هشت رقم گندم و جو در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم رونمایی شد

1403/04/20 - 17:50 - کد خبر: 116354
گندم

نصر: هشت رقم گندم و جو با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور رونمایی شد.

به گزارش نصر، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور روز چهارشنبه در گفت‌و‍گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امروز پنج رقم جدید گندم نان زمستانه به نام‌های همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس برای کاشت در دیم‌زارهای مناطق سرد و معتدل دیم کشور رونمایی شد.
 

ارقام همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس در برابر بیماری زنگ زرد مقاوم هستند
«مظفر روستایی» افزود: از ویژگی‌های بارز ارقام جدید می‌توان به پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر در برابر تنش‌های محیطی، خصوصیات نانوایی مناسب، زودرسی، تحمل به بیماری‌ها اشاره کرد.
به گفته وی با معرفی این پنج رقم تعداد ارقام گندم نان این موسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۳۸ رقم افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود با توجه‌ به پتانسیل ارقام جدید، مقدار تولید گندم در کشور افزایش یابد.
«روستایی» اعلام کرد: رقم همتا علاوه بر شرایط دیم، قابلیت کشت در مناطق پربارش و شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارد و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری باشد، با کاشت این رقم امکان تولید بیشتر برای بهره‌برداران فراهم می‌شود.
به گفته وی بذر این ارقام در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و کردستان کشت، و پتانسیل تولید قابل توجه از این ارقام گزارش شده است.
وی همچنین به رونمایی از یک رقم گندم دوروم با عنوان «آروین» هم اشاره و بیان کرد: این رقم برای کشت در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر مناسب بوده و برای تولید ماکارونی و پاستا مناسب است؛ این رقم در برابر بیماری زنگ زرد نیز مقاومت بالایی دارد.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: در بخش غلات با معرفی ۲ رقم جدید جو دیم به نام‌های برزین و رستا تعداد ارقام معرفی شده در جو به ۲۰ رقم رسید.
«روستایی» افزود: ارقام جدید با ویژگی‌های عملکرد مناسب، ارتفاع بوته مناسب و مقاومت نسـبت به ورس و خوابیدگی بوته، مناسب برای کشت در اقلیم گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور هستند.
وی راندمان تولید بیشتر در واحد سطح و امکان کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را از دیگر ویژگی‌های مهم زراعی این ارقام مطرح و خاطرنشان کرد: بذور پایه و هسته‌های اولیه این ارقام در ایستگاه‌های گچساران، مغان و مناطق شمال استان آذربایجان‌شرقی تولید شد و در آینده نزدیک در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.
 

بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه استقرار دارد
ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.
انتهای پیام/

پژوهشیار