گزارش/

ابهام و تعلیق تا لحظه آخر نمایش

1403/05/22 - 12:14 - کد خبر: 118647
نمایش

نصر: همه چیز از زمانی شروع شد که جان براون با چمدان پر از پول وارد یک بیمارستان خصوصی شد. از وقتی که او قدم به بیمارستان گذاشت، آرامش خاطر کارکنان از بین رفت! دکتر و سرپرستار که حسابی به جان براون مشکوک شده‌ بودند، همه‌ی تلاش خود را به کار گرفتند تا علت ورود او به بیمارستان را کشف کنند.

به گزارش نصر، نمایش «آرامش از نوعی دیگر» نوشته «تام استاپارد» به کارگردانی «ترمه پارسا» این روزها در سالن استاد قبه زرین تئاتر شهر تبریز بر روی صحنه است. کارگردان جوان این نمایش از سال ۹۲ با اساتیدی چون علی پوریان، ورود به عرصه تئاتر را به صورت آموزشگاهی آغاز کرده. وی خود را عاشق هنر می خواند: در دانشگاه نقاشی خواندم. بسیار به هنر گریم علاقه داشتم و به صورت آکادمیک آن را پشت سر گذاشتم و تا به امروز  بیشترین فعالیتم در حوزه تئاتر به گریم برمی‌گردد.
ترمه پارسا با کمک استاد رامین ریاضی نمایش نامه خوانی «ملکه‌های فرانسه» را کارگردانی کرده که اولین کار کارگردانی او محسوب می‌شود و جایزه اول کارگردانی و لوح تقدیر دریافت کرد. بیماری مادرش او را دچار کم کاری کرد و در سه سال اخیر که به تبریز بازگشته، دوره جامع کارگردانی را در موسسه سینما تئاتر تبریز با «فرزین ریحانی راد» گذرانده است و متن نمایشنامه «آرامش از نوعی دیگر» را انتخاب کرده و تصمیم گرفته آن را به روی صحنه ببرد: مادرم خواست این نمایش را با همه تلاشم کار کنم. مادرم فرهنگی بود و همیشه می‌خواست اثری ارزشمند از من بر جای بماند. 
پارسا از کمک های فکری و معنوی مادرش در همه زمینه های اجرای این نمایش می‌گوید: متاسفانه مادرم در میانه راه فوت کرد و فرصت نیافت که در زمان اجرای نمایش همراه من باشد. من خواستم به یاد مادرم و  با کمک دوستانم این کار را به روی صحنه ببرم. در این راه از اساتید کمک گرفتم. اساتیدی چون استاد ریحانی راد، همواره مرا خود ساخته پیش بردند و تاکید داشتند که در هر زمینه‌ای، تحلیل خودم را به میان بیاورم. در روز آخر اجرا، از مادرم تشکر خواهم کرد که این نمایش به یاد او به خوبی به روی صحنه رفت.

آرامش از نوعی دیگر
کارگردان نمایش از متن ابزورد انتخابیش می گوید: در این متن ابزورد، براون یک شخصیت مبهم است که این ابهام را تا نهایت نگه می‌دارد و تعلیق داستان تا پایان آن تغییر نمی‌کند. پوستر هم بر همین اساس طراحی شد که ابهام این شخصیت مرموز را نشان دهد. اینکه در طول متن به جنگ‌ها و اسارت‌هایی که او در زندگیش کشیده، اشاره می‌شود، تنها اندکی از شخصیت او را نشان می‌دهد که او را به دنبال آرامش نشان داده و برای مخاطب قابل درک می شود. استاپارد ابزورد نویس است و موضوع نوشته‌هایش معمولاً ابهام دارند. ابهام این کار را دوست داشتم و انتخابش کردم چون تعلیق را تا لحظه ی پایانی نگه می دارد.
وی افزود: استقبال از نمایش را بسیار دوست داشتیم. از روز اول اجرا تا امروز، سالن ما اکثرا با مخاطبین عام از مردمی که هنر تئاتر را درک می‌کنند پر شده است. مخاطبان از ایده آرامش در این اجرا خوششان آمده است.
 

وی از تمرینات خود می گوید: تمرین از موسسه سینما تئاتر شروع شد و ما یک سال با این نمایش درگیر بودیم.  تمرین‌های ما نزدیک به چهار ماه طول کشید و بعد از هر بازبینی تمرین می‌کردیم تا انرژی نمایش در مدت انتظار نیفتد. 
 از انتخاب موسیقی و تاثیر آن در نمایش پرسیدم:  برای یک نمایش بسیار مهم است که چه موسیقی ای برای کدام پرده برگزیده شود. اولین ایده موسیقی که برای نمایش به ذهنم رسید، استفاده از هنگ درام در این نمایش بود که با سبک ژانر خوانایی داشته باشد. در نتیجه با کمک دوستان صفحه‌های هنگدرام را گوش کردیم و از میان آنها انتخاب کردیم. آهنگ محزونی هم مد نظر ما بود که در پرده پایانی به کار ببریم و متاسفانه هنگ درام، چنین موسیقی ای نداشت در نتیجه از موسیقی قطعه معروف فیلم «شیندلرلیست» استفاده کردیم. می توان گفت این پرده نقطه اوج نمایش ما محسوب می‌شود و مخاطب بسیار از این قسمت لذت برده است.  
 

وی در پایان از زحمات شبانه روزی برای خلق دکور، سختی های راه کارگردانی، انتخاب موسیقی، انتخاب متن بازیگر گفت: برای طراحی صحنه از استاد پوریان خواهش کردم ایده پردازی کنند و به زیبایی ایده این صحنه را دادند. مشکلات بسیاری در این راه داشتیم و استاد ریحانی همواره در کنار من بودند. امروز ما خوشحالیم که در این اجراها توانستیم مخاطبین عادی را از جامعه به سمت هنر تئاتر ترغیب کنیم که حضور بیابند و از تئاتر حمایت کنند
به گزارش نصر، در گفتگو با «فرزین ریحانی راد» مشاور کارگردان این نمایش، وی با اشاره به کار اولی بودن کارگردان گفت: این نمایش محصول کارگاه کارگردانی است و تمامی عوامل به غیر از آقای گل‌آور و خانم نعمتی هنرجویان موسسه سینما تئاتر تبریز هستند. 
 

وی افزود: کار هنرجویی هرگز بدون خطا نیست، ولی تجربه‌ای که برای کارگردان و عوامل رقم می‌خورد، بسیار برای قدم‌های بعدی مفید خواهد بود. تازه وارد‌های عرصه‌ی هنر باید محلی برای ارائه آثارشان داشته باشند تا بتوانند در کنار پیشکسوت‌ها و حرفه‌ای‌ها کسب تجربه کنند. این اتفاق را در آرامش از نوعی دیگر می‌بینیم و خوشبختانه استقبال خوب تماشاگران تبریزی، باعث ایجاد انگیزه بیشتر، در هنرمندان است. 
وی همچنین ضمن بیان استقبال عمومی مخاطبین از نمایش گفت: مخاطبان، تئاتر را حمایت می‌کنند و امیدوارم مسئله‌ی امکانات صحنه و ایجاد سالن‌های تئاتر جدید هم باعث رشد تئاتر گردد. بدیهی است هنرمندان و فارغ‌التحصیلان برای ارائه‌ی آثارشان نیاز به سالن با امکانات مناسب دارند.
«رضا گلآور» بازیگر پیشکسوت این نمایش از آشنایی خود با خانم پارسا می گوید: نزدیک هفت سال بود که در صحنه نبودم و عطش حضور در صحنه تئاتر، پس از مطالعه متن نمایشنامه و پیشنهاد بازی از جانب خانم پارسا، مرا به این صحنه کشاند. در این نمایش موضوع و شخصیت براون را خیلی دوست داشتم.
وی افزود: بعد از حضور در جلسات تمرین، این نمایش فراتر از یک کار کلاسی پیش رفت و حضور همیشگی استاد ریحانی در کنار بچه ها، نمایش را از مسیر حرفه ای پیش برد. تمرین یکم طول کشید و این به واسطه اجاره سالن بود که چند ماه بعد از بازبینی اتفاق افتاد ولی کار خیلی خوب و تجربه شیرینی بود. 
 

وی از تجربه کار با نسل جوان می گوید: من همیشه به جوانان اعتقاد داشتم. امروزه کمیت به واسطه موسسات  بیشتر شده و کیفیت هنرجویان پایین آمده است ولی با همه اینها کسانی که عاشق این حرفه اند، می توانند با مطالعه و تلاش، کیفیت هنر خود را بالا ببرند. نسل امروز به واسطه پیشرفت های تکنولوژی تنبل شده اند. باید در کنار بهره مندی از اینترنت، حتما کتاب بخوانند و نمایش های مختلف ببینند. 
گفتنی است تئاتر« آرامش از نوعی دیگر»  تا روز چهارشنبه ساعت ۱۹ در سالن قبه زرین تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود.
انتهای پیام/ 

پژوهشیار