رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس مطرح کرد:

۱۰۲ همت تقاضای سرمایه گذاری در ارس/ظرفیت بی بدیل ژئوپارک جهانی ارس

1403/03/10 - 08:49 - کد خبر: 113989
مجید کیانی

نصر: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: ۱۰۲ همت تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس ثبت شد که بالغ بر ۶۵ همت از آن مصوب شد و در مراحل تحویل زمین هستیم.

به گزارش نصر، مجید کیانی با حضور در آژانس خبری تحلیلی نصر با اشاره به آخرین اقدامات و مسیر توسعه منطقه آزاد ارس، گفت: اهمیت کریدورهای ترانزیتی بعد از جنگ انرژی دو چندان شد و روایتی که در عرصه بین المللی مطرح شد به مفهوم جنگ کریدورها رسید که تلاشی برای کسب منفعت بیشتر است.
وی با بیان اینکه که موقعیت جغرافیایی و قرارگیری ایران بسیار مهم و پر اهمیت است، افزود: تمام چهاراه های ترانزیتی هوایی، زمینی، جاده ای و ریلی در مسیرهای ایران قرار دارد و منطقه آزاد ارس نیز این چهاراه ها بهره برده است از این رو رقبای همسایه تلاش دارند از منافع عبور کریدیور به ارس بهره مند شوند و به درآمد های ترانزیتی، جانبی، تجارت و اقتصادی برسند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با بیان اینکه ایران در گذشته در کریدیور جاده ابریشم قرار داشت و آذربایجان شرقی و منطقه جلفا نقطه قطعی جاده ابریشم است که وجود کاروانسراها نیز گویای آن است.
وی با اشاره به سابقه استان و تبریز به عنوان کلانه کریدیور اروپا و غرب به شرق، گفت: این منطقه پیش از این نیز در مسیر حرکت کاروان های تجاری بود و راه آهن تبریز-جلفا و  نخجوان با شاخه های شرقی و غربی یک رینگ بسته تشکیل داده بود که  قسمتی از آن به دلیل مناقشه آذربایجان و ارمنستان متوقف شده بود.
کیانی با بیان اینکه جلفا بزرگترین بندر خشک ایران بود و بزرگترین زیرساخت های راه آهنی گمرگی و انباری در این منطقه شکل گرفته بود، ادامه داد: جلفا در مقاطع زمانی مختلف نقش مهمی ایفا کرده بود که بعد از توقف خطوط ریلی بین المللی  شاهد افول آن بودیم اما امروزه با تبدیل به منطقه آزاد تجاری با کارکرد جدیدی دوباره در مسیر توسعه قرار گرفت اما هنوز پتانسیل قبلی بازنگشته است.
وی با بیان اینکه نسبت از شاخه غرب ترانزیتی در کشور غفلت شده است، گفت: اینچه برون که به عنوان کریدیور شاخه غربی شناخته می شود جزکم هزینه ترین کریدورها است که باید توجه ویژه ای به آن شود.
وی در ادامه به لزوم اتمام کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله اشاره کرد و گفت: این کریدیور در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد که از شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود و طی قرارداد سه ساله با ۱۱۰ کیلومتر تکمیل می شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه آزادراه جلفا به تبریز که در دست اقدام است، اشاره کرد و افزود: بخشی از دو بانده کردن این جاده باقی مانده است که طی توافق با سازمان راه و شهر سازی فقط اجرای ۱۴ کیلومتر بر عهده منطقه آزاد ارس است و مابقی را سازمان اجرا می کند.
وی با بیان اینکه ۱۲ کیلومتر از این پروژه توسط منطقه آزاد ارس به همراه گذرگاه حیوانات روی جاده اجرا شده است و آماده افتتاح است، افزود: سه کیلومتر بعدی نیاز به ایجاد پل دارد که در ۱۴۰۳ حل می شود اما تعهدی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی است باقی مانده که هنوز اجرا نشده است.
وی در ادامه به ایجاد مسیر گردشگری از ارس تا کیش و کیش تا ارس اشاره کرد و گفت: طبق آمار ۲.۵ میلیون نفر گردشگر به  کیش سفر داشته اند اما در زمان مشابه۳.۱۱میلیون گردشگر به ارس سفر کردند و همچنین آمارهای گویای سفر و حضور ۱۶۱ هزار نفر گردشگر ارمنی در جلفا بوده که این ارقام نشان دهنده ظظرفیت بی بدیل منطقه در جذب گردشگر است.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری بالایی که باید با برنامه ریزی توجه ویژه شود، گفت: نقطه قوت این منطقه رود ارس است که زیبایی های بسیار زیادی دارد، اما  اولین قدم ما اقدام به اصلاح مفهوم امینت است که قطعا حضور مردم نشان ایجاد امنیت است نه حساسیت به حضور در نقاط مرزی.
کیانی به اقدامات اخیر منطقه آزاد ارس برای ایجاد ظرفیت های گردشگری اشاره کرد و گفت: تعریف پیاده راه ارس در بهترین لوکیشن رود ارس با مسیر دوچرخه اسکوتر و ماهیگیری، ایجاد زیر ساخت در جزیره ای مشابه جنگل های حرا در لوکیشن بسیار زیبا به مساحت ۱۷ هکتار با فعالیت ها و سرگرمی های جدید گردشگری از برنامه های چند ماه آتی در این منطقه آزاد است‌‌.
وی اضافه کرد: آمار نشان می دهد که گردشگران از شهرهای تهران، آذربایجان غربی، البرز، خوزستان، اصفهان و خراسان به منطقه آزاد ارس سفر کردند و از این رو باید جامعه بیشتری از مردم را با ظرفیت ها و طبیعت ارس آشنا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به سرمایه گذاری و توسعه بخش های اقتصادی و تجاری در ارس اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۲ همت تقاضای سرمایه گذاری ثبت شد که  هشت برابر سال های قبل بود و بیش از ۶۷ همت آن تایید شد که رقم بالایی در سالی است که تورم بالای اقتصادی در آن وجود داشت.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۹ همت نیز اقدامات مهمی در منطقه آزاد ارس انجام شده است، ادامه داد: زیرساختی های بسیاری برای راه اندازی زمین های جدید مورد نیاز واحدهای صنعتی ایجاد شده است که پاسخگوی نیاز و تعداد تقاضاکنندگان باشد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با اشاره به حل معضل ترافیک جلفا در ایام تعطیل گفت: در چندین ماه اخیر رفتار مسافران و مسیرهایی که در این منطقه طی می کنند رصد شده است و با نظرسنجی به صورت آنلاین پیگیری انجام شده است تا نسبت به نیاز مسافر زیرساخت های مناسب فراهم شود.
وی با بیان اینکه پیش از این در زیرساخت های گردشگری ارس کار جدی انجام نگرفته بود، افزود: ژئوپارک ارس نیز توسط یونسکو تایید شد و در حال حاضر ۳۲ ژئوسایت در ارس وجود دارد که ارزش بین المللی دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار