در مراسم گرامیداشت سالروز صدور فرمان مشروطیت مطرح شد:

نمایش فاخر «ستارخان» روی بزرگترین صحنه تبریز می‌رود

1403/05/14 - 15:42 - کد خبر: 118051
ستارخان

نصر: مراسم گرامیداشت یکصد و هجدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت به همت مؤسسه فرهنگی هنری چکامه سرخ آذربایجان و آژانس خبری نصر عصر ۱۳ مرداد با حضور فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آذربایجان برگزار شد.

 به گزارش نصر، «سامی سردار ملی» از نوادگان ستارخان (سردار ملی) درباره اهمیت این روز گفت: ۱۴ مرداد در تاریخ ایران، روز مهمی است و انتظار داشتیم بزرگداشت این روز در آذربایجان، به همت ارگان های بزرگ دولتی رقم بخورد، اما امسال ظاهراً نهادهای دولتی اولویت‌های مهم‌تری داشتند.
وی ضمن تشکر از عوامل نصرنیوز و موسسه چکامه سرخ آذربایجان، تاکید کرد: ما مردم، خودمان باید دست به دست دهیم که یاد بزرگان مشروطه را گرامی بداریم. ما طبق آموخته هایمان همواره تاریخ دوران قاجار را تلخ می شماریم، ولی مشروطه مولود همین دوران است.

انقلاب مشروطه هم‌چنان در جریان است 
«رحیم رئیس نیا» تاریخ نگار و نویسنده، شخصیت ستارخان را در تاریخ منحصر به فرد خواند و افزود: او از دل مردم به پا خواست و در مسیری که یک طرفش به دیکتاتوری رضا خان منتهی می شد، در خدمت انجمن های مردمی و با قابلیت های خود به مبارزه علیه دیکتاتوری پرداخت. 
وی استقبال بی نظیر مردم تهران از سالار ملی و سردار ملی را یادآور شد: هرچه در شان ستارخان و باقر خان بگوییم، کم گفته ایم. معتقدم انقلاب مشروطه همچنان در جریان است و قانون خواهی و مشروطه خواهی ملت ایران همچنان پا برجاست. قانون خواهی مشروطه می تواند همچون معلمی باشد که تکالیف امروزمان را به واسطه آن به درستی پیش ببریم.
 
نمایش «ستارخان» در تبریز روی صحنه می‌رود 
در ادامه مراسم «امیر  کریمزاد شریفی»، مدیرمسئول آژانس خبری تحلیلی نصر، هنر را یک پای بیان تاریخ عنوان کرد و گفت: معتقدم یک وجه تاریخ هنر است، امروز علاوه بر روز گرامیداشت سالروز صدور فرمان مشروطه، کلید خوردن یکی از نمایش های فاخر تئاتر در تبریز را هم نوید می دهیم. 
وی با اشاره به اثر زیبای نمایشی «لیلی و مجنون» افزود: پروژه «ستارخان» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی که بسیاری از آثار فاخر به همت او در تبریز رقم خورده است، در مهر و آبان ماه امسال در سالن بزرگ خاوران با ۱۲۰۰ نفر تماشاچی در تبریز به روی صحنه خواهد رفت. اجرای این اثر نمایشی با ۳۰۰ نفر عوامل اجرایی و هنری، اتفاق هنری بزرگی در این شهر است و با کمک همکاران رسانه ای باید بستر مناسب را برای موفقیت این اثر فاخر نمایشی فراهم کنیم.

مشروطه‌خواهان به دنبال توسعه بودند 
در پایان این مراسم، «اکبر تقی زاده» از چهار رویداد که به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت در تبریز برپا شده خبر داد و آن را مایه امیدواری خواند و گفت: ۱۴ مرداد و ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت در تاریخ ایران بسیار ارزشمند اند که با این چنین اقداماتی، امید گشایش و توسعه به ملت داده می شود. 
وی ادامه داد: ما در طول تاریخ با مشروطیت و همه تحولات سیاسی و اجتماعی دنبال توسعه بودیم. توسعه پایدار، امروز گوهر نایابی است که در طول تاریخ برای نیل به آن تلاش کرده‌ایم و با همه اقداماتی که شده، معتقدم به جایی که باید، هنوز نرسیدیم. 
تقی زاده اضافه کرد: دستیابی به اهداف مشروطیت و نیل به توسعه پایدار نیاز به آسیب شناسی و تغییر رویه دارد.
وی با اشاره به روی کار آمدن رییس‌جمهوری جدید که از خطه آذربایجان برخاسته، گفت: سال های پیش رو فرصت مغتنمی هستند و ما که از بسیاری شاخص های توسعه و پیشرفت، عقب مانده ایم، می توانیم در این دوران با اقدامات موثر، در مسیر توسعه آذربایجان چنان پیش رویم که غیر قابل بازگشت باشد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار