شهردار تبریز در جلسه شورای شهر:

بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در تبریز وجود دارد

1403/03/13 - 17:08 - کد خبر: 114192
شورای اسلامی تبریز

نصر: صد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای ششم صبح امروز با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت رحلت امام خمینی (ره) اظهار کرد: کمیتهٔ امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین، و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ایجاد نهادهای عظیم دیگر از اقدامات امام راحل بوده است.
روح الله دهقان نژاد ادامه داد: ایشان بر ساده زیستی مسئولین و پرهیز آنان از اشرافی گری تاکید داشتند. عمل به سیره‌ی امام خمینی(ره) وظیفه‌ی هر ایرانی است.
وی افزود: شهدای خدمت بهترین مثال برای عمل به این سیره هستند، کسانی که از این سیره الگو گرفتند به فیض شهادت نائل شدند. بهترین یادگار امام راحل، انتخابات است که هفت تیرماه نیز شاهد انتخابات بزرگ ریاست جمهوری کشور عزیزمان ایران خواهیم بود.

لزوم تعیین تکلیف بحث سیگنالینگ خط یک متروی تبریز 
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ضمن انتقاد از مسکوت ماندن موضوع سیگنالینگ، بر لزوم تعیین تکلیف این موضوع در اسرع وقت تأکید کرد.
  روح الله رشیدی اظهار کرد: بحث سیگنالینگ موضوع مهمی بوده که به یک بحث مهم چالشی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در دومین ماه سال جاری قراردادی در این خصوص امضا شده بود که اکنون در شرف فسخ است، متأسفانه در خصوص اجرا یا فسخ این قراردارد توضیحی به ما نرسیده است.
وی بیان کرد: این موضوع مهم ارزش ریالی و فنی بالایی دارد و باید گزارشی در خصوص کیفیت تعیین تکلیف این موضوع برای حفظ ایمنی مردم ارائه شود.

لزوم رسیدگی به وضعیت دفن زباله‌های خطرناک بیمارستانی در ۵ کیلومتری شهرک صیاد شیرازی
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت پیشگیری از یک معضل زیست محیطی در محدوده شهر تبریز تاکید کرد.
 فریدون بابایی اقدم طی تذکری اظهار کرد: چند ماه گذشته گزارشی مبنی بر دفن زباله‌های خطرناک بیمارستانی در پنج کیلومتری شهرک صیاد شیرازی علنی شده بود.
وی ادامه داد: یک شرکت زباله‌های بیمارستانی را در پنج کیلومتری شهرک صیاد شیرازی حتی از استان‌های دیگر هم آورده و دفن می‌کند.
وی افزود: طبق پیگیری‌ها دریافتیم که این محل به منظور راه اندازی و ایجاد کارخانه جهت به کارگیری اهالی روستا خریداری شده ولی در آن محل زباله‌های بیمارستانی حتی از شهرستان‌ها نیز به این محدوده ارسال می‌شود تا در چاه‌های بسیار عمیقی که در آن محل تعبیه شده دفن شود.
بابایی اقدم بیان کرد: این موضوع را سه بار در صحن علنی شورا بیان کرده‌ام اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای حل این موضوع انجام نگرفته است.
وی عنوان کرد: لازم است مجموعه مدیریت استانی نسبت به این معضل رسیدگی کند تا با دعوت آقای اشتری مدیر اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی پیگیری‌ها انجام شده و از بروز مشکلات بیش از اندازه و فاجعه زیست محیطی پیشگیری شود.

لزوم ساماندهی کارکنان و مربیان در شهرداری تبریز
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز بر لزوم ساماندهی کارکنان و مربیان شهرداری تبریز تاکید کرد.
یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در صد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز؛ در تذکری اظهار کرد: روز چهارشنبه جلسه‌ای در خصوص حل مسئله‌ی نیروی انسانی برگزار شد.
وی ادامه داد: تمامی اعضای شورای شهر با موضوع تبدیل وضعیت کارکنان و مربیان موافق بودند و از تمامی دوستان خواهشمندم تا برای ساماندهی این موضوع عنایت ویژه داشته باشند.
وی تاکید کرد: شکایتی از طرف کشاورزان منطقه حکم آباد مطرح شده مبنی بر اینکه هفته بازار جمعه‌ها به آن‌ها آسیب می‌رساند و متن شکایت در این خصوص بود که این بازار به مکان دیگری انتقال داده شود.
وی با بیان اینکه نصب ساعت اذان‌گو در محلات و مساجد شهر از خواسته‌های شهید آل هاشم بود، گفت: در ماه مبارک رمضان شهید آل هاشم در مراسمی با تاکید براین موضوع بیان کردند تا برای تمام مساجد شهر ساعت اذان گو تهیه شده و صدای اذان در تمامی محلات پخش شود.

بحث تنش آبی سال گذشته موجب افزایش قدرت مانوری تبریز در مواجهه با بحران‌های آبی شده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در تشریح گزارشی از عملکرد شرکت آب و فاضلاب در ایجاد شبکه‌ی فاضلاب و اصلاح شبکه‌ی آب، بیان کرد: بحث تنش آبی سال گذشته موجب افزایش قدرت مانور تبریز در مواجهه با بحران‌های آبی شده است.
وی ادامه داد: شرکت آبفای استان پس از تنش‌ سال گذشته به گونه‌ای برنامه ریزی کرده است که اگر یکی از خط‌های آب‌رسان تبریز قطع شود خط دیگر فعال شود، بدون اینکه در تبریز قطعی آب صورت گیرد.
وی ادامه داد: مردم نگران موضوع آب نباشند اما از مصرف بی‌رویه آن نیز پرهیز کنند تا تابستان سال جاری نسبت به سال‌های گذشته آرام تر سپری شود.
خانی بیان کرد: وزیر نیرو در متنی با تشکر از همکاران شرکت آب و فاضلاب استان گفته بود، علی‌رغم تمام گلایه‌ها همکاران شرکت آب و فاضلاب تبریز کاری کردند کارستان و کار غیرممکن را ممکن کرده با وجود قطعی آب توانستند شهر را مدیریت کنند و کار چهار ساله را در سه ماه انجام دهند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع تنش آبی در تبریز، اظهار کرد: ۱۷ پمپ قوی در تبریز در قالب ۶ ایستگاه در داخل شهر و پمپاژ به طور زیرساختی ایجاد شد که در واقع برای آینده نیز مفید است و به نوعی پدافند غیرعامل هم محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: مصرف آب در روستاهای استان بیشتر از شهر تبریز است، از این رو مجبور به تفکیک روستاها از شهر تبریز هستیم.
وی افزود: برای حل این مسئله‌ی آبرسانی به روستاها نیز تدبیر شده است.
وی تاکید کرد: تنها راه چاره برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در تبریز مدیریت تا زمان آماده‌سازی ارس است. تا زمان اجرای برنامه‌های بلند مدت رفع چالش کم آبی تبریز باید مشکلات را با برنامه‌های کوتاه مدت حل کنیم.
وی عنوان کرد: سال جاری تنش آبی در استان کمتر خواهد بود البته چون ذخایر منابع زیرزمینی و سدها در سال های گذشته آسیب دیده با این بارش های خوب سال جاری یعنی با یکسال بارندگی کمبود بارش های سال های گذشته جبران نمی شود.
خانی خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله آب تبریز، پروژه انتقال آب ارس است که پیشرفت آن در سال‌های گذشته کافی نبوده و امیدواریم با تامین بودجه قابل قبول و عقد قرارداد نهایی این پروژه بتوانیم به طور کلی مشکل انتقال آب ارس به تبریز را در کمترین زمان ممکن حل کنیم.
وی تاکید کرد: سال گذشته با چالش جدی خشکسالی در سطح کشور و استان مواجه بودیم و سد نهند( یکی از منابع تامین آب تبریز) بعد از ۲۷ سال به طور کامل خشک و از مدار خارج شد.
خانی ادامه داد: به دلیل بافت خاک تبریز نگرانی از جهت فرونشست زمین نداریم، در خصوص سد نهند شبکه‌ی آب این سد نسبت به دیگر شبکه‌ها خوب است ولی هر سال ۵۰ درصد از شبکه‌ی آب عقب هستیم.
وی افزود: در عالی‌ترین کیفیت آب به مناطق تبریز داده می‌شود و بحث شوری آب در تبریز منتفی است و استفاده از دستگاه تصفیه کن به هیچ گونه به مردم پیشنهاد داده نمی‌شود آب به دست آمده از دستگاه تصفیه کن مضر است.
کنتور حجمی نیز به مدت پنج سال است که به طور کلی ممنوع شده است، منابع داخلی آب و فاضلاب جوابگوی اصلاح شبکه‌ی آب نیست و باید بودجه‌ی دولتی برای آب و فاضلاب استان داده شود و ما تنها شرکتی هستیم که نیمی از آن برای شهرداری تبریز است.
وی در خصوص قطعی آب در تابستان پیش رو نیز گفت: قطعی با برنامه در سال جدید در استان نداریم.
وی در خصوص آخرین وضعیت شبکه فاضلاب استان نیز گفت: ۹۱ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان کار شده است. 

بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در تبریز وجود دارد
شهردار تبریز با بیان اینکه مدیریت روان‌آب‌ها می تواند، کمبود احتمالی آب را حل کند، گفت:بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب روان آب در تبریز وجود دارد که با مدیریت آن می‌توان، کمبود احتمالی آب شرب را تامین کرد.
یعقوب هوشیار نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت صرفه جویی و کنترل مصرف آب برای گذر از پیک سالانه کم‌ آبی اظهار کرد: شورا و شهرداری تبریز تاکید ویژه بر موضوع صرفه جویی منابع آبی دارند به طوری که فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف آب یکی از مقولات است که با پیگیری روابط عمومی‌ها می‌تواند، اثرگذار باشد.
وی با قدردانی از عملکرد شرکت آب‌ و فاضلاب آذربایجان‌ شرقی به سبب مدیریت جهادی، موضوع کم‌آبی سال گذشته خاطرنشان کرد: فرسودگی شبکه معضل اصلی تبریز در حوزه آب است به طوری که این مسئله در قطعی‌های سال گذشته نیز نمایان شد و رفع این معضل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و انجام مطالعاتی در خصوص عمر شبکه آبرسانی و نوسازی خطوط آبی است.
شهردار تبریز با اشاره به اینکه تملک املاک واقع در مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب موسوم به طرح "نجات تبریز" رو به اتمام است، یادآور شد: تامین زیرساخت های مورد نیاز همچون آب و فاضلاب و پرداخت مطالبات شهرداری از موضوعات حائز اهمیت در پروژه‌ها است.
هوشیار با بیان اینکه کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز کمیته‌ای شامل آب و فاضلاب، شهرداری و منابع طبیعی‌وآبخیزداری برای مدیریت روان آبها تشکیل دهد، ادامه داد: مدیریت روان‌آبهای شهر می‌تواند، کمبود احتمالی آب شرب را حل کند به طوری که بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب روان آب در تبریز وجود دارد.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی حفر ۳۰۰ چاه جذب در بودجه سال گذشته و امسال یکی از اقدامات شهرداری در حوزه مدیریت روان‌آبهای تبریز است که در دستور کار مناطق قرار دارد.
یعقوب هوشیار با بیان اینکه یک و نیم میلیارد متر مکعب، ذخایر زمینی آب کاهش یافته است، ابراز امیدواری کرد:برای مدیریت بهتر روان آبهای تبریز نیازمند تشکیل کمیته مشترک شامل نهادهای مربوط در این امر هستیم به طوری که با هماهنگی نهادها، مدیریت ۱۵ درصدی روان آبهای شهر امکان پذیر است چرا که عدم مدیریت آبهای سطحی در دراز مدت مشکلاتی همچون فرونشست خاک، برای تبریز ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به نامه سال گذشته وزارت کشور مبنی بر اجرای طرح پایلوت ادغام شهرداری تبریز و شرکت آب و فاضلاب، یادآور شد:ادغام دو مجموعه نیازمند مطالعه شورای اسلامی شهر است و لازم است مرکز پژوهش‌های شورا معایب و مزایای این طرح را بررسی کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار