اقدامات فرهنگی در موزه صدا/

آشتی کودکان و جوانان با فضای موزه ها هدف ماست

1403/03/10 - 08:47 - کد خبر: 113996
حسین ساجدی

نصر: بس که موزه ها فقط فضایی آرشیوی برای آثار تاریخی  تصویر شده اند که جوانان و کودکان انگیزه ای برای حضور یافتن در این جور مکان ها مگر به اجبار نمیابند. اقدامات فرهنگی موزه صدا، جذابیتی تازه به فضای آرشیوی این مجموعه بخشیده است. 

به گزارش نصر، در روزهای پایانی اردیبهشت به موزه صدا رفتیم تا از نمایشگاه هنری «کودک و موزه» دیدن کنیم و موزه صدا با حیاط دلربای بهاری اش میزبان بازدید کنندگان بود.
نمایشگاه «کودک و موزه» به مناسبت هفته میراث فرهنگی در این موزه برپا بود که به صورت مجموعه ای از نقاشی ها، مجسمه ها و آثار هنری در زمینه طبیعت و حیوانات، رنگ و لعاب جذابی برای فضای رنگی ذهن کودکان داشت و «حسین ساجدی» گردآورنده این مجموعه و مدیر موزه صدا، جذابیت بصری این مجموعه را با توجه به استقبال و هیجان  دانش آموزان، بسیار مورد پسند این قشر قلمداد می کند. 
در این نمایشگاه، آثار نقاشی با تکنیک های مختلف در موضوعات طبیعت و حیوانات از مجموعه آثار ریحانه علیزاده، هنرمند نقاش برگزیده شده بودند. کشتی چوبی بزرگی با مجسمه های انواع حیوانات، تداعی گر کشتی نوح بود که با استفاده از نور و چیدمان مجسمه های چینی، جذابیت شیرینی برای بازدید کنجکاوانه کودکان فراهم می کرد.
 

حسین ساجدی به عنوان مجموعه دار این نمایشگاه می گوید: در اینجا علاوه بر مجسمه های ظریف ساخت کره که بنده جمع آوری کرده ام، مجسمه های چوبی، مجسمه های سنگی و گلی دوره های معاصر، مجسمه های برنزی، مجسمه هایی ساخته شده از شاخ حیوانات و انواع عکس ها و آلات موسیقی که حیواناتی با  حرکات نرم بر روی آنها کنده کاری شده اند، به نمایش گذاشته شده اند.
وی هدف برگزاری چنین نمایشگاهی در محیط قدیمی خانه موزه، تقویت ارتباط کودکان با موزه ها و انتقال تجارب به نسل حاضر و معرفی موزه به عنوان مکانی برای اشتراکات فرهنگی خواند و گفت: معتقدم چنان که باید به کودکان به عنوان آینده سازان این سرزمین بها داده شود، این اتفاق نمی افتد. ما‌ موزه ای که مختص کودکان باشد و با لحاظ جذابیت های بصری در آثار، بهداشت فرهنگی کودکان را تقویت کنیم، نداریم. والی های فرهنگی در این زمینه کم کار اند. 
 

گفتنی است در این موزه علاوه بر این نمایشگاه، جلسات نقاشی پرتره و ورکشاپ های آموزشی هم برپا می شود که به گفته مدیر موزه، این اقدامات در جهت تغییر کاربری موزه و ارتقای سطح آن و فرهنگ سازی درست انجام می گیرند.
به طور کلی در این مجموعه، سالنی برای تحقیقات و برنامه‌های پژوهشی و کارگاه‌های آموزشی اختصاص یافته است.
این گزارش حاکی است، «موزه صدا» نخستین موزه خصوصی در استان بود که توسط رئیس جمهور در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ افتتاح گردید. در این موزه تعداد زیادی اشیای مرتبط با صدا و موسیقی که طی سه دهه توسط آقای «حسین ساجدی»  پژوهشگر و مجموعه دار جمع آوری شده و به نمایش گذاشته شده است.
این بنا متعلق به دوره معاصر می‌باشد و به نام مالک قبلی بنا قبل از تملک آن «امیر پرویز» معروف است. از ویژگی‌های این بنا می‌توان به نمای آجری و قاب بندی شده زیبای آن اشاره کرد.
این خانه متشکل از دو طبقه است. ورودی اصلی به ساختمان از ضلع غربی و با اختلاف سه پله از کف خیابان می‌باشد. در قسمت بالای ورودی در طبقه اول، یک بالکن به فرم نیم بیضی با نرده به چشم می‌خورد.
نمای اصلی ساختمان که نمای شمالی آن است، دارای آجرکاری‌های زیبا به ویژه در طبقه اول قاب بندی شده و در و پنجره‌های ساختمان چوبی اند و فضایی زیبا برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار