وزیر علوم:
باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود/ انباشتی از مسائل و بحرانهای حل نشده داریم
1403/06/12 - 20:01 - کد خبر: 120124
نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علم، جز با احترام به عالِم توسعه پیدا نمیکند، گفت: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود؛ چرا که گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است.
به گزارش نصر، حسین سیمایی صراف در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم با بیان اینکه علم، جز با احترام به عالِم توسعه پیدا نمیکند، عنوان کرد: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود چرا که گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است. اعتقاد راسخی به تکریم عالِم دارم چرا که خود را خادم علم و نهاد علم میدانم.
وی ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه علم و توسعه علم، نیازمند احترام به عالم است. گرچه متأسفانه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده است اما همچنان اعتماد به دانشگاهها بیشتر از سایر نهادهاست.
وزیرعلوم با بیان اینکه انباشتی از مسائل و بحران های حل نشده داریم، گفت: تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی میشود، تنها راه حل برطرف کردن این معضلات مسیرعلم است. عالمان عقلگرای شیعه، یکصد سال برای حجیت عقل جنگیدند و اکنون گویا باید برای حجیت و مرجعیت علم نیز تلاش کرد.
وی تاکید کرد: به گفته همه ی وزرای ادوارعلوم، تنها شخصی که بیشترین پیگیری و دغدغه را نسبت به نهاد علم دارند مقام معظم رهبری است لذا ایشان قطعا از نیازمندی ها و راهکارهای ارتقاء نهاد علم، استقبال می کنند.
سیمایی با بیان اینکه علم مبتنی بر شواهد است، ادامه داد: متأسفانه علم در سیاستگذاریها و تصمیم گیری ها کمتر دخالت دارد. به عنوان مثال، مشکل تورم را با تعزیرات حکومتی نمیتوان حل کرد. همچنین بحرانهای اجتماعی را نمیتوان با نیروی انتظامی حل و فصل کرد بلکه بحران اجتماعی راه حل علمی دارد.
وی با تاکید بر اینکه، دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه به درستی ایفا کند؛ افزود: دانشگاههای نسل یک آموزش، نسل دوم پژوهش، نسل سوم کارآفرین بودند ونسل فعلی، دانشگاه تأثیرگذار اجتماعی و متعهد به مردم، حاکمیت و جامعه است.
سیمایی با تاکید بر اینکه گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است، گفت: یک راه سیستمی تکریم عالم این است که آزادی علمی را به رسمیت بشناسیم. علم در محیط نا امن رشد نمی کند و اگر علم و عالم را محدود و چارچوب دار کنیم، خلاقیت را از عالم گرفته ایم و در چنین شرایطی عالم در پژوهش و آموزش خود موفق نخواهد شد.
انتهای پیام/