سومین دوره نمایشگاه تبریز در مه برگزار شد؛

تاریخ و هنر در خانه ی مشروطه

1403/05/21 - 08:47 - کد خبر: 118394
نمایشگاه نقاشی

نصر: مشروطه بزرگ است و در بیان قدر و ارزش آن هر اقدامی صورت بگیرد، بسی ارزشمند است. در این راستا یکی از رویداد های خوبی که هنر و تاریخ را در خانه مشروطه ترکیب کرد، برگزاری نمایشگاه «تبریز در مه» در هفته اخیر بود.

به گزارش نصر،«یاشار ممقانی» گردآورنده آثار این نمایشگاه، متولد ۱۳۶۴ در تبریز با مدرک لیسانس مهندسی عمران، ۲۵سال است که به هنر نقاشی و مجسمه می پردازد. وی می گوید: بیشتر به صورت خود آموخته و با آزمون خطا و مطالعه از روی علاقه در این مسیر قرار گرفتم. مدت اندکی با اساتید بنام تبریز چون استاد صابر بقال اصغری و رحیم مقبلی و استاد یوسف نیا کار کرده و بسیار از آنها آموخته ام. 
وی در خصوص نمایشگاه نقاشی «تبریز در مه» که با پرتره چند تن از چهره های دوران مشروطه در ان شرکت کرده، می گوید: اولین بار ایده برگزاری این نمایشگاه را با ریاست خانه ی مشروطه، آقای شیرزاد مطرح کرده و با استقبال وی مواجه شدیم. به این ترتیب اغاز این نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ کلید خورد.
 

وی در بیان هدف این نمایشگاه که در یکی از اتاق های خانه تاریخی مشروطه برپا شده، اذعان داشت: هدف، معرفی اساطیر مشروطه تبریز و آذربایجان به مردم ایران آذربایجان و دنیا است! اگر رئیس میراث فرهنگی استان حمایت و مساعدت خود را با این گروه داشته باشند، در برنامه های آینده مان می خواهیم، چهارمین نمایشگاه نقاشی تبریز در مه را در تهران و در آینده نزدیک در کشورهای خارجی مثل ترکیه و آذربایجان برپا کنیم! 
« زهرا رجایی» متولد سال 82 از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه است که تنوع آثارش در بین ۱۵ قاب حاضر، بیشتر به چشم می‌آید. وی دانشجوی زبان ادبیات انگلیسی است و از زندگی هنری اش می گوید: بنده ۳ سال است که در عرصه هنر فعالیت می‌کنم. با هنر ویترای شروع کردم و در این مسیر، تکنیک ابرنگ و طراحی با مداد و پودر کنته را هم یاد گرفتم و همچنان در حال آموزش هستم. 
 

وی افزود:تا الان ۲ نمایشگاه انفرادی در حوزه ویترای و یک نمایشگاه گروهی ابرنگ با استاد خانم محسن زاده داشتم.
وظیفه خود می دانستم راجع به تاریخ ایران بخصوص تبریز بیشتر بدانم و از طریق استوری اقای ممقانی متوجه نمایشگاه مشروطه شدم و با علاقه به حضور در این نمایشگاه، تصمیم گرفتم چهره های معروف تاریخ تبریز را کار کنم. ستار خان، سید حسن تقی زاده با ابرنگ 
و زینب پاشا و میکس از تضاد مظفرالدین شاه قاجار و لیاخوف روس با هنر ویترای را خلق کردم. 
«ناهید غفاری»، هنرمند جوان دیگر این نمایشگاه می گوید: من تقریبا ۱۰ سال است که فعالیت هنری می کنم و این، دومین‌نمایشگاه گروهی است که شرکت کرده ام. سبک طراحی سیاه قلم و رنگ روغن و نقاشی کودکان، تدریس می کنم. 
 
وی نقاشی سیاه قلم از زینب پاشا کشیده است: چون تنها زنی بود که در جامعه بسته ایران، قدرتش رو نشان داد و به مردم کمک کرد، تصمیم گرفتم چهره او را نقاشی بکشم. 
«بتول ساعی» هنرمند سورئالیست که پیشتر در نمایشگاه پارادوکس در گالری آرتمیس، آثارش را به نمایش گذاشته بود، در اینجا با به تصویر کشیدن مبارزین راه آزادی در کنار سردار ملی در هاله ابهام سبک رئالیسم جادویی، در نمایشگاه تبریز در مه شرکت کرده است.
 

«غلام حسین شکر زنوزی» از دیگر هنرمندان این نمایشگاه است که اثر زیبای رنگ روغن از چهره سردار ملی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
«فائزه بنی نصرت»، خبرنگار نصر، اثر طراحی از چهره بزرگان تاریخ مشروطه چون ثقة الاسلام، حاج رسول صدقیانی، حسین خان باغبان، حاج مهدی کوزه کنانی، حاج علی دواچی، علی موسیو و سردار و سالار ملی در کنار ارگ تبریز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. این اثر در مجله «نصر آذربایجان» در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده بود. 
گفتنی است، این نمایشگاه تا روز شنبه ۲۰ مرداد در خانه تاریخی مشروطه بر پا خواهد بود. 
انتهای پیام/ 

پژوهشیار