رئیس هیات انجمن های ورزشی استان خبر داد:

آغاز فعالیت رسمی بک گامون (نرد تخته) در ایران

1403/05/17 - 15:03 - کد خبر: 118284
علی حسن پور

نصر: رئیس هیات انجمن های ورزشی استان از آغاز مسابقات بک گامون خبر داد.

به گزارش نصر، علی حسن پور رئیس هیات انجمن های ورزشی استان در گفتگو با نصر در خصوص تاسیس فدراسیون انجمن های ورزشی گفت: حدودا 17 سال قبل این فدراسیون در ایران پایه گذاری شد و در تمامی رشته های این انجمن مسابقات جهانی برگزار می شود و حتی چندین رشته از این فدراسیون از جمله موج سواری، راگبی، بیسبال و سافت بال در مسابقات المپیک وجود دارد و حتی امسال چند رشته بصورت آزمایشی امسال در المپیک پاریس برگزار شد.
وی با اشاره به تفاوت این فدراسیون با فدراسیون ورزش های همگانی خاطرنشان کرد: فدراسیون انجمن های ورزشی در بعد حرفه ای تمرکز کرده است اما هیات ورزش همگانی بیشتر به بعد همگانی توجه دارد. با حضور هاشمی به عنوان وزیر ورزش و جوانان و بنا به صلاحدید وی دو فدراسیون منحل شد و رشته‌های آبی به فدراسیون انجمن‌های ورزشی اضافه شد. زمانی که ما این مسئولیت را قبول کردیم، ۱۲ رشته ورزشی زیرمجموعه وجود داشت و الان به ۳۱ رشته رسیده است. مثلاً یکی از رشته‌های اضافه شده، ماهیگیری است که برای خود هیات مجزا داشت و می‌توانیم در این رشته در استان کار کنیم. ما بزرگترین مسابقات کشوری در سد خدا آفرین را برگزار کریدم و دنبال برگزاری مسابقات بین‌المللی در استان هستیم.
حسن پور همچنین در خصوص پرافتخار ترین رشته این هیات افزود: سپک تاکرا پرافتخار ترین رشته این هیات در استان است که دو ورزشکار استان از مراغه پایتخت سپک تاکرا ایران توانستند به همراه تیم ملی قهرمان جهان شوند. همچنین کشکسرای یکی از بهترین سایت های پروازی کشور را دارد که سال گذشته مسابقات پروازی در این منطقه برگزار و 184 متر رکورد طی مسافت در این منطقه شکسته شد.
وی راجع به رشته جذاب دارت هم عنوان کرد: مهیج‌ترین رشته ما شاید دارت باشد که بزرگترین خانه دارت در ایران را داریم که می‌توانیم مسابقات بزرگ را میزبانی کنیم. برای مثال ما میزبان مسابقات دارت کارگران کشور با ۴۸ تیم و ۳۸۹ ورزشکار بودیم که با خانواده‌هایشان بالغ بر ۵۰۰ نفر می‌شدند. در اصل میزبان هیات ورزش‌های کارگری استان بود که این میزبانی با همکاری هیات انجمن‌های ورزشی انجام شد.
رئیس هیات انجمن های ورزشی استان همچنین از ایجاد یک رشته ورزشی محبوب در ایران خبر داد و تصریح کرد: یکی از جذاب ترین رشته های این فدراسیون بک گامون است که از دیرباز بین ایرانیان محبوب بوده و بیشتر با عنوان نرد تخته شناخته می شود. متاسفانه برخی تابو ها در خصوص این رشته وجود دارد که باتوجه به جهانی بودن این رشته بایستی آنها شکسته شود ولی متاسفانه با وجود رسمی بودن این ورزش همچنان از برگزاری مسابقات آن ممانعت می شود و امیدوارم با برگزاری مسابقات این رشته در مکان های ورزشی و مناسب شاهد توسعه آن باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار