گزارش اختصاصی نصر/

انتخاب چهاردهم مرداد به عنوان “روز ملی تبریز” در هاله‌ای از ابهام

1403/05/15 - 12:49 - کد خبر: 118142
ستارخان

نصر: کدام روز از تقویم ملی کشورمان به نام تبریز ثبت شده است؟ روز تبریز چه زمانی است؟ شاید برای بسیاری از مردم ایران زمانی که نام تبریز مطرح می شود یاد و خاطره مجاهدان مشروطه زنده شود و برای بسیاری سالگرد صدور فرمان مشروطیت مصادف است با روز تبریز.

به گزارش نصر، بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی و حتی برخی سایت ها و کانال های پربازدید خبری دیروز را به عنوان روز ملی تبریز تبریک گفتند، این در حالی است که طی این سال ها و پس از بحث های فراوان هنوز عزمی جدی برای ثبت رسمی ۱۴ مرداد به نام روز ملی تبریز در تقویم رسمی کشورمان به وجود نیامده است.
نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچون هر سال سکوت پیشه کردند و از نهادهای متولی همچون اداره کل میراث فرهنگی استان هیچ حرکت مثمر ثمری دیده نشد.
در حالی که تبریز و انقلاب مشروطیت پیوندی ناگسستنی دارند و به نظر می‌رسد هم از لحاظ تاثیرگذاری و هم از لحاظ زمان تاریخی، هیچ روزی برازنده تر از سالروز صدور فرمان مشروطیت برای ثبت روز ملی تبریز در تقویم ملی کشورمان نیست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی چندی پیش از نامزد شدن سه روز برای ثبت روز ملی تبریز خبر داده بود!
محمدحسین بلاغی چهارم مرداد ماه سالروز اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی توسط شاه اسماعیل صفوی، 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت و 29 بهمن سالروز قیام خونین مردم تبریز علیه رژیم پهلوی در سال 1356 را به عنوان سه گزینه احتمالی ثبت در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تبریز عنوان کرده است، اما این درحالی است که پیش‌تر چهارم مرداد به عنوان روز ملی اردبیل در تقویم رسمی به ثبت رسیده و مطرح کردن آن برای تبریز عجیب است.

انقلاب مشروطیت نقطه‌ اوج تاریخ تبریز
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این‌باره می گوید: روزهای بسیار مهمی در تاریخ تبریز وجود دارد که می تواند به عنوان روز ملی تبریز ثبت شود، برای مثال چهاردهم مرداد یا روز انتخاب تبریز به عنوان پایتخت در دوره ایلخانی یکی از اتفاقات مهم در تاریخ تبریز است.
احد نژادابراهیم ادامه می دهد: روز ۲۹ بهمن به عنوان پیش زمینه ای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی هم روز بسیار مهمی در تاریخ تبریز است، اما می توان گفت انقلاب مشروطیت آغازگر فکر آزادی‌خواهی و انقلاب در مردم ایران به ویژه مردم تبریز بوده است.
این استاد دانشگاه دانشگاه هنر اسلامی تبریز، معتقد است با توجه به اینکه انقلاب مشروطه نقطه اوج تاریخ تبریز است و به نوعی می تواند همه این عناوین و حوادث را می تواند پوشش دهد، روز مناسب‌تری برای ثبت در تقویم رسمی به نام روز ملی تبریز می‌تواند باشد.

مشروطه و تبریز دو کلمه در هم تنیده
پژوهشگر تاریخ تبریز، نقش مردم تبریز در حکمرانی ایران را غیرقابل انکار دانسته و اظهار کرد: مردم تبریز در حکمرانی ایران نقش بسزایی داشته ‌اند و همواره در تاریخ ایران پیشرو و تاثیرگذار بوده‌اند.
کریم میمنت‌نژاد ادامه می‌دهد: به ویژه در دوران مشروطه پس از اینکه مجلس در ایران به فرمان محمدعلی شاه قاجار به توپ بسته می شود و در ایران زیرساخت‌های حکمرانی مردم از بین می‌رود، این مردم تبریز بودند که با خون، مال و جان خود با یک سازماندهی سیاسی اعتراضش را اعلام می‌کنند و علیرغم سختی‌هایی که مردم تبریز متحمل می‌شوند در برابر ۱۱ ماه محاصره دوام می‌آورند.
وی ادامه می‌دهد: قوای داخلی از یک طرف و حمایت روس ها از نظامیان داخلی و جنایت هایی که در حق مردم تبریز روا داشته اند از طرفی دیگر، مردم تبریز را از هر طرف تحت فشار قرار می‌دهد، اما این تبریز است که در مقابل این سختی‌ها دوام می‌آورد و اساس مشروطیت را برای کل ایران احیا می کند.
وی یادآور می‌شود: روز چهاردهم مرداد برای مردم تبریز روز بسیار ارزشمندی است و با توجه به نقش راهبردی که تبریز در رقم زدن این روز داشته، باید از آن بهره‌مند شود و چه تاریخی می‌تواند از این روز برای نام‌گذاری روز ملی تبریز مناسب‌تر باشد؟
این پژوهشگر تاریخ تبریز با اشاره به تاریخ های پیشنهادی برای ثبت روز تبریز می‌گوید: این اتفاق بسیار مهم  است که روزی به عنوان روز تبریز در تقویم ملی کشورمان ثبت شود، همان‌طور که اکثر شهرهای تاثیرگذار در تاریخ ایران روزی به نام خود در تقویم ملی کشورمان دارند، اما به نظر می‌رسد مطرح  کردن چهار مرداد به عنوان روز تبریز که می دانیم به عنوان روز اردبیل ثبت شده است، پیشنهادی عبث و بی فایده است.
میمنت‌نژاد ادامه می‌دهد: من از این‌رو سالگرد روز صدور فرمان مشروطیت به عنوان روز تبریز را مهم می‌دانم که این اتفاق توانسته مشروعیت سلطنت در کشورمان را به وکلای ملت مشروط بداند و مشروطه راهی شده برای اینکه ملت بتوانند در سرنوشت خود تاثیر بگذارند.
وی خاطرنشان می‌کند: همچنین بزرگترین تاریخ نگاران مشروطیت ایران نیز اهل تبریز هستند و ما در تاریخ مشروطیت شهیدی داریم که اصالتا آمریکایی است و مدفنش تبریز است. «هووارد باسکرویل» که در تبریز معلم بود، تحت تاثیر مجاهدان مشروطه قرار گرفته و به فوج عظیم مشروطه‌خواهان پیوسته است، ولی ما از این ظرفیت بین‌المللی نتوانستیم در راستای معرفی تاریخ و تمدن تبریز بهره ببریم.

***
رئیس دولت چهاردهم در حالی اکنون به عنوان رئیس جمهور کشورمان فعالیت می کند که پیش از این در پنج دوره متوالی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بوده است و انتظار می‌رود با انتخاب نماینده مردم تبریز به عنوان رییس‌جمهور، این مسئله مهم که هر ساله در سکوت خبری سپری می‌شود به صورت رسمی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به تقویم رسمی کشور اضافه شود تا در سال آینده شاهد گرامیداشت رسمی روز تبریز در برنامه‌ای رسمی و در حد و نام تبریز بزرگ باشیم.

گزارش از ندا فرشباف 
انتهای پیام/

پژوهشیار