خبر/

هشدار بارش تگرگ در آذربایجان شرقی

1403/03/10 - 12:41 - کد خبر: 114024
تگرگ

نصر: رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده، نسبت به بارش تگرگ در نواحی مستعد استان و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش نصر، «محمد امیدفر»، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، ناپایداری جوی در چهار روز آینده به ویژه نیمه شمالی استان ادامه می یابد و در این بازه زمانی گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد گاهی به نسبت شدید و احتمال گرد و خاک در استان می شود.
وی با بیان اینکه ناپایداری جوی در این نواحی همراه با غرش آذرخش و بروز پدیده مه همراه است، اظهار کرد: در نواحی مستعد بارش تگرگ دور از انتظار نیست بنابراین کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کرده و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بروز خسارت به محصولات کشاورزی انجام دهند.
رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه بارشی، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و برخورد آذرخش وجود دارد بنابراین مردم از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها، انجام فعالیت های کوهنوردی و رفتن به ارتفاعات و پناه گرفتن زیر درختان در فضای باز خودداری کنند.
امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی از لحاظ شرایط دمایی، پیش بینی می شود دمای استان به تدریج به صورت نسبی افزایش یابد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار