های اقتصادی و صنعتی فراهم می کند، که سبب پیشرفت و ارتقا کسب وکارها، ارائه طرح ها و ایده های نو و در نتیجه سبب پیشرفت کشور‌ خواهد شد. 

با توجه به وجود تحریم ها و لزوم رساندن کشور به رشد ۸ درصدی اقتصادی، توجه به حوزه نمایشگاهی بیش از پیش به موضوعی مهم تبدیل شده است. 
در نتیجه حمایت دولت از برپایی نمایشگاه، فرهنگ سازی، تسهیل شرکت کردن کسب و کارها مخصوصا شرکت های دانش بنیان و مهمتر از همه کمک به رسیدن به نتیجه ای ایده آل توسط کسب و کارهای شرکت کننده، یکی از مهم ترین وظایف در قبال این نمایشگاه هاست.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، مخابرات و انرژی های نو ۶ تا ۹ شهریور ماه در تبریز برگزار شد،شرکت های خوبی حضور داشتند و محصولات و خدماتشان را در معرض دید عموم گذاشته بودند اما تعداد کسب و کارها به شدت کم بود طوری که در نمایشگاه تبریز که یکی از قطب های نمایشگاهی کشور است فقط سالن شهریار مورد استفاده قرار گرفت.
در برگزاری نمایشگاه های تخصصی که در این دوره سه صنعت مهم زیرساختی کشور از جمله صنعت برق، مخابرات و انرژی های نو بخصوص در این شرایط کشور،  انتظار می رفت نمایشگاهی پر تردد و شاداب با ایده های نوینی از ارتباط این صنایع در جهت رفع مشکلات موجود کشور برگزار شود اما در کمال تعجب هیچ شرکت مخابراتی و ارتباطی در نمایشگاه حاضر نبود و شرکت های مهم صنایع برق و انرژی های نو هم اکثرا در نمایشگاه تبریز غرفه ای نداشتند.
حال با وجود مشکلات زیادی که در صنعت برق کشور وجود دارد که کمبود برق نیز یکی از بزرگترین آنهاست و مهمتر اینکه برق لازمه ی پیشرفت تکنولوژیست، دلیل پربار نبودن نمایشگاه تبریز چیست؟ 
جای شرکت هایی که در زمینه تولید برق و نیروگاه ها در کشور فعالیت می کنند و همچنین شرکت های دانش بنیانی که راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود داشتند، در تبریز خالی بود. یکی از دغدغه های بزرگ کشور در شبکه برق سراسری وجود نشتی و تلفات بین ترانس های برق و کنتورهاست که راه حل هایی توسط شرکت های دانش بنیان و حتی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ارائه شده است و بهتر بود این شرکت ها به تبادل ایده و ارائه طرح های خود جهت جذب پروژه مراکز برق مناطق و شهرها بپردازند. 
یک علامت سوال خیلی بزرگ نمایشگاه این بود که دلیل عدم حضور شرکت های فعال زمینه هوشمندسازی با وجود بازار خوبی که برای این حوزه وجود دارد و همچنین شرکت های دانش بنیان تولید تجهیزات هوشمندسازی چه می تواند باشد؟!
در زمینه مخابرات، تحریم تجهیزات مشکلات زیرساختی زیادی ایجاد کرده است که خواسته یا ناخواسته زمینه را برای خودکفایی و تولید در این زمینه آماده کرده است. 
به این دلیل در نمایشگاه های قبلی شرکت های زیادی در این حوزه حضور داشته اند و باعث تبادل افکار و ایده های خوبی هم شد، با وجود اینکه این روزها مشکلات متعددی از جمله افت سرعت اینترنت، مشکلات و کمبود برخی تجهیزات فیبرنوری و کاهش آنتن دهی های موبایل را بیشتر لمس می کنیم و حتی تامین نشدن برق برخی دکل های شهری و غیر شهری در زمان قطع برق قابل مشاهده است، اما به دلایل متعددی که یکی می‌تواند عدم حمایت از این حوزه باشد، کسب و کارهای مخابراتی حضوری در نمایشگاه نداشتند و این مورد خبر خوبی برای زیرساخت کشور نیست زیرا امروزه ارتباطات یکی از نقش های اصلی پیشرفت در تکنولوژی کشور می باشد. 
نمایشگاه تبریز در زمینه انرژی های نو به جز دو غرفه که جای تحسین برایشان دارد، حضوری نداشتند، امروزه با وجود کمبود برق مطمئنا نیاز به انرژی های نو مخصوصا انرژی خورشیدی بیش از پیش حس می شود، با وجود اینکه ما قوانینی در مورد تولید برق خورشیدی در منازل و خرید آن ها با قیمت مناسب توسط دولت را داریم اما چرا این موارد در چنین نمایشگاه هایی مطرح و فرهنگ سازی نمی شوند؟! مهمتر اینکه چرا شرکت های قدرتمند حوزه تولید برق تمایل زیادی به راه اندازی نیروگاه های خورشیدی که معروف به انرژی پاک و پایدار است را ندارند؟! 
حالا بعد از اتمام نمایشگاه و مشکلات و نگرانی هایی که بیان شد باید دنبال دلایل این ضعف گشت و راه کارهایی ارائه کرد که از دلایل مهم آن می توان به بالابودن هزینه های شرکت در نمایشگاه و غرفه سازی اشاره کرد، دلیل دیگر میتواند نبود ذهنیت مناسب در کسب و کارها نسبت به بازاریابی نمایشگاهی باشد.
برخی از کسب و کارها نیز قبلا در نمایشگاه هایی شرکت کرده اند و بخاطر اینکه جوابی نگرفته اند دیگر شرکت نمی کنند و از حضور بقیه همکاران خود نیز ممانعت می نمایند که این خود هم می تواند به دلیل ضعف دانش بازاریابی و فروش خود آن ها باشد و هم می تواند مشکل از سمت برگزارکننده و سطح برگزاری و اطلاع رسانی و حتی در سطح کلان باشد. 

چالش ها و راهکارهای برگزاری نمایشگاه های تخصصی؛ 
یکی از راهکارها برای رفع این مشکلات وارد شدن جدی دولت در برگزاری نمایشگاه هاست، برای مثال در هر نمایشگاه یک سری از شرکت های دانش‌بنیان مستعد پیشرفت و همچنین ایده ها و پروژه های دانشگاهی و مدارس با هزینه ی دولت در نمایشگاه ها حاضر شوند که باعث شادابی نمایشگاه ها خواهد بود، راهکار دیگر پایین آوردن هزینه های کلی نمایشگاهی بخصوص برای کسب و کارهای مهم و ترغیب آن ها برای شرکت کردن می باشد.
 یکی دیگر می تواند ارتباط با شرکت های خارجی مطرح و حضور آن ها در نمایشگاه های مهم ما باشد که با تدبیر وزارت امور خارجه می تواند به انجام برسد در حالی که امروز شرکت های مطرح داخلی هم چون مخابرات و ایرانسل در نمایشگاه مخابرات شرکت نکردند! 
راهکار اصلی و مهمی که از آن غافل شده ایم و بیشتر توسط دولت و صدا و سیما باید انجام شود، فرهنگ سازی شرکت در نمایشگاه هاست که هم از دید کسب و کارها و هم از دید مراجعه کنندگان می باشد. 
این آموزش می تواند از دوران تحصیل افراد شروع شده و در مراحل کسب و کار مدیر و صاحب آن، احساس نیاز به شرکت در نمایشگاه ایجاد شود. 
سیزدهمین نمایشگاه صنعت برق، مخابرات و انرژی های نو در تبریز در حالی برگزار شد که شرکت های زیادی ازجمله شرکت های مخابراتی در آن حضوری نداشتند. دلایل این عدم حضور می‌تواند دلایل مالی یا فرهنگ سازی اشتباه باشد که روز به روز از شادابی و به روزبودن این صنایع جلوگیری خواهد کرد.
 راهکار اصلی برطرف کردن این مشکلات دست دولت است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رقابت کسب و کارها و شرکت برای شرکت در نمایشگاه های این چنینی باشیم.

سالار صداقتی؛ مشاور فناوری و هوشمندسازی
انتهای پیام/

پژوهشیار