نمایشگاه انفرادی آثار تصویرسازی در گالری استاد یاسمی برگزار شد:
آثار تصویرسازی فراتر از داستان ها
1403/05/09 - 10:05 - کد خبر: 117616
نصر: هنرمند جوان تبریزی می گوید: اقتضای اثر تصویر سازی این است که بر داستان سوار باشد ولی من سعی کردم فرا تر از مفهوم داستان نقاشی کنم تا مخاطب با تفکر درونی خود، از آثار برداشت شخصی هم داشته باشد.
به گزارش نصر، «پریا اکبرپوران» هنرمند ۳۳ ساله تبریزی، مسیر هنری اش را از عشق به نقاشی در کودکی به مسیر آکادمیک تحصیل در کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد تصویر سازی ختم کرده و امروز اولین نمایشگاه انفرادی آثارش را در پروژه ای که چند سال به آن پرداخته، با عنوان «دنیای شگفت انگیز من» در گالری استاد یاسمی برگزار می کند. پروژه ای که امروز با آثار مفهومی، دنیای سیاه و سفید هنرمند که شگفتی دنیای درونی اش را با رنگ های سرد و گرم به دغدغه هایش تزریق و پشت قاب منتقل کرده، به نمایش در آمده است.
وی در خصوص خلق آثارش می گوید: ایده این پروژه از سال های ارشد شکل گرفت و از سال ۹۴ به این آثار پرداختم. سبک کارهای من سوررئال و رئالیسم جادویی است که در آنها، تفکر من در خصوص فلسفه زندگی و مفهوم زیستن و دغدغه هایمان به تصویر کشیده شده است. چند قطعه از آثار من برای این نمایشگاه تکمیل نشدند.
«کارهایم بین تصویر سازی و نقاشی است و فراتر از داستان می توانند پیش بروند.»
وی ضمن اشاره به اینکه ممکن است برخی مخاطبین با چنین سبکی نتوانند ارتباط بگیرند، از داستانک هایی گفت که پهلوی آثار تصویر سازی، مفهوم را تشریح می کنند:
در اینجا مفهوم هر تصویر را در داستان کوتاهی نوشته ام تا حس درونیم را نسبت به نقاشی ام ارائه دهم. متن هایی که نوشتم به گونه ای است که مخاطب با مطالعه آن پیش زمینه ای از آنچه خواستم به تصویر بکشم، دریافت می کند. اما این داستان ها محدود کننده خلاقیت ذهن مخاطب نبوده و بیننده، ذهنیت خود را هم در برداشتش از آثار دخیل می کند.
اکبرپوران از متریال این آثار گفت: مداد و راپید، لوازم ساده برای خلق این تصاویر است که البته پروسه پیچیده ای را طی کرده اند. در برخی آثار، بافت تکسچر با کاغذ و مقوا ترکیب شده. همچنین برخی آثار در چند مرحله از چاپ و نقاشی گذر کرده اند که تک رنگ بودنشان، پروسه طولانی ترسیمشان را نشان نمی دهد.
به گزارش نصر، یکی از تصویر سازی هایی که بسیار برایم جذاب بود، درکنار تمام آثار سورئال خلاقانه این هنرمند، خلق اثری با چهره «انوشه انصاری» اولین زن گردشگر فضایی ایرانی بود که با فرم بدن دیسک وار و گرامافونی متصل به تنه اش، در فضای پر از ستاره لبخند میزد. اکبرپوران در توصیف اثر و ایده پردازی اش گفت: فراخوانی بود در مورد چهره های برتر ایران که زنان تاریخ ساز کشور هم جز موارد فراخوان بود. انوشه انصاری، بانوی موفقی است که علاقه خاصی به وی دارم. ابتدا چهره اش را که طراحی کردم، ایده حضور وی در فضا با گرامافونی در حال خواندن به ذهنم رسید؛ گرامافونی که این زن، نت خود را در کائنات با آن می نوازد.
تاثیر دانشگاه در رشد خلاقیت هنرمند
وی در این خصوص اذعان داشت: باید اعتراف کنم دوره کارشناسی زیاد موثر نبود ولی کارشناسی ارشد در سبک تفکرم بسیار تاثیر گذار بود چراکه تحصیل در دانشگاه تهران با حضور دانشجویانی از قومیت های مختلف که طرز فکر های مختلفی داشتند، قطعا برای تجربه انواع تفکر ها و دیدگاه ها موثر است ولی در کا سبک نقاشی های من در تجربه زیسته ام و حس و حال لحظه ها و روزهای زندگی ام ریشه دارد.
فضای هنری تبریز از دیدگاه یک تصویر ساز
«به نظرم قبل از کرونا برگزاری نمایشگاه ها خیلی بهتر و با کیفیت تر بود. خاصه در تصویر سازی به نظرم کیفیت آثار هنرمندان افت کرده است. خود من و دوستانم قبلا اکیپی داشتیم که خیلی فعال تر بودند ولی امروز با گذر زمان و تغییر شرایط زندگی، از هم پاشیده شده و شاهدیم که از بعد مالی بیشتر به هنر نگاه می شود تا از روی ذوق و علاقه...»
پریا اکبرپوران که خود سابقه تدریس در دانشگاه را دارد و هرساله با هنرجویان جدید در رشته تصویرسازی مواجه است، اشتیاق یادگیری و علاقه به تحصیل را چراغی کم فروغ در خانه قلب هنرجویان می خواند: شاخه تصویر سازی با اشتیاق و ذوق به یادگیری می تواند بسیار هیجان انگیز پیش برود ولی حس، علاقه و پشتکار لازم برای لمس این هیجان در هنرجویان امروز نیست که در حیطه های هنری، پرورش این علاقه و ذوق یادگیری بسیار مهم است.
وی افزود: البته از طرفی، این می تواند اتفاق مثبتی قلمداد شود از این حیث که فضا برای علاقه مندان واقعی، باز تر می شود و سیاهی لشکر این حوزه حذف می شوند.
عکس
وی در کلام پایانی گفت:امیدوارم هنر تبریز همقدم با علاقه جوانان پیش برود و آن چنان که شایسته است پیشرفت کند.
گفتنی است، این نمایشگاه تا پنجشنبه ۱۱مرداد ماه در محل خانه فرهنگ، گالری استاد یاسمی ساعت۱۷ الی ۲۱ برپا خواهد بود.
انتهای پیام/