نمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای نیکدل/ 

رکود بخش هنر در تبریز/ رکود در فرهنگ و هنر تبعات بسیار زیان‌باری خواهد داشت

1403/05/06 - 11:07 - کد خبر: 117359
نقاشی

نصر: «امیر رضا مدبری» با تجربه نزدیک ۴۰ سال خلق اثر در ساحت نقاشی، آثار چشم نواز خود را در خانه نیکدل به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه، دلبری خم و شکن فرش، خاصیت منحصر به فرد این نقاشی ها را در مقایسه جدی با تابلو فرش های تبریز قرار می دهد. 

به گزارش نصر، «امیررضا مدبری» هنرمندی است که از ده سالگی، ذوق هنر را در قلب خود یافته و این اشتیاق را به قلمو و رنگ منتقل کرده و نزدیک ۱۵ سال قلم نواخته و تلاش کرده تا به رضایتی از خود در ساحت هنر دست پیدا کند. او استادی است که سابقه ۲۵ سال تدریس را در رزومه هنری خود دارد و چندین نمایشگاه خارجی و داخلی برگزار کرده و امروز در آموزشگاه «کیمیا» در چهارراه لاله، با تعلیم هنرجویانش، ذکات علم و هنرش را می پردازد.
 

با ورود به این نمایشگاه، اولین چیزی که از نقاشی ها دریافت می شود، جذابیت کمپوزوسیون و یا چیدمان موضوعات داخل قاب ها است که چشم ها را به کنجکاوی در موضوعات فرا می خواند. مدبری در این خصوص می گوید: این آثار روی متریال هایی چون جیر و کتان روس و یا بوم روسی با رنگ روغن کار شده اند و تماما 
سوژه های اورجینالی هستند که برای نقاشی شدن، مدتی تحقیق و تلاش برای روایت شدنشان اتفاق افتاده است. 
وی افزود: بافت های سنتی صنعت فرش تبریز‌، بافت معماری حمام نوبر، کلکسیون وسایل شخصی استاد شهریار که می تواند به اثر ملی تبدیل شود، نمونه آثار به نمایش گذاشته شده اند. 
 

این اثر، یکی از دیدنی های مکاشفه برانگیز بود که وی تشریح کرد در این نقاشی، اولین سماور روسی در ایران را ترسیم کرده که در موزه چای گیلان اتود زده است. اولین ست چینی قاجاری، ظرف گلاب خوری و شیرینی تبریزی روی گلیم سنتی تبریز از دیگر موارد زیبایی بخش این تابلو بودند. همچنین در آثاری به یخدان هایی که ریشه در صنعت صندوقچه سازی اذربایجان دارند، اشاره کرد و همه این ها تحقیقات تاریخی صورت گرفته برای خلق یک اثر هنری را نشان می دهند که مدبری من باب این مهم می گوید: سعی می کنیم آثار هنریمان مستند گونه باشد و حال و هوای هنرمند را نشان دهد. 
 

وی می گوید: معتقدم نقاشی، زبان بین المللی ارتباط انسان هاست  و من اگر دوباره خلق می شدم، دوباره نقاش می شدم‌. انسان نخستین با نقاشی رابطه برقرار کرده است و امروز هم موضوعات و دغدغه های جهانی با سبک های مختلف به زبان هنر بیان می شوند. نقاشی، مظلومیت انسان ها را نشان می دهد و ظلم را به تصویر می کشد. این نقاشی است که در بیان تاریخ و بیان مذهب ها به زیبایی ورود میابد و مثلا عظمت عاشورا را چنان بیان می کند که از بسیاری کتاب ها تاثیر گذار تر است. 
 
 
وی می افزاید: امروز فضای مجازی، قوه دیدار را برتر کرده و نقاشی با نگاه کردن است که معنی میابد. پس اثار هنری، باید روح هنرمند را در خود داشته باشند تا بتواند با مخاطبینش ارتباط بگیرد. متاسفانه امروزه، نوجوانانی که اشتیاق پول دارند، به بعد هنری اثر فکر نمی کنند. ارزش دیداری و مادی در سبک هایپر رئال شاید باشد ولی هرگز حس و حال و  هویت هنرمند را در اصالت اثر هنری نشان نمی دهد. 
وی همچنین در خصوص هنر مدرن به نکته مهمی اشاره کرد: هنر مدرن امروز زمانی زیبایی اش معنی میابد که هنرمند، انواع سبک ها و تکنیک ها را با سواد هنری اموخته باشد و بعد دست به خلق اثر مدرن بزند که نشانگر این است که وی حرفی برای گفتن دارد. وگرنه رنگ پاشی روی بوم هیچ معنی ندارد.
 

مدبری از فضای هنری تبریز گفت: از بابت هنر پرور بودن، تبریز همواره برتر است. آذربایجان و شرایط اقلیمی آن هنر پرور است ولی از نظر فرهنگ استقبال مردم تبریز، متاسفانه عقب مانده ایم. استقبال خرید در آذربایجان خیلی قلیل است و بازتاب خرید نداریم. 
وی افزود: فرهنگ‌سازی به واسطه رسانه هایی چون تلویزیون پیشرفت می کند. همچنین برگزاری نمایشگاه های با هویت که فارغ از بیمه هنرمندان، ارزش هنری اثر مطرح باشد، می تواند در فرهنگ سازی این موضوع موثر باشد. 
 
وی در پایان، این دوران را زمانه ای خواند که به واسطه گرانی وسایل هنری، بسیاری از جوانان توان هنر آموزی و ورود به این عرصه و کشف و ارتقای استعداشان را ندارند: در چنین زمانه ای، ما در جامعه مذهبی خود می توانیم نهضتی هنری راه بیندازیم. متریال هنری نذر کنیم و در راه عاشورا فراخوان نقاشی به راه بیندازیم. آموزش رایگان دهیم و فضای فروش آثار هنرمندان را فراهم کنیم. اینگونه اقدامات برای جامعه ما لازم و ضروری هستند. 
انتهای پیام/ 

پژوهشیار